Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 20 lutego 2017

Obraz Maryi w Ewangeliach synoptycznych - cz.2.



Widząc liczebność fragmentów biblijnych dotyczących jednej kobiety wymienionej na kartach Ewangelii synoptycznych, można już na samym wstępie wywnioskować, że obraz Matki Zbawiciela jest portretem niezwykle ważnej osoby w dziejach zbawienia. Każda z sytuacji ukazuje jakąś cechę z Jej cichego, skromnego życia.
Przyglądając się zagadnieniu bliżej okazuje się, że najskromniejszą (spośród synoptyków) wzmiankę o Maryi podał ewangelista Marek, zaś najbogatszą ikonę pozostawił św. Łukasz.
Postać Niewiasty, ze względu na Jej więź z osobą Chrystusa, będziemy rozważać w świetle chrystologicznym w dwu kluczach: soteriologicznym (zbawczym) oraz eklezjologicznym[1].
Maryja jest Tą, która brała udział w dziele odkupienia w jego fazie przygotowawczej[2]. Stało się tak poprzez przyjęcie w sposób wolny woli Najwyższego i zrodzenie Syna Bożego,  wychowanie Go oraz moralne wspieranie swą obecnością i postawą.
Na znaczenie Maryi w dziele zbawienia ludzi (w kluczu soteriologicznym) wskazują wyjątkowe przywileje. Oto najważniejsze z nich:
1)      pełna łaski (łac. gratia plena); przemieniona przez łaskę (gr. kecharitōmenē[3]) – Łk 1,28.30, a przez to Niewiasta jest:
- archetypem człowieka wolnego od grzechu i zbawionego;
- doskonałą ikoną rodzącego się przy Zwiastowaniu Kościoła;
2)      Boża Rodzicielka (łac. Dei Genitrix), Bogurodzica (gr. Theotokos[4]) − Łk 1,31.39-­45; Mt 1,16.25;
3)      Matka Jezusa Chrystusa – Zbawiciela, Mesjasza (łac. Mater Christi) − Łk 2,11; Mt 2,4;
4)      dziewica (hbr. almah – młoda kobieta, dziewica – Iz 7,14; gr. parthenos – dziewica; łac. virgo – dziewica; por. Mt 1,18-25; Łk 1,34-35) , co jest zakotwiczone w Jej trzech przywilejach: Bożego macierzyństwa, niepokalanego poczęcia i świętości;
5)      niepokalana[5] (łac. immakulata), wolna od grzechu (pośrednio pisze o tym św. Łukasz w scenie Zwiastowania).

Matka Jezusa to Ta, która w Kościele jest dla wierzących w Chrystusa wzorem do naśladowania. W kluczu eklezjologicznym postawa Maryi przedstawia się następująco:
1)      słuchająca słowa Bożego (łac. ascoltans) i żyjąca nim, stąd jest Matką nie tylko biologiczną - Jezusa, ale pełną, bo w sposób najgłębszy wypełniającą wolę Bożą (Łk 8,21; 11,27-28);
2)      modląca się (łac. orans) − (Łk 1,46-55 – „Magnificat”);
3)      medytująca, kontemplująca (łac. meditans) – rozważająca słowa Boże i wydarzenia zbawcze w swym sercu (Łk 2,19.51);
4)      poszukująca (łac. quaerens):
·         Łk 2,41-50 (zagubienie dwunastoletniego Jezusa w Jerozolimie);
·         Mt 12,46-50; Mk 3,31-35; Łk 8,19-21 (chęć spotkania z Jezusem podczas Jego publicznej działalności);
5)      służąca:
a)      Bogu (łac. ancilla Domini) – „służebnica Pańska” (Łk 1,38.48) oraz
b)     człowiekowi (łac. serviens) – (Łk 1,39-45), bowiem w pomocy drugiej osobie
weryfikuje się autentyczność relacji z Bogiem (Mt 25,40);
6)      cierpiąca (łac. patiens):
·         Łk 2,25-35 (proroctwo Symeona);
·         Mt 2,13-15 (ucieczka do Egiptu);
·         Łk 2,41-50 (poszukiwanie dwunastoletniego Jezusa);
·         Mt 12,46-50; Mk 4,21-25; Łk 8,19-21 (trudności w spotkaniu z Jezusem podczas Jego publicznej działalności);
·         Mk 6,1-6 (próba skłonienia Jezusa do zaprzestania działalności);
·         przeżycia związane z męką i śmiercią Syna na krzyżu (por. Łk 23,29).


[dostęp dnia 7.01.2017].  
[2] Dziś Maryja również bierze udział w dziele odkupienia jako Pośredniczka wstawiając się za dążącymi do zbawienia.
[3] U św. Łukasza określenie to zostało użyte jako imię własne Maryi, podkreślające Jej najgłębszą wartość. Charakteryzuje to wyjątkowa, na podobieństwo Noego (Rdz 6,8), Mojżesza (Wj 33,17) i Dawida (Dz 7,46), pełna miłości życzliwość Boga.
[4] Potwierdziły to sobory: Efeski (431 r.), Chalcedoński (451 r.), Konstantynopolitański II (553 r.) i III (681 r.). Pierwsze pokolenia nie miały jeszcze odwagi nazywać Maryi „Matką Boga”, ponieważ groziło to pogańskim rozumieniem tytułu.
[5] Dogmat ogłoszony został 8 grudnia 1854 r. przez papieża Piusa IX w bulli Ineffabilis Deus (Niewypowiedziany Bóg).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz