ŻYĆ
W STWORZONYM WSZECHŚWIECIE
Do tej pory były
omówione aspekty kosmologiczne, filozoficzne i teologiczne.
Tylko
człowiek ma świadomość, że różnica między dobrem a złem
jest zakodowana w najgłębszych pokładach aktu stwórczego. Akt
stwórczy nie jest moralne obojętny (jest dobry
w
sensie technicznym i moralnym). Stwórca jest w swoim dziele, choć
nie jest dziełem.
A. Einstein mawiał,
że najbardziej niezrozumiałą rzeczą jest to, że świat jest
zrozumiały i że jest to zagadka, której nigdy nie zrozumiemy.
Uprawianie nauki to dialog z Bogiem. Odkrywanie racjonalności
świata, to odkrywanie racjonalności aktu stworzenia. Naukowiec miał
tylko jeden cel: poznać zamysł Boga (= zbiór wszystkich praw
przyrody). Wszechświat jest urzeczywistnieniem Boskiego zamysłu.
Zamysł jest wchodzeniem w Tajemnicę Racjonalności, która
przewyższa badacza i go ogarnia.
Jesteśmy zaproszeni
do udziału w dziele tworzenia (człowiek jest współtwórcą świata
jako co-creatio),
bo:
-
na świecie pojawiamy się w stanie niegotowym,
-
wszechświat, w którym żyjemy, został nam dany do użytku (tu
ważne jest nasze mądre nastawienie proekologiczne).
Dodatek:
Jak uczyć o stworzeniu świata
- Co to znaczy „stworzenie”?
Katecheta
winien:
-
wiedzieć więcej niż przekazuje uczniom/studentom,
-
to, co mówi nie może być ani zbyt uproszczone, ani zbanalizowane,
-
wyjaśnić pojęcie aktu stworzenia jako nie tylko zapoczątkowania
istnienia, lecz jego nieustannego podtrzymywania (stworzenie świata
jest ciągłe, nigdy się nie skończyło),
-
przekazać, że ewolucja biologiczna to część aktu kreacji,
-
nie przekazywać utarte komunały,
-
posiadać podstawową wiedzę egzegetyczną w tym temacie.
- Stworzenie i Biblia
Elementarna
wiedza biblijna katechety:
- Wiadomości z tzw. introdukcji biblijnej (autorstwo, czas powstania, kompozycja księgi),
- Znajomość problematyki rodzajów literackich w Pś,
- Bycie na bieżąco z najważniejszymi dyskusjami interpretacyjnymi (np. o symbolice 7 dni stworzenia),
- Dobra znajomość teologii biblijnej opisów stworzenia,
- Wiedza na temat starożytnego obrazu świata wplecionego w biblijne opisy stworzenia.
- Kilka uwag o nauczaniu początkowym
Zerwać z
infantylizmem w przekazie, bo obrazy, schematy myślowe z dzieciństwa
trudno wykorzenić w życiu dorosłym. Nie chcieć na każdej
katechezie wywoływać emocjonalnych wzruszeń, bo najistotniejsze
jest osobiste doświadczenie Boga na katechezie, skutkujące mądrą,
chrześcijańską postawą życiową.
- Kilka uwag o nauczaniu zaawansowanym
Mówić i wyjaśnić,
że kosmologia Wielkiego Wybuchu i teoria ewolucji są niesprzeczne z
nauką Kościoła.
Teoria ewolucji nie
jest ani faktem, ani hipotezą, lecz teorią. Nie ma „nagich
faktów”. One są zawsze teoretyzowane. Teoria ewolucji i
współczesna kosmologia tworzą współczesny obraz świata.
Katecheta
musi najpierw sam się edukować. Rozczytać w tej tematyce. Być na
bieżąco.
- Stworzenie a ekologia
Mówiąc o
stworzeniu trzeba wspominać o ekologii, ale nie może być wyłącznie
ekologii w tym temacie. Uświadamiać, że bez pomocy nauki nasza
planeta nie byłaby w stanie wyżywić ludzi i zahamować degradacji
środowiska. Nauka jest wielką wartością.
- Sens życia i sens wszechświata
Ludzie młodzi są
szczególnie wyczuleni na zagadnienia sensu. Celem działania Boga
jest On sam. Celem wszechświata, jako dzieła Bożego, jest
zmierzanie do Boga. Uczestnikiem tego zmierzania jest każdy
człowiek. Jeśli zmierza, jego życie ma sens i wartość.1
1
Na podstawie: M. Heller, T. Pabjan, Stworzenie
i początek wszechświata. Jak pogodzić wiarę w stworzenie świata
przez Boga z wiedzą naukową?,
Kraków: Copernicu Center Press 2015.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz