Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 26 października 2015

Pieśń Debory - cz.2.


Pieśń emanuje niezwykłą gwałtownością uczuć, takich jak: upojenie zwycięstwem, uwielbienie i wdzięczność dla Jahwe, ale także pogarda, nienawiść dla nieprzyjaciół oraz sarkazm wobec zwyciężonych.[1]

1.      Nawiązania 

a)     paralela w NT

Prawdopodobnie autor biblijny pragnął wzbudzić w sercach Izraelitów wiarę, nadzieję i radość, stąd pieśń uwielbienia wzywająca do błogosławienia Boga za dokonane zwycięstwo. Podobnie w Ewangelii według św. Łukasza (Łk 1,46n), po ogłoszeniu obecności Boga w świecie Matka Zbawiciela intonuje modlitwę – Magnificat (Wielbi dusza moja Pana…).

b)     w tradycji żydowskiej

W tradycji żydowskiej Debora jest uznawana za prorokinię, która sprawowała sądy pod gołym niebem, by nie musiała przebywać w domu sama z mężczyzną. Lappidot (jej mąż) jest utożsamiany z Barakiem (dowódcą wojsk izraelskich) lub człowiekiem mało znaczącym (trudniącym się wyrobem świec dla świątyni).
Nauczyciele Prawa uważają Deborę za zuchwałą ze względu na jej zachowanie: po pierwsze wezwała ona Baraka do siebie, zamiast udać się do niego do Kadesz; po drugie nazywa siebie matką w Izraelu.
Mimo to literacka Pieśń Debory jest uznawana za dzieło niezrównane.[2] 

2.      Podsumowanie i wnioski.

Rola Debory w historii Narodu Wybranego to dla Izraelitów znak obecności i cudownej interwencji ze strony Boga. Podobnie było w przypadkach, kiedy Najwyższy „przemawiał” do swego ludu głosem bądź czynem innych kobiet (nawet nierządnic czy cudzoziemek). Sama niewiasta, nawet gdy coś uczyniła dobrego dla Izraela, nie mogła powiedzieć, że dokonało się to jej mocą, że była silna (por. Łk 1,38: Oto ja służebnica Pańska…). U takich kobiet nie ma więc pychy. Wielokrotnie uznawano, że to Bóg przez nie działa realizując swe zamierzenia, objawiając dzięki kobiecie siebie – swoją moc i miłosierdzie.
Autorytet jaki posiadała Debora był powodem słów Baraka: Jeżeli ty pójdziesz ze mną, pójdę, lecz jeśli ty nie pójdziesz ze mną, nie pójdę (Sdz 4,8). Tymi słowami uznał ważność kobiety, jej znaczenie i gwarancję błogosławieństwa Bożego. Ze swym przekonaniem i wiarą wyruszył przeciwko Siserze (a wraz z nim Debora), tak że zwycięstwo stało się faktem.
Debora w Starym Testamencie najpełniej ilustruje prawdę, że poprzez słabość wspartą wiarą można zadziwić świat.[3] Pierwsze zwycięstwo pokoleń izraelskich dokonało się zatem dzięki nieprawdopodobnej łasce przypisywanej Bogu i inspiracji ze strony proroctwa kobiety. Izraelici widzieli w tym oznakę potęgi Jahwe[4]. Słusznym zatem wydaje się tytuł Debory: matka w Izraelu. To jej bowiem Izrael zawdzięczał życie.[5] Włączenie Pieśni Debory [do tekstu biblijnego] miało wzbudzić wiarę w późniejszych pokoleniach Izraela.[6]

3.      Ciekawostki; inspiracje.

a)     Izraelski moszaw[7] Dewora został nazwany na cześć Debory.[8]

b)     Zastosowanie w reologii[9]:

Perykopa: Góry się rozpłynęły od oblicza Pańskiego (Sdz 5,5) oznacza, że nawet skały mogą płynąć, jeżeli weźmiemy pod uwagę boską, a nie ludzką skalę czasu. Stąd powstała tzw. liczba Debory w reologii, czyli liczba podobieństwa. Im mniejsza liczba Debory, tym substancja jest bardziej płynna.

c)     Inspiracja w muzyce:

Postać Debory i zwycięstwo Baraka nad wojskami kananejskimi Jabina inspirowała wielu muzyków, stąd powstały m.in. dzieła, takie jak:
- oratorium Debora profetessa Guerrera G. Vignoliego;
- Debora I. Contiego (1734);
- dzieło sceniczne Debora e Sisera P. A. Guglielmiego (premiera 1788);
- oratorium Deborah G. F. Haendla (premiera 1733);
- oratorium wielkopiątkowe Deborah und Jahel G. J. Wernera;
- oratorium biblijne przeznaczone na czas liturgii pt. Déborah J. F. Lesueura (1828 z łacińskim tekstem zaczerpniętym z Wulgaty);
- kantata oratoryjna przeznaczona do celów liturgicznych pt. The Song of Deborah and Barak H. Blaira (ok. 1890);
- opery oparte na motywie Debory u Devin-Duiviera (1863) oraz J.B. Förstera (1893);
- opera Debora e Jaele I. Pizzettiego (premiera 1922).   

d)     W sztuce, w ikonografii Deborę przedstawiali m.in.: J. Syrlin St., S. de Bray czy L. Giordano.

e)     W literaturze Pieśń Debory zainspirowała:

- G. de Févre de la Broderie’a (Hymnes ecclesiastiques);
- M. K. Sarbiewskiego (zob. jego rozprawy o poetyce)
- W. Sierakowskiego (tekst kantaty Debora).[10]

Bibliografia:
1.      Bocian Martin, Leksykon postaci biblijnych, Wyd. Znak, Kraków 1995.
2.      Borzymińska Zofia, Żebrowski Rafał (oprac.), Polski słownik judaistyczny. Dzieje kultura, religie, ludzie, tom 1, Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2003.
3.      Coogan M. D., Catholic Biblical Quarterly 40 (1978) 143─166.
4.      Katolicki komentarz biblijny, Pr. zb., Wyd. Vocatio, Warszawa 2001.
5.      Klimek Piotr, Debora, czyli wiara kobiety [w:] Idziemy nr 19 (400), 12 maja 2013 [za:] http://www.idziemy.pl/wiara/debora-czyli-wiara-kobiety/
6.      Langkammer Hugolin, Słownik biblijny, Wyd. Księgarnia św. Jacka, Katowice 1984.
7.      Lindars B., Bulletin of the John Rylands University Library of Manchester 65 (1983) 158─175.
8.      Majewski Marcin, O języku hebrajskim, cz. 2 [za:] https://sites.google.com/site/orygenesorgblog/Home/strefa-studentow/o-jzyku-hebrajskim-cz-2
9.      Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, Pr. zb., Wyd. Verbinum, Warszawa 2000.
10.  O’Connor M., Hebrew Verse Structure (Winona Lake, 1980).
11.  Ohler Annemarie, Postacie kobiet w Biblii, Wyd. WAM, Kraków 1996.
12.  Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, Wyd. Św. Paweł, Częstochowa 2008.
13.  Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, Wyd. Pallottinum, Wyd. IV, Poznań 1996.
14.  Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu z komentarzami Jana Pawła II, Wyd. M, Kraków 2014.
15.  Stolz F., Jahwes und Iseaels Kriege, Zuerich 1972.
16.  Taylor J. G., Journal for the Study of the Old Testament 23 (1982) 99─108.




[1] Majewski Marcin, O języku hebrajskim, cz. 2 [w:] https://sites.google.com/site/orygenesorgblog/Home/strefa-studentow/o-jzyku-hebrajskim-cz-2 - z dnia 24.10.2015

[2] Zob. Bocian Martin, Leksykon postaci biblijnych, Wyd. Znak, Kraków 1995, s. 110.

[3] Klimek Piotr, Debora, czyli wiara kobiety [za:] http://www.idziemy.pl/wiara/debora-czyli-wiara-kobiety/

[4] Ohler Annemarie, Postacie kobiet w Biblii, Wyd. WAM, Kraków 1996, s. 92.

[5] Tamże, s. 93.

[6] Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, Wyd. Verbinum, Warszawa 2000, s. 464, kol. 1.

[7] Osada, wioska.


[9] Reologia – dział mechaniki ośrodków ciągłych zajmujący się plastycznymi deformacjami–odkształceniami oraz płynięciem materiałów.


[10] Zob. Bocian Martin, Leksykon postaci biblijnych, Wyd. Znak, Kraków 1995, s. 110−111.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz