- Teologalna cnota nadziei
Jest
ona (nadzieja) jakby duchową kotwicą niezawodną i pewną,
sięgającą do wnętrza (Hbr
6,19)
Św.
Tomasz: Nadzieja
jest to nadprzyrodzone uzdolnienie, które dysponuje człowieka do
oczekiwania chwały wiecznej i pewności środków do niej
prowadzących.
KKK
2090: ufne
oczekiwanie błogosławieństwa Bożego i uszczęśliwiające
oglądanie Boga; jest także lękiem przed obrażaniem miłości
Bożej i spowodowaniem kary.
Podstawą
nadziei chrześcijańskiej i jej przedmiotem jest Bóg. Naród
Wybrany spoglądał w przyszłość myśląc o Ziemi Obiecanej,
ponieważ podstawą jego nadziei była wierność Boga swoim
obietnicom.
W
NT podstawą nadziei jest ten sam Bóg co w ST, ale następuje pewne
przesunięcie w stronę Chrystusa, który objawia Ojca. Nadzieja jest
tu związana z Jego życiem, śmiercią i Zmartwychwstaniem. Pokładać
nadzieję w Chrystusie znaczy wierzyć w Jego zbawcze działanie, ale
również oczekiwać paruzji.
Cechy
nadziei:
- Oczekiwanie (przyszłości eschatologicznej),
- Wytrwałość (po walce i trudnościach - nagroda),
- Niezawodność (pewność)
Nadzieja
jest silna i niewzruszona. Można odrzucić przez wolną wolę
zbawienie Boże. Nadzieja wiąże się z lękiem, by dobrze korzystać
z daru wolnej woli. Jednak gdyby nadzieja była absolutną pewnością,
to nie byłaby nadzieją.
- Interesowność
Wiedzie
ku najwyższemu osobistemu szczęściu. Nieba nie kupuje się dobrymi
uczynkami, ale ku niebu wewnętrznie się dorasta, duchowo dojrzewa.
Nie jest to więc rodzaj korzystnej umowy, lecz skutkiem wewnętrznego
procesu przemiany i dojrzewania, skutkiem współdziałania z Łaską
i wzrastania w Łasce.
- Wspólnotowość.
Obietnice
dane Abrahamowi odnosiły się do społeczności. Mojżesz
reprezentował lud w zawieraniu przymierza. Nadzieja przyobiecana
Kościołowi wyprzedza nadzieję pojedynczego chrześcijanina. Jest
to więc nadzieja wszystkich, ale i każdego z osobna.
Przedmiotem
nadziei chrześcijańskiej jest niebo jako oglądanie Boga twarzą
w twarz.
Niebo to sam Bóg. Życie wieczne z Bogiem jest ściśle związane z
życiem w Chrystusie. Zbawieni razem, we wspólnocie, cieszą się
faktem zjednoczenia z Bogiem.
Śmierć
jest największym wrogiem nadziei. ST mówi o mocy Boga, który
wyzwala z władz śmierci. NT podkreśla zbawienie przez śmierć i
Zmartwychwstanie Chrystusa.
Śmierć
– skutek grzechu pierworodnego.
Człowiek
wobec śmierci:
Całe
życie powinien mieć świadomość swej skończoności. Winien
dojrzewać do śmierci. To dokonuje się poprzez doświadczenie
cierpienia, bólu, choroby. Chrześcijanin winien to akceptować,
dostrzegając miłosiernego Boga, starając się zjednoczyć z
postawą Chrystusa wobec śmierci.
Zmartwychwstanie
Chrystusa motywem nadziei przez:
-
pusty grób
-
chrystofanie (ukazywanie się Zmartwychwstałego) – to element
decydujący, kształtujący wiarę uczniów.
Apostołowie
nie byli świadkami Zmartwychwstania, tylko widzieli pusty grób i
Jezusa, który im się ukazywał. Stąd wyciągnęli wniosek, że
Jezus umarły – zmartwychwstał. Objawił im się ten sam Jezus,
którego przedtem znali, ale Jego życie jest inne. Jezus nie
powrócił do pierwotnego, ziemskiego życia.
Zmartwychwstanie
jest dziełem Boga. Człowiek może mieć nadzieję tylko dzięki
Bogu.
- Teologalna cnota miłości
Objawienie
miłości Bożej dokonuje się w Bożym działaniu. Najpełniej w
postawie i postaci Jego Syna – Jezusa Chrystusa. Szczyt miłości
Bożej ukazany jest najpełniej w śmierci krzyżowej Jezusa. Śmierć
była z miłości. Była ofiarą za wszystkich ludzi, przynosząc im
zbawienie. Bóg pragnie, aby umiłowani przez Niego ludzie,
odpowiedzieli miłością na Jego miłość w sposób wolny. Boży
dar miłowania jest udzielany ludziom przez Ducha Świętego. Miłość
jest nieporównywalnie cennym darem duszy. Stanowi uczestnictwo w
wewnętrznym życiu Bożym. Jedynie miłość jest wartością trwałą
(wiara i nadzieja przeminą, a miłość będzie trwała wiecznie). W
niebie miłość osiągnie doskonały stopień zjednoczenia.
Miłość
(gr. agape;
pol. miłować,
synonim - kochać)
– prawdziwa jest ofiarą z siebie, „umieraniem siebie”, wyraża
się w bezwarunkowej życzliwości dla innej osoby, w bezinteresownym
upodobaniu, w pragnieniu obdarzania i ubogacania, przysparzania jej
prawdziwego dobra. Nadprzyrodzony dar miłości dźwiga człowieka na
poziom, z którego może on kochać kogoś takiego jak Bóg,
nawiązując z Nim duchową, żywą i trwałą relację, osobowy
dialog miłości. Relacje z bliźnimi pozwalają włączyć ich do
tego dialogu przyjaźni, jeśli trwamy w kręgu Bożej miłości. To
podlega rozkwitowi, bo relacje są rzeczywistością żywą i
podlegającą rozwojowi. Miłość nikomu się ściśle nie należy,
jest darmowa. Najwyższym podmiotem miłości jest Syn Człowieczy.
Szczególnie umiłowany był Naród Wybrany i jego przedstawiciele,
jak Abraham, Mojżesz.
Na
początku świadomego życia chrześcijanina miłość jest radosna,
ochocza, śmiała, ale też jakby ślepa, dziecięca, naiwna. Po
przebyciu długiem drogi życiowej miłość jest dojrzała,
nabrzmiała wiernością, poświęceniem, często cierpliwością.
W
ascezie i mistyce są 3 stadia miłości: oczyszczenie, oświecenie i
zjednoczenie.
Hymn
o miłości ukazuje dynamizm miłości i dzieła, jakie inspiruje.
Miłość nadaje życiu wyższą i dynamiczną jedność, skierowaną
ku doskonałości moralnej. Miłość czyni gotowym na heroizm w
czynieniu dobra i w walce ze złem, gotowym na wielkoduszność.
Miłość humanizuje stosunki międzyludzkie. W Bogu człowiek ma
widzieć ewangeliczną perłę i najcenniejszy swój skarb.
Najważniejszy
stopień miłości, jakiego domaga się Bóg od ludzi powinien
znaleźć wyraz w całkowitym odcięciu się od zła moralnego i
zdecydowanym pragnieniu możliwie pełnego i doskonałego wypełniania
woli Bożej.
Jezus pragnie okazywania miłości w czynie. Wola Boża ma się stać
natchnieniem.
- Cnoty kardynalne
Cnoty
kardynalne to:
- Roztropność
Budująca
na mądrości człowiek roztropny ciągle zestawia swe czyny z
najwyższą normą woli Bożej (poprzez rachunek sumienia).
- Sprawiedliwość
Sprawiedliwość
wyraża moralną konieczność poszanowania uprawnień bliźniego,
oddania każdemu tego, co mu się należy. Zachowanie sprawiedliwości
służy ochronie życia i godności człowieka, służy też jego
rozwojowi.
W
relacji miłość – sprawiedliwość:
Sprawiedliwość
kieruje i dysponuje do zwracania uwagi na prawa innych i na swoje
wobec innych obowiązki. O ile miłość miłosierna „obdarza”
życzliwością i dobrem innych , to sprawiedliwość „wymierza”,
„oddaje”, wyrównuje. Np. sprawiedliwość zapewnia
pokrzywdzonemu prawo żądania, aby ukarać przestępcę;
miłosierdzie jednak – w danym przypadku przyjmujące postać
łagodności – łagodzi surowość kary.
- Umiarkowanie
Panowanie
nad sobą w zakresie pragnienie a w konsekwencji rozumne korzystanie
z dóbr zapewniających przyjemność.
- Męstwo
Najwyższe
postaci męstwa to: bohaterstwo, heroizm i męczeństwo za wiarę.
Dary
Ducha Świętego to trwałe dyspozycje, które czynią ludzi
zdolnymi do przyjęcia i pójścia za poruszeniami Ducha Świętego.
Przyjmuje się istnienie 7 darów Ducha Świętego, które człowiek
otrzymuje wraz z Łaską uświęcającą i cnotami wlanymi:
-
bojaźń Boża (poddanie woli Bożej, przyjmowanie natchnień Bożych,
unikanie zła),
-
mądrość (poznanie Boga),
-
męstwo (wykonywanie ochotnie rzeczy trudnych w życiu moralnym),
-
pobożność (cześć wobec Boga, osób i rzeczy poświęconych
Bogu),
-
rada (sąd co należy czynić),
-
rozum (prawdy objawione),
-
umiejętność (należyta ocena rzeczy stworzonych ze względu na ich
stosunek do Boga jako celu nadprzyrodzonego).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz