Problem
cierpienia przybiera wiele form: ból fizyczny, sfrustrowane
nadzieje, depresja, izolacja, samotność, smutek, troski, kryzys
duchowy i inne. [Wg Encyklopedii
Biblijnej, pod red.
ks. Waldemara Chrostowskiego] problem cierpienia w Biblii występuje
w 5 ujęciach:
-
cierpienie jako skutek ludzkiego grzechu,
-
cierpienie prowadzące do większego dobra,
-
cierpienie spowodowane kosmicznymi mocami zła,
-
cierpienie jako tajemnica,
-
cierpienie jako czynnik ludzki.
Do
jakiego rodzaju cierpienia należałoby zatem zaliczyć męczeństwo?
Czym ono jest w świetle 2 Mch?
Męczeństwo
(gr. martyroi,
łac. martyres
– świadek) – dobrowolne i świadome poniesienie śmierci za
wiarę lub moralną wartość odnoszącą się do Boga, zazwyczaj w
czasie prześladowania religijnego. Jako największy wyraz
chrześcijańskiej wiary, nadziei i miłości jest graniczną formą
heroizmu i świadectwa wiary. W judaizmie stanowi gotowość do
akceptacji śmierci zadanej przez innych, a w skrajnych warunkach
nawet do samobójstwa, jako całkowitego potwierdzenia wierności
Bogu i Jego woli. Męczeństwo to także heroiczny wyraz „uświęcenia
Imienia Bożego”. W przypadku Żydów męczennikiem mógł być
ten, kto wolał ponieść śmierć niż pogwałcić jedno z
fundamentalnych przykazań Bożych. Ten, kto dał świadectwo własnej
krwi. Warto tu zaznaczyć, że brak owego świadectwa wobec co
najmniej 10 Żydów stanowiło apostazję i zgorszenie. Męczeństwo
w judaizmie jest traktowane jako obowiązek w sytuacji prześladowania
religijnego całej wspólnoty. Należało je przyjąć, nawet gdyby
nie było żydowskich świadków, który przy zaparciu się wiary,
mogliby doznać zgorszenia. Obowiązek ów wywodzi się z
rabinicznego komentarza do Kpł 22,32-33, który brzmi:
Wyprowadzę was z ziemi egipskiej pod warunkiem, że przyjmiecie na
siebie uświęcenie Mojego Imienia, że będę waszym Bogiem, nawet
wobec przemocy.
Decydującym
czynnikiem w męczeństwie jest treść świadectwa, powód śmierci,
a nie charakter zadawanych cierpień. Samo jednak cierpienie (jego
rodzaj) stanowi motyw ukazania kontrastu między heroiczną postawą
męczenników a okrucieństwem oprawców.
Tło
obyczajowe w 2 Mch
W
167 przed Chr. kult JHWH został zastąpiony przez kult Zeusa
Olimpijskiego. Świątynia jerozolimska stała się, tak jak
sanktuaria syryjskie: miejscem uczt i sakralnej prostytucji (6,4-6).
Comiesięczne uroczyste obchody urodzin króla były połączone z
zadeklarowaniem własnej tożsamości politycznej. Narzucony został
kult Dionizosa i nowe prawa dotknęły wszystkich Żydów w
cesarstwie. We wszystkich jego częściach ludność żydowska
przeciwstawiała się hellenizacji (7,8-9). Tych, którzy zachowywali
żydowskie obyczaje spotykały krwawe represje.
W
2 Mch mamy opis dwu bardzo drastycznych opowiadań dotyczących
męczeńskiej śmierci Żydów.
Męczeństwo
Eleazara
Głównym
bohaterem jest tu Eleazar (hebr. Bóg
pomógł) (2 Mch
6,18-31; zob. też Hbr 11,35b), który naraził się innowiercom
odmawiając spożycia nieczystego pożywienia (Kpł 11,7-8). Eleazar
odrzucił z pogardą niezgodne z Prawem ofiary. Pozostał wierny
Prawu judaistycznemu, stając się świadkiem (martyros)
jego znaczenia i należnego mu ze strony Żydów posłuszeństwa.
Odmowa udawania, że coś je (co zaproponowali mu jego pogańscy,
zhellenizowani, przyjaciele) zdradza w osobie pobożnego Izraelity
sumienie wyczulone na możliwość zgorszenia innych, wyznających
judaizm. Starzec bardzo poważnie traktował swą wiarę i powołanie
nauczyciela Prawa. Uważał, że temu, kto chce wiernie przestrzegać
Prawa nie przystoi udawanie. A zatem spożycie zakazanej Prawem
pogańskiej wieprzowiny byłoby dla niego rodzajem hańbiącego
symbolu odstępstwa.
Znamienne
jest, iż natchniony autor opisując postawę męczennika Eleazara
odwołał się do greckich ideałów moralnych, czyli do
szlachetności, cnoty, honoru i odwagi. Podkreślił tym samym dwie
rzeczy:
-
Po pierwsze akceptowanie i przyjmowanie w środowisku Żydów
mówiących po grecku słusznych moralnie elementów kultury greckiej
-
Po drugie poprzez upiększenie narracji przytoczony przykład
męczeństwa uczynił wzorcowym.
Co
daje taką siłę Eleazarowi? Otóż główny bohater opowiadania
jest świadomy istnienia kary po śmierci dla grzeszników, co
stanowi rozwinięcie wcześniejszych idei ST (zob. też Dn 12,2; Hen
22,10-11). Słowa Eleazara są wyrazem pewności, że po śmierci
czeka człowieka sąd Boży (6,26), na który zapadnie wyrok zgodny
ze „świętą wiedzą” (6,30).
Męczeństwo
Eleazara to przykład szlachetnego usposobienia i pomnik cnoty. Autor
pragnie przekazać naukę, że wierność Prawu Bożemu jest
największą wartością. Postępowanie Eleazara pozostaje wzorem
wiary, wytrwałości i nadziei (Hbr 11,35). W opowiadaniu akcent pada
zarówno na siłę, jaką ma dobry przykład, jak i na złe skutki,
które może mieć dla społeczeństwa postawa budząca zgorszenie
(6,24-25).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz