Wzrastać
w miłości małżeńskiej
-
Małżeństwo to:
a)
zjednoczenie woli (św. Tomasz z Akwinu),
b)
cenny znak odzwierciedlający Boga,
c)
ikona miłości Boga do nas.
Stąd
misja małżonków: urzeczywistniać miłość Chrystusa do Kościoła.
Jest to proces dynamiczny przez stopniowe włączanie darów Bożych.
- Całe życie, wszystko wspólne w małżeństwie
-
Miłość małżeńska jest największą przyjaźnią, coraz
mocniejszą i intensywniejszą, w której dąży się obopólnie do
dobra drugiej osoby, wzajemności, intymności, czułości,
delikatności, stabilności i podobieństwa = buduje się wspólne
życie na bazie nierozerwalnej wyłączności (związek definitywny,
na zawsze). Małżeństwo to wyzwanie.
-
Stały proces rozwoju, dojrzewania. Odkrywanie większego od
wszelkich naszych projektów plan, który nas wspiera i pozwala
ofiarować ukochanej osobie całą przyszłość. Także wówczas,
jeśli stracono nadzieję na potomstwo.
- Radość i piękno w małżeństwie
-
Poszerzanie wielkości serca. Zachowanie radości wewnętrznej nawet
w cierpieniu. Dzieje się tak przez docenianie wartości drugiej
osoby w toku dojrzewania przyjaźni (jak wino dojrzewające wraz z
upływem czasu). Wówczas można doświadczyć sakralności
współmałżonka. Do tego potrzebny jest ogromny szacunek, by nie
wyrządzić mu szkody i nie odebrać właściwej wolności.
Równocześnie, by podziwiać i cenić to, co jest piękne i święte
w jego osobowym istnieniu.
-
Pokonana w małżeństwie z wysiłkiem i ofiarą sytuacja cierpienia
przynosi jeszcze większą radość.
-
Najbardziej intensywne radości życia rodzą się wówczas, kiedy
można spowodować szczęście innych , w przedsmaku nieba. (s.
104)
- Małżeństwo z miłości
-
Małżeństwo
jako instytucja społeczna stanowi ochronę i narzędzie wzajemnego
zobowiązania dla dojrzewania miłości, aby decyzja o wyborze
drugiej osoby umacniała swoją trwałość, konkretność i głębię,
a równocześnie mogła wypełnić swoją misję w społeczeństwie.
(s. 105)
- Dialog
-
W rodzinie trzeba używać trzech słów kluczowych: proszę,
dziękuję i przepraszam. Zachowanie to i postawy umożliwiają
pozytywny i autentyczny dialog (nawet wówczas, gdy jeden ze
współmałżonków nie potrzebuje rozwiązania swoich problemów, a
jedynie bycia wysłuchanym).
-
Należy podkreślać ważność drugiej osoby, by czuła, że ma
prawo do istnienia, samodzielnego myślenia i bycia szczęśliwą.
-
Jedność, do której należy dążyć, nie oznacza jednolitości,
ale „jedność w różnorodności” lub „pogodzoną
różnorodność”. (s.
111)
Równie
istotna jest zdolność
do wyrażania tego, co czujemy, nie raniąc drugiej osoby. (s.
112)
-
Aby był dialog ważne jest bogactwo wewnętrzne, również
intelektualne, które
karmi się lekturą, osobistą refleksją, modlitwą i otwartością
wobec społeczeństwa. W przeciwnym razie rozmowy stają się nudne i
bezprzedmiotowe. Gdy każdy z małżonków nie troszczy się o swoją
duchowość i nie ma wielu relacji z innymi ludźmi, to życie
rodzinne staje się wsobne, a dialog się zubaża. (s.
113)
Namiętna
miłość
- Erotyczny wymiar miłości
-
Erotyczny wymiar miłości przyczynia się do głębszego spotkania
współmałżonków, doświadczenia dobrego dotyku, podziwu,
wyłącznej afirmacji, aby druga osoba żyła w pełni.
- Przemoc i manipulacja
-
Jeżeli człowiek dąży do tego, by być jedynie duchem i chce
odrzucić ciało jako dziedzictwo tylko zwierzęce, wówczas duch i
ciało tracą swoją godność. (Benedykt
XVI)
- Małżeństwo i dziewictwo
-
Teksty biblijne nie dają postaw wyższości abstynencji seksualnej,
dziewictwa czy celibatu względem małżeństwa. Różne stany życia
wzajemnie się dopełniają. Pośród nich małżeństwo
odzwierciedla Trójcę Świętą, jest znakiem chrystologicznym i
historycznym (znakiem Chrystusa ziemskiego). Symbolizuje także
wielkie i wyjątkowe zjednoczenie Chrystusa z Kościołem lub
zjednoczenie natury Boskiej i ludzkiej (Aleksander z Hales).
Natomiast dziewictwo jest znakiem eschatologicznym Chrystusa
Zmartwychwstałego i ma wartość symboliczną miłości. Stanowi
formę zachęty, aby małżonkowie przeżywali swoją miłość w
perspektywie ostatecznej miłości Chrystusa.
Przekształcenie
miłości
-
Głęboka miłość, z decyzją serca, obejmuje całą egzystencję.
Jest możliwa, gdy przywołuje się o pomoc Ducha Świętego: Jego
łaskę, moc i ogień.[1]
[1]
Całość na podstawie: papież Franciszek, adhortacja apostolska
Amoris
laetitia,
rozdział IV, Wyd. TUM, Wrocław 2016
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz