Papież
Franciszek - Amoris
laetitia,
cz. IV pt. Miłość w małżeństwie
Wstęp
Łaska
sakramentu małżeństwa ma przede wszystkim udoskonalać miłość
małżonków. (KKK 1641)
Nasza
powszednia miłość
Analiza
egzegetyczna Hymnu
o miłości
św. Pawła Apostoła (1 Kor 13,4-7)
- Cierpliwość w małżeństwie
-
Osoba cierpliwa nie daje się ponieść impulsom i unika napaści, by
nie być typem aspołecznym i nie uczynić ze swej rodziny pola
bitwy. Jednocześnie osoba maltretowana lub traktowana agresywnie, z
przemocą – nie powinna na to pozwalać. Taką przedmiotowość w
stosunku do siebie nie trzeba cierpliwie znosić.
-
cierpliwość bliska jest tolerancji, ale polegające nie na
akceptacji zła, lecz inności. Miłość łączy się ze
współczuciem i wolnością, które prowadzą do zaakceptowania
drugiej osoby, by była sobą w świecie i mogła się rozwijać.
-
Wzorem miłości Bóg, którego cierpliwość jest wypełnianiem
miłosierdzia wobec grzeszników, które ukazuje Jego prawdziwą moc.
- Postawa życzliwości w małżeństwie
-
Postawa życzliwości jest odmianą postawy miłości, która w j.
hbr. oznacza „czynienie dobra”. Miłość życzliwa jest płodna,
gdy doświadczamy radości z dzielenia się, służenia innym, gdy
jesteśmy szlachetni i wspaniałomyślni.
- Uzdrowienie zazdrości w małżeństwie (podobne do: „Cieszyć się z innymi w małżeństwie”, które jest nieco dalej)
-
W miłości nie powinno występować doświadczenie przykrości z
powodu dobra drugiej osoby. Prawdziwa miłość bowiem docenia
osiągnięcia innych, nie odczuwając z ich strony zagrożenia.
- Bez poklasku i unoszenia się pychą w małżeństwie
-
Zła jest postawa pedantyczna i agresywna w tym zakresie. Miłości
obca jest też pycha i arogancja. Wielki jest nie ten, kto się w
pysze wywyższa, lecz ten, który żyje miłością, stara się
rozumieć innych, troszczyć się o nich, akceptować ich jako ludzi
(nie grzechy) i jest czujna wobec słabych.
- Uprzejmość w małżeństwie
-
Z uprzejmością wiąże się delikatność postępowania w sposób
nieinwazyjny, co odnawia zaufanie i szacunek. Miłość intymna i
głęboka wymaga poszanowania wolności i zdolności czekania, aż
druga osoba otworzy drzwi do swego serca. Uprzejma miłość tworzy
więzi i je pielęgnuje – w domu i społeczeństwie. Wzorem
uprzejmego języka jest Jezus.
- Hojność w małżeństwie
-
Ten, kto nie potrafi kochać samego siebie napotyka trudności w
miłowaniu innych (Nie
ma gorszego człowieka niż ten, który jest sknerą dla siebie
samego – Syr
14,5-6)
-
W miłości ważniejsza jest chęć miłowania niż bycia miłowanym
(św. Tomasz z Akwinu).
- Bez przemocy wewnętrznej w małżeństwie
-
Unikanie gwałtownego reagowania w obliczu słabości i błędów
innych. Agresja niczemu dobremu nie służy.
- Przebaczenie w małżeństwie
-
Zachować nastawienie pozytywne, próbując zrozumieć słabość
innych i starając się szukać usprawiedliwienia dla drugiej osoby
(Ojcze,
przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią – Łk
23,34)
-
Przebaczenie jest ofiarą. Komunia rodzinna może być zachowana i
doskonalona jedynie w wielkim duchu ofiary. Wymaga szlachetnej
gotowości od zrozumienia, tolerancji, przebaczenia i pojednania.
-
Krytykanctwo wobec drugiego zabija miłość krytykowanego, czyli
tego, który w pierwszym rzędzie ma ukochać siebie chcąc miłować
innych.
-
Wzorem przebaczania jest Bóg miłosierny, który obdarza grzeszników
swym darem (!) nieustannie [i jest to Jego największy przymiot].
- Miłość wszystko wybacza w małżeństwie
-
Małżonkowie starają się pokazać dobrą stronę współmałżonka,
a nie tylko jego słabości i błędy. Wady bowiem, to tylko część
całości istnienia drugiej osoby. [Człowieka, który już ze swej
definicji nie jest doskonały, może się mylić, może popełnić
grzech.]. Jesteśmy mieszaniną światła i cienia.
-
Fakt, że miłość jest niedoskonała nie oznacza, że jej nie ma
lub że jest, ale fałszywa. Jest rzeczywista, choć ograniczona i
doczesna. [Współmałżonek nie może grać kogoś kim nie jest.]
Nie można od niego też wymagać by był istotą boską – [bez
błędów, słabości, grzechów, wad, pomyłek, chorób i
niedoskonałości]. Miłość
współistnieje z niedoskonałością, wybaczeniem i potrafi
zamilczeń w obliczu ograniczeń umiłowanej osoby.
(s. 92)
-
Małżonkowie w każdym przypadku zachowują milczenie, aby nie
zniszczyć obrazu współmałżonka. [Nie ma nic gorszego jak
wystawienie małżonka na publiczne ośmieszenie]. Postawa milczenia
wypływa z postawy wewnętrznej [i z przysłowia: „Nie jest dobry
ten ptak, który swe gniazdo kala”].
- Zaufanie w małżeństwie
-
Zaufanie rozpoznaje światło rozpalone przez Boga, ukrywające się
za ciemnością lub żar, który wciąż płonie pod popiołem.
(s. 92) Kiedy ktoś wie, że może zaufać drugiemu, ukazuje się
takim jakim jest – bez maski.
-
[Jest takie przysłowie: Przyjacielem jest ten, kto wie o tobie
wszystko i nie przestaje cię kochać. Małżeństwo opiera się na
przyjaźni, choć wiele w tej relacji misterium, które implikuje
konieczność zaufania, by czuć się dobrze z drugą osobą i mieć
wobec niej otwarte serce.
- Miłość żywi nadzieję w małżeństwie
-
Spojrzenie na drugiego winno być w kontekście eschatologii z wiarą,
że Bóg tę osobę przemieni, przekształci – jeśli nie teraz, to
potem, po śmierci – przez zmartwychwstanie Chrystusa. .
- Miłość wszystko przetrzyma w małżeństwie
-
Oznacza wytrwałość w środowisku nieprzyjaznym. [Dla mnie jest nim
agresja, brak empatii, brak wsparcia i… bałaganiarstwo.]
-
Martin Luter King powiedział mądre zdanie: Osoba,
która cię nienawidzi najbardziej, ma w sobie jakieś dobro. (…) A
gdy dojdziesz do tego, że spojrzysz w oblicze każdego człowieka i
widzisz głęboko w nim to, co religia nazywa «obrazem Boga», to
zaczynasz go kochać mimo wszystko. (…) Inny sposób miłowania
nieprzyjaciół pojawia się wówczas, gdy nadarzy się okazja, aby
pokonać wroga, a jest to czas, kiedy nie wolno tobie tego uczynić.
(…) [Trzeba tylko] pokonać złe systemy. (…) Nienawiść dla
nienawiści jedynie wzmaga istnienie nienawiści i zła we
wszechświecie. (…) Człowiek mocny, to osoba, która jest zdolna
do przerwania łańcucha nienawiści, łańcucha zła. (s.
95-96)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz