Podobnie jak w omówionym wcześniej Magnificacie D-dur, tak i w pasjach J.S.Bacha
występują figury retoryczno-muzyczne. Spośród dziesiątek ich rodzajów,
dokonałam wyboru niektórych, by choć w zarysie naświetlić poruszone zagadnienie:
Figury
retoryczne (wybór):
A)
EMFATYCZNE (gr. -
wzmocnienie, podkreślenie) - figury wyrazowe odzwierciedlające silne emocje,
afekty, np.:
(1)
patopoia - ból,
cierpienie, rozpacz.
(2)
exclamatio - skok powyżej
tercji, np. o 6m ↑ = zawołanie, okrzyk, wykrzyknik; dla wyrażenia błagania, prośby
(też: wybuchu gniewu, trwogi, rozpaczy), np. w Pasji według św. Mateusza – incipit solisty: Erbarme dich, mein Gott – Zmiłuj się nade mną, mój Boże (po tym jak
Piotr zapłakał po zaparciu się Jezusa) (Mt 26,69−75).
(3)
interrogatio – zapytanie,
naśladujące intonację głosu przy wymawianiu pytania, np. w Pasji według św. Mateusza – Herr,
bin ich’s (Panie, czy to ja?) -
po wypowiedzi Jezusa, że jeden z nich Go zdradzi;
Owe
zdanie to miniaturowa fuga przeprowadzona przez głosy. Jej fraza rysunkiem
melodii imituje pytanie (bez odpowiedzi): melodia unosi się (jest to
tzw. antykadencja). Zaskoczenie osób pytających podkreślają skoki o
dysonujące interwały (np. 5zm). Ponadto w słowie „ichs” („ja”) spółgłoska
„s” oddaje szept, poruszenie i trwogę osób. We wspomnianym fragmencie
pojawia się także symbolika liczb (bardziej ukryta, ale możliwa do
analizy z partyturą). Otóż w chórze apostołów pytających: Herr, bin ich’s (Panie, czy
to ja), słowo „Herr” („Panie”) jest śpiewane 11 razy (po razie dla
każdego apostoła, z wyjątkiem Judasza). W miejsce Judaszowego „Herr” słyszymy
natomiast Ich bin’s, ich sollte büssen
(To ja, ja muszę odpokutować).
(4)
aposiopesis – milczenie,
przerwanie wypowiedzi, cisza – symbol śmierci (lub pustki), np. Und heiget das haupt und verschied – I skłonił
głowę i oddał ducha (w Pasji według
św. Jana).
(5)
abruptio – nagłe przerwanie, gwałtowne zatrzymanie
wątku muzycznego, pauza grozy z powodu wzruszenia (lub wzburzenia).
(6)
suspiratio – westchnienie,
łkanie – wielokrotne przerywanie melodii pauzami – nastój bólu, płaczu, lamentu.
Ilustruje to np. duet So ist mein Jezus
nun gefangen (z Pasji według św.
Mateusza.
(7)
saltus
duriusculus
i passus duriusculus (nieprzyjemny
skok, nieprzyjemnie przejście) – interwał dysonujący wyrażający smutek, ból,
żałość, fałsz, kłamstwo; Występował często w strukturach melodycznych
tworzących muzyczny obraz krzyża, towarzyszących tekstowi odnoszącemu się do
męki krzyżowej Jezusa.
(8)
imaginatio
crucis –
„motyw krzyża”.
„Figura
krzyża” rysuje się wówczas, gdy na słowach dotyczących krzyża (w odpowiednio
ukształtowanej strukturze 4-dźwiękowej) połączy się linią prostą dźwięk
pierwszy z czwartym - horyzontalnie, a drugi z trzecim - wertykalnie, np. Und er trug sein Kreuz – I dźwignął swój
krzyż (z Pasji według św. Jana).
(9)
gorgia – stworzenie
wrażenia przepychu, a zarazem wyodrębnienie z całego tekstu ważnych słów.
(10)
hypobola – przekroczenie
dolnego rejestru głosu.
B)
NAŚLADOWCZE - figury
onomatopeiczne, obrazowe, np. dotyczące zjawisk dźwiękowych (= malarstwo
dźwiękowe), np.:
(11)
assimilatio – upodobnienie
struktury muzycznej do konkretnych zjawisk, np. tremolo = trzęsienie ziemi; odgłos
burzy; melodia w kształcie łuku = obraz tęczy; powtarzane dźwięki = śpiew
ptaków;
(12)
a) katabasis – figura opadająca,
obrazująca upadek, zstępowanie, poniżenie, strącenie, uległość, służalczość;
b) anabasis – figura wznosząca melodię
obrazująca unoszenie, wstępowanie, wywyższenie, niebo;
(13)
fuga – szybki bieg, ucieczka;
(14)
tirata – szybki
przebieg nutowy ↑ lub ↓ ilustrujący takie słowa, jak: rozdzierać, atakować,
rzucać, miotać, uderzać;
(15)
tenuta – długa nuta
oznaczająca trwanie w bezruchu, sen, równinę lub ciszę;
(16)
circulatio – figura
wykorzystująca ruch okrężny, może obrazować błądzenie.
W Lipsku odbyły się 3 wykonania Pasji wg św. Mateusza (pierwszy raz 15.04.1729
r. w kościele św. Tomasza w Lipsku). Za każdym razem parafianie (tego
surowego, protestanckiego miasta) bardzo źle przyjmowali dzieło. Dlaczego? Po
prześledzeniu wybranych figur retorycznych można sobie wyobrazić, jak bardzo
bogate i trudne w odbiorze są dzieła Bacha, w tym Pasja wg św. Mateusza. To pozwala również wysnuć wniosek, że słuchacze współcześni Bachowi zostali
przezeń postawieni wobec arcydzieła w dotychczasowej historii muzyki
bezprecedensowego, zarówno pod względem długości trwania, jak i zasad
konstrukcji (harmonii dźwiękowej, retoryki i symboliki słowno-muzycznej). To z
kolei tłumaczy dlaczego odbiorcy w większości przypadków niestety nie byli
przygotowani na tego typu emocje. Swój niepochlebny stosunek do efektów
dramatycznych i silnych wrażeń zawartych w muzyce Bacha wyrażali
demonstracyjnie rezygnując z udziału w liturgii odprawianej w kościele św.
Tomasza, na rzecz wysłuchania innej pasji (wystawianej w innym kościele i
napisanej przez jakiegoś zupełnie nieznanego kompozytora).
Do kolejnych wystawień Pasji wg św. Mateusza doszło dopiero 100
lat później, dokładnie 11 marca 1829 r.,
dzięki staraniom Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego,
który był jednym z najbardziej otwartych na twórczość J.S.Bacha. Kompozytor ten
usilnie dążył do ponownego odkrycia i docenienia dorobku lipskiego kantora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz