Męczeństwo
rodzeństwa i ich matki
Ważne
miejsce w tradycji męczeństwa zajmuje matka i jej 7 synów
zamordowanych za Antiocha IV Epifanesa (2 Mch 7,1-42). Opowiadanie
stanowi, jak w przypadku historii śmierci Eleazara, wyidealizowaną
i rozwiniętą literacko relację, opartą na zdarzeniach
rzeczywistych, tj. prześladowaniach na tle religijnym, podczas
których nie szczędzono kobiet ani dzieci. Natchniony autor 2 Mch
ukazał, że kobieta i jej synowie byli również gotowi umrzeć za
Prawo. W narracji drugiego opowiadania o męczeństwie wkład autora
jest bardziej widoczny. Bohaterska postawa męczenników została
skontrastowana z okrucieństwem tyrana, który obcinał języki,
ściągał skórę z głowy razem z włosami, obciął końce
członków, a potem resztę ciała smażył na patelni – wszystko
zaś na oczach pozostałych, jeszcze nie zabitego rodzeństwa
torturowanego i jego matki.
Teologiczny
aspekt opowiadania (pozytywne skutki heroicznej śmierci)
Opisane
w 2 Mch męczeństwo sprawiedliwych miało wzbudzić u słuchacza
bądź czytelnika uczucie żalu. Sprawiedliwi, którzy giną w
słusznej sprawie są pozornie przegrani – mają przed sobą bowiem
perspektywę zmartwychwstania (7,9-11; 12,44; 14,46) i dalszego
dobrego działania w postaci wstawiania się w niebie za żywymi
(15,12). Ponadto autor księgi wyraził prawdę, iż ofiary
przebłagalne za grzechy zmarłych są dozwolone, a nawet pożądane
(12,39-45).
W
słowach skierowanych przez braci do króla przed ich śmiercią
narrator uwidacznia następujący rozwój myśli:
- sprawiedliwy raczej umrze niż zgrzeszy (2 Mch 7,2), a Bóg go uniewinni (2 Mch 7,6; Pwt 32; 36);
- Bóg wskrzesi go i ożywi (2 Mch 7,9);
- Sprawiedliwi otrzymają odnowienie ciała (2 Mch 7,11);
- Oprawca-grzesznik nie zmartwychwstanie do życia (2 Mch 7,14);
- Zamiast tego Bóg go ukarze (2 Mch 7,17);
- Podobnie jak sprawiedliwy cierpi z powodu swoich grzechów, cierpieć będzie i grzesznik (2 Mch 7,18-19);
- Śmierć świętych ma wartość przebłagalną (2 Mch 7,37-38).
W
ten sposób natchniony autor sformułował swoistą teologię
męczeństwa i zmartwychwstania sprawiedliwych.
Warta
podkreślenia jest postawa i słowa (7,20-29) matki zamordowanych.
Jej wiara w zmartwychwstanie opiera się na słowach Mojżesza,
przekazanych w Pwt 32,36 (por. 2 Mch 7,6) i na wszechmocnym działaniu
Boga w stworzeniu, zwłaszcza na cudzie, jakim jest zrodzenie dziecka
w łonie matki (7,22-23).
Jeśli
chodzi o tematykę zmartwychwstania przywołaną w temacie
męczenników, to warto podkreślić, że w 2 Mch pojęcie
zmartwychwstania wykracza poza pojęcie przywrócenia do życia
narodu (Iz 26,19) albo wyleczenia ze śmiertelnej choroby (Hi
19,26-27). Oznacza mianowicie przywrócenie do życia ciała i jego
członków po śmieci (7,11.23).
Postawa
męczenników przynosi błogosławione owoce: Ostatni z braci
męczenników prosi Boga, aby przyjął jego śmierć jako
wynagrodzenie za grzechy narodu (2 Mch 7,38). Świadectwo jednego
procentuje promieniowaniem heroiczną postawą na innych. Męczeństwo
7 braci i ich matki (7,1-41) ukazuje skutki oddziaływania przykładu
Eleazara (6,28). Akt mężnego oddania życia przez nauczyciela Prawa
nie był więc daremny. W tradycji chrześcijańskiej Eleazar uchodzi
za „mistrza” owych 7 braci i wraz z nimi jest czczony jako
męczennik ST.
W
obu opowiadaniach nie podaje się ani czasu, ani miejsca zdarzenia,
co uniwersalizuje tematykę i koncentruje uwagę czytelnika
(pierwotnie słuchacza Słowa Bożego) na przesłaniu wydarzeń.
Zarówno
obecność króla, dialogi, jak i forma narracji, a także liczba 7
(oznaczająca doskonałość i pełnię) mogą mieć retoryczny
charakter.
Osobisty
udział króla w opisie II męczeństwa 8 osób sugeruje, że
miejscem męczeństwa była stolica – Antiochia.
Natchniony
autor 2 Mch wygłasza apologię męczeństwa powołując się na
argumenty teologiczne. Okrutna śmierć 7 braci i ich matki, a także
Eleazara pozwala mu wyjaśnić nagłą odmianę losu Żydów,
ponieważ ich męczeństwo skłoniło Boga do zatrzymania kary
(7,28). Było więc ekspiacyjne.
Na
marginesie:
Długie
i uroczyste przemowy poddawanych torturom wydają się mało
prawdopodobne. Potęgują jednak powagę całej księgi. W mowach
męczenników autor streścił prawdę wiary w jedynego Boga,
opiekuna Izraela i sędziego ludzkich grzechów. Męczennicy wyrażają
również niesłabnącą nadzieję na życie wieczne. Wiara w
zmartwychwstanie daje męczennikom pewność, że życie, które
oddają dla Boga za wierność Jego Prawu, zostanie im przez Niego
przywrócone.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz