Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 28 grudnia 2015

Teologia moralna ogólna - cz.1.

  1. Pismo Święte o sumieniu
Stary Testament:
W Biblii mowa o „sercu”, które oznacza wnętrze człowieka, jaźń ludzką.
Nowy Testament:
Kontynuacja myśli ST. Terminologia rozwija się:
  1. kardia (serce)
  2. syneidesis (sumienie)
  3. gnosis (wiedza).
Sumienie – rzeczywistość, dzięki której osoba ludzka rozpoznaje wartość moralną konkretnego czynu. Prawdziwe i pewne sumienie jest przewodnikiem człowieka.

  1. Teologia na temat sumienia
Syndereza – zdolność człowieka od poznania zasad moralnych.
Ujęcia:
  1. intelektualistyczne – św. Tomasz (sumienie jako działanie rozumu)
  2. woluntarystyczne – św. Bonawentura i szkoła franciszkańska (syndereza przymiotem woli)
  3. fenomenologiczne – XX w. (sumienie to przeżycie, akt i dyspozycja, stałe nastawienie o strukturze złożonej, w której dominuje sfera emocjonalno-wolitywna)
  4. teoria całościowa (wszystkie czynniki psychiczne człowieka biorą udział w zjawisku sumienia; sumienie ma charakter religijno-moralny)
Sumienie jest najtajniejszym ośrodkiem i sanktuarium człowieka, gdzie przebywa on sam z Bogiem, którego głos w jego wnętrzu rozbrzmiewa. (KDK 16)
Dziś nie jest ważne o jaki organ poznawczy chodzi przy wyjaśnianiu problemu sumienia. Odczytujemy w sumieniu głos Boga kiedy weryfikujemy własne myśli i czyny w świetle dobra najwyższego. Stąd człowiek roztropny, słuchający swego prawdziwego i prawego sumienia może słyszeć głos samego Boga.

  1. Podział sumienia
Ze względu na:
a) sposób istnienia w podmiocie:
- sumienie habitualne (syndereza: baza to czynić dobro, zła unikać)
- sumienie aktualne (weryfikacja konkretnego czynu na podstawie synderezy)
b) stosunek do czynności:
- sumienie przeduczynkowe
- sumienie uczynkowe
- sumienie pouczynkowe
c) stosunek do prawa wiecznego:
- sumienie prawdziwe
- sumienie fałszywe (błędne)
d) pewność w ocenie:
- sumienie pewne
- sumienie wątpliwe (to raczej wątpliwość moralna).
  1. Wychowanie sumienia
  1. Negacja potrzeby formacji sumienia.
  1. Współczynniki dojrzałego sumienia:
  1. zdrowy rozsądek
  2. znajomość życia
  3. trafna ocena sytuacji
  4. zdolność patrzenia w przyszłość (przezorność).
  1. Środki służące formacji sumienia:
  1. naturalne formy stałego kształtowania sumienia
  2. nadnaturalne czynniki wpływające na właściwe ukształtowanie sumienia.
  1. Rozwój sumienia w procesie wychowania człowieka:
  1. anomia (amoralność, postawa hedonistyczna, uważanie za dobre tego tylko, co przyjemne)
  2. heteronomia (tu otoczenie poucza, formułuje nakazy i zakazy)
  3. socjonomia /12-20 rok życia/ (zdolność do oceny własnych czynów według własnych reguł moralnych)
  4. autonomia, teonomia (dojrzałość duchowa sumienia, wzrost dzięki wolności, mądrości i miłości).
  1. Teologalna cnota wiary
Teologalna” - oznacza, że pochodząca od Boga.
Cnota jest to stałe, prawdziwe i łatwe spełnianie dobra. (św. Augustyn)
Wiara – nadprzyrodzony dar Boży, który umożliwia:
- osobowe przylgnięcie do Boga
- uznanie Objawienia Bożego
- zdolność rozpoznawania rzeczywistości nadprzyrodzonej.

Cechy wiary (14):
- darmowa
- dialogiczna
- dynamiczna
- konieczna do zbawienia
- misyjna (zadanie)
- możliwa do utracenia
- nadprzyrodzona
- (stanowi) niejasność (misterium)
- odporna (tarcza)
- osobowa
- pewna (oparta na słowie Boga)
- responsoryczna (odp. człowieka)
- trynitarna
- (posiada) ustopniowanie (może wzrastać).

Obowiązki wobec wiary:
  1. Przyjąć wiarę.
  2. Ochrona wiary
- zagrożenia zewnętrzne i obrona przed nimi
- zagrożenia ze strony tzw. środowiska kulturowego i obrona przed nimi.
  1. Poznanie prawd wiary.
  2. Wzrastanie w wierze
- budzenie w sobie aktów wiary
- życie sakramentalne
- modlitwa;
  1. Apostolstwo wiary
- wyznawanie wiary słowem i czynem

- współudział w dziele misyjnym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz