Inne
przypadki męczeństwa w 2 Mch
Opisy
innych przypadków męczeństwa Żydów dochowujących wierności
Prawu (2 Mch 6,10-17) są szokujące, stąd natchniony autor od razu
dzieli się refleksją nad sensem cierpień narodu. Wyjaśnia, że
klęski, to kara Boża dopuszczona, by wychować i ukształtować
duchowo Naród Wybrany. Oczekuje jego nawrócenia. Kara jest więc
rozumiana jako swoista troska Boga o grzesznika, by nie zginął
(por. Prz 3,12; Mdr 11,9n).
Analiza
formalna 2 Mch
2
Mch została napisana po grecku (1 Mch po hebrajsku). Żydzi
protestanci nie włączyli tej księgi do kanonu biblijnego (a do
apokryfów), w odróżnieniu od Kościoła katolickiego i
prawosławia, które uważają 2 Mch za księgę deuterokanoniczną.
Żydowska
tradycja martyrologiczna
W
tradycji martyrologicznej przykładami prześladowań są również i
inne postaci biblijne, np. Ananiasz, Miszael, Azariasz (Dn 3) czy
wielcy bohaterowie jak np. Akiba ben Josef oraz 10 Męczenników,
którzy musieli ponieść śmierć podczas II wojny żydowskiej
przeciw Rzymianom (132-135). Tradycja żydowska podkreślając
heroizm męczenników, wzmacnia duchowe i psychologiczne skutki ich
śmierci. Wierność Bogu postrzega się jako najwyraźniejsze
potwierdzenie przynależności do Izraela, a tylko sporadycznie
postawa męczeństwa bywa łączona z nadzieją na nagrodę po
śmierci.
Nowe
znaczenie słowa męczennik w NT
Słowo
„męczennik” w NT dostaje nowy sens: oznacza tego, który
naśladuje Chrystusa, uczestnicząc w sposób pełny w świadectwie,
które On dawał, oraz w zbawczym dziele, którego dokonał.
Męczeństwo dla Chrystusa jest aktem kultu Bożego poprzez swoje
podobieństwo do ofiary Syna Człowieczego i ścisły z nią związek.
Pamięć
o żydowskich męczennikach czasów machabejskich była inspiracją
dla czci oddawanej męczennikom w chrześcijaństwie.
[Autor
księgi formułuje szczególnie ważny punkt tej teologii: wiarę w
zmartwychwstanie umarłych i sąd po śmierci. Wierzono, że Bóg
odda męczennikom ich życie, a prześladowców dosięgnie zasłużona
kara (2 Mch 7,1n.9-14). Ta wiara zrodziła przekonanie o potrzebie i
skuteczności modlitwy za zmarłych oraz składania za nich ofiar (2
Mch 12,44n). ]
Paralele
perykop związanych z opisem meczeństw w 2 Mch i w Ewangeliach
Jeżeli
bowiem teraz uniknę ludzkiej kary, to z rąk Wszechmocnego ani żywy,
ani umarły nie ucieknę. (2
Mch 6,26)
Mt
10,28: Nie bójcie się
tych, którzy zabijają ciało, lecz duszy zabić nie mogą. Bójcie
się raczej Tego, który duszę i ciało może zatracić w piekle.
Stwórca
świata bowiem, który ukształtował człowieka i wynalazł początek
wszechrzeczy, w swojej litości ponownie odda wam tchnienie i życie,
dlatego, że wy gardzicie sobą teraz dla Jego praw (2
Mch 7,23)
Mk
8,35: Bo kto chce
zachować swoje życie, straci je; a kto straci swe życie z powodu
Mnie i Ewangelii, zachowa je.
Podobnie:
J 12,25
Teraz
bowiem nasi bracia, którzy przetrwali krótkie cierpienia prowadzące
do wiecznego życia stali się uczestnikami [obietnic] przymierza
Bożego. (2 Mch 7,36)
Mt
5,12: Cieszcie się i
radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie. Tak bowiem
prześladowali proroków, którzy byli przed wami.
Ja
tak samo moi bracia, i ciało, i duszę oddaję za ojczyste prawa (2
Mch 7,37)
Mt
25,31-46 (Sąd Ostateczny)
Podsumowanie:
Czynnik
dydaktyczno-religijny wysuwa się w 2 Mch na pierwsze miejsce (przed
historyczno-politycznym). Pod tym względem 2 Mch przewyższa 1 Mch.
2 Mch podkreśla, że główne pole walki toczy się na podłożu
religijnym.
2
Mch w patetycznym i wysoce dramatycznym tonie opisuje prześladowania
religijne ze strony greckich władz i odstępców żydowskich. Dla
ukazania wzorów postaw autor kreśli portrety męczenników -
wiernych wyznawców Boga, którzy woleli zginąć, niż zaprzeć się
wiary (Eleazar, siedmiu braci i ich matka, a także Razis i liczne
bezimienne ofiary prześladowań). Tym samym przypomina, że
męczeństwo jest heroicznym wyrazem cnoty męstwa. Inspirowane przez
wiarę jest równocześnie potwierdzeniem jej żywotnej mocy. Jest
ono szczególnym powołaniem, charyzmatem i wyjątkowym darem łaski
bohaterstwa, które trzeba stale kontemplować, a w razie potrzeby
przyjąć i wypełnić.
Powracając
zatem do pytania ze wstępu można wysnuć wniosek, że męczeństwo
jest cierpieniem
prowadzącym do większego dobra,
[Jeśli
chodzi o 7 braci męczenników i ich matkę, to według świadectw
pochodzących z IV wieku w Antiochii czczono ich szczątki, ponieważ
istniało przypuszczenie, że umarli w tym mieście. Stamtąd ich
kult przeniknął do Konstantynopola i Rzymu.]
Bibliografia:
- Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, Częstochowa: Wyd. Św. Paweł 2008.
- Encyklopedia biblijna (Prymasowska Seria Biblijna), W. Chrostowski (red.), Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam” 1999.
- Encyklopedia Katolicka, tom XII, Lublina: Wyd. KUL 2008.
- Katolicki komentarz biblijny (Prymasowska Seria Biblijna), red. nauk. wyd. oryg. R. E. Brown, J. A. Fitzmyer, R. E. Murphy; red. nauk. wyd. pol. W. Chrostowski, Warszawa: Wyd. Vocatio 2001.
- Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego: komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, red. nauk. wyd. oryg. W. R. Farmer, red. nauk. wyd. pol. W. Chrostowski, Warszawa: Wyd. Verbinum 2000.
- Słownik teologiczny, A. Zuberbier (red.), Katowice: Księgarnia św. Jacka 1998.
- Słownik teologii biblijnej. Dzieło zbiorowe, X. Leon-Dufour (red.), tłum. z j. fr. K. Romaniuk, Poznań-Warszawa: Wyd. Pallottinum 1982.
- Wstęp do Starego Testamentu, S. Łach (red.), Poznań-Warszawa: Wyd. Pallottinum 1973.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz