- Pismo Święte o sumieniu
Stary
Testament:
W
Biblii mowa o „sercu”, które oznacza wnętrze człowieka, jaźń
ludzką.
Nowy
Testament:
Kontynuacja
myśli ST. Terminologia rozwija się:
- kardia (serce)
- syneidesis (sumienie)
- gnosis (wiedza).
Sumienie
– rzeczywistość, dzięki której osoba ludzka rozpoznaje wartość
moralną konkretnego czynu. Prawdziwe i pewne sumienie jest
przewodnikiem człowieka.
- Teologia na temat sumienia
Syndereza
– zdolność człowieka od poznania zasad moralnych.
Ujęcia:
- intelektualistyczne – św. Tomasz (sumienie jako działanie rozumu)
- woluntarystyczne – św. Bonawentura i szkoła franciszkańska (syndereza przymiotem woli)
- fenomenologiczne – XX w. (sumienie to przeżycie, akt i dyspozycja, stałe nastawienie o strukturze złożonej, w której dominuje sfera emocjonalno-wolitywna)
- teoria całościowa (wszystkie czynniki psychiczne człowieka biorą udział w zjawisku sumienia; sumienie ma charakter religijno-moralny)
Sumienie
jest najtajniejszym ośrodkiem i sanktuarium człowieka, gdzie
przebywa on sam z Bogiem, którego głos w jego wnętrzu rozbrzmiewa.
(KDK 16)
Dziś
nie jest ważne o jaki organ poznawczy chodzi przy wyjaśnianiu
problemu sumienia. Odczytujemy w sumieniu głos Boga kiedy
weryfikujemy własne myśli i czyny w świetle dobra najwyższego.
Stąd człowiek roztropny, słuchający swego prawdziwego i prawego
sumienia może słyszeć głos samego Boga.
- Podział sumienia
Ze
względu na:
a) sposób
istnienia w podmiocie:
-
sumienie habitualne (syndereza: baza to czynić dobro, zła unikać)
-
sumienie aktualne (weryfikacja konkretnego czynu na podstawie
synderezy)
b) stosunek
do czynności:
-
sumienie przeduczynkowe
-
sumienie uczynkowe
-
sumienie pouczynkowe
c) stosunek
do prawa wiecznego:
-
sumienie prawdziwe
-
sumienie fałszywe (błędne)
d) pewność
w ocenie:
-
sumienie pewne
-
sumienie wątpliwe (to raczej wątpliwość moralna).
- Wychowanie sumienia
- Negacja potrzeby formacji sumienia.
- Współczynniki dojrzałego sumienia:
- zdrowy rozsądek
- znajomość życia
- trafna ocena sytuacji
- zdolność patrzenia w przyszłość (przezorność).
- Środki służące formacji sumienia:
- naturalne formy stałego kształtowania sumienia
- nadnaturalne czynniki wpływające na właściwe ukształtowanie sumienia.
- Rozwój sumienia w procesie wychowania człowieka:
- anomia (amoralność, postawa hedonistyczna, uważanie za dobre tego tylko, co przyjemne)
- heteronomia (tu otoczenie poucza, formułuje nakazy i zakazy)
- socjonomia /12-20 rok życia/ (zdolność do oceny własnych czynów według własnych reguł moralnych)
- autonomia, teonomia (dojrzałość duchowa sumienia, wzrost dzięki wolności, mądrości i miłości).
- Teologalna cnota wiary
„Teologalna”
- oznacza, że pochodząca od Boga.
Cnota
jest to stałe, prawdziwe i łatwe spełnianie dobra. (św.
Augustyn)
Wiara
– nadprzyrodzony dar Boży, który umożliwia:
-
osobowe przylgnięcie do Boga
-
uznanie Objawienia Bożego
-
zdolność rozpoznawania rzeczywistości nadprzyrodzonej.
Cechy
wiary (14):
-
darmowa
-
dialogiczna
-
dynamiczna
-
konieczna do zbawienia
-
misyjna (zadanie)
-
możliwa do utracenia
-
nadprzyrodzona
-
(stanowi) niejasność (misterium)
-
odporna (tarcza)
-
osobowa
-
pewna (oparta na słowie Boga)
-
responsoryczna (odp. człowieka)
-
trynitarna
-
(posiada) ustopniowanie (może wzrastać).
Obowiązki
wobec wiary:
- Przyjąć wiarę.
- Ochrona wiary
-
zagrożenia zewnętrzne i obrona przed nimi
-
zagrożenia ze strony tzw. środowiska kulturowego i obrona przed
nimi.
- Poznanie prawd wiary.
- Wzrastanie w wierze
-
budzenie w sobie aktów wiary
-
życie sakramentalne
-
modlitwa;
- Apostolstwo wiary
-
wyznawanie wiary słowem i czynem
-
współudział w dziele misyjnym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz