Ewangeliczne
opowieści o Zmartwychwstaniu
w ewangeliach synoptycznych
– na podstawie
książki Bruno Maggioniego
pt.
„Ewangeliczne opowieści o Zmartwychwstaniu”,
Kraków:
Wydawnictwo Salwator, Kraków 2004, s. 9-77
Autor analizuje zagadnienie poczynając
od najstarszej Ewangelii – relacji według św. Marka. Następnie przygląda się
narracji św. Mateusza i zamyka badanie Zmartwychwstania w ewangeliach
synoptycznych spojrzeniem na tekst według św. Łukasza.
Zmartwychwstanie
według św. Marka
·
Kobiety
u grobu (16, 1-8)
W czasach Chrystusa kobiety nie były
wiarygodnymi świadkami, a jednak to one pierwsze opowiedziały o
Zmartwychwstaniu. Św. Marek podkreśla ich obecność przy Mesjaszu za życia
Jezusa. Kobiety szły za Panem, były Jego uczennicami, służyły Mu, ogólnie rzecz
biorąc: stale towarzyszyły Chrystusowi.
Postaci kobiet łączą ze sobą trzy
decydujące wydarzenia Zmartwychwstałego – śmierć Jezusa, pogrzebanie i otwarty
grób. Niewiasty „widziały” te wydarzenia, dlatego mogą o nich świadczyć.
Św. Marek podkreśla zaskoczenie kobiet
pustym grobem. Niewiasty dziwią się, są zdezorientowane, przestraszone i z
początku nie rozumieją, co się dzieje. Odsunięty kamień jest dla nich
niespodzianką. Zaskakuje ich spotkanie posłańca z niebios i jego przesłanie. Dziwią
się, są oszołomione. Św. Marek używa różnych słów na oddanie ich uczuć: ektambeistai (osłupienie,
sparaliżowanie), tromos (przerażenie), ekstasis (wyjść z siebie), fobos (strach). Ich uczucia powodują, że
milczą. Mimo dezorientacji kobiet Pan przekazuje im przesłanie, by powiedziały
uczniom i Piotrowi, że podąża przed nimi do Galilei, gdzie Go ujrzą.
W relacji Marka Zmartwychwstanie to
objawienie prawdziwego, głębokiego i tajemniczego sensu ziemskiej drogi Jezusa.
Nazarejczyk, Ukrzyżowany, Zmartwychwstały: to trzy słowa wyrażające tożsamość
Jezusa, a jednocześnie nową, niespodziewaną i dla wielu gorszącą (w tamtych
czasach) formę objawienia się Boga. Zmartwychwstanie stało się wezwaniem do
nawrócenia: Bóg bowiem wskrzesił Tego, którego człowiek odrzucił (Kamień Węgielny).
Zmartwychwstanie jest wydarzeniem, które
obejmuje Jezusa jako całego człowieka. W odniesieniu do ludzi jest zbawieniem
również cielesności, bo po Zmartwychwstaniu Chrystusa nie można już myśleć o
ciele jako jedynie o zewnętrznej powłoce, z której człowiek musi się wyzwolić,
jeśli swoim duchem chce uczestniczyć w komunii z Bogiem.
Zmartwychwstanie
jest zwycięstwem wierności. Mimo, że uczniowie zostawili Jezusa, On jest zawsze
z nimi. Naśladuje tu wierność Ojca, który nie opuszcza swego Syna w momencie
śmierci. Podobnie i Jezus nie opuszcza swoich rozproszonych uczniów.
Paradoksalnie, gdyby wszystko zależało od wierności uczniów – to dzieje Jezusa
szybko by się skończyły. Gdyby zaś wszystko zależało od kobiet, nad dziejami
Jezusa zapadłoby milczenie. Tylko dzięki wierności Pana Jezusa dzieje te
pozostają otwarte.
·
Epifanie
(16, 9-14)
Zmartwychwstały
jest realną osobą, lecz sposób istnienia Mesjasza nie jest powtórzeniem Jego
ziemskiej egzystencji.
Ideę, którą podkreśla św. Marek stanowi:
niedowiarstwo uczniów i zatwardziałość ich serc: nie wierzą ani Marii
Magdalenie, ani dwóm uczniom, którym Jezus ukazał się, gdy byli w drodze do wsi.
Jezus wyraźnie im to wyrzuca (wyrzucał im
brak wiary i upór). Jednocześnie ma to walor teologiczny, bowiem ukazuje,
że niedowiarstwo może pojawić się także na drodze wierzących, a zatwardziałość
serca (16,9) (sclerocardia) nigdy nie
jest do końca przezwyciężona. Kiedy człowieka dopada sclerocardia oznacza to, że na pewien czas utracił on wiarę, jest
zamknięty, uwięziony we własnych schematach myślenia, niezdolny do otworzenia
się na nowość Bożej mocy. Jezus napomina uczniów, ale ich nie odrzuca mimo zatwardziałości
ich serc. Jego wierność jest niezachwiana i dlatego, mimo wszystko, powierza im
misję: Idźcie na cały świat. Fakt ten
świadczy też o tym, iż została odrzucona pewna retoryka, według której tylko
świętym przysługuje prawo i obowiązek głoszenia Ewangelii.
·
Misja
(16, 15-20)
Zmartwychwstały Jezus wysyła swoich Jedenastu z powszechną misją dotyczącą każdego:
Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię
wszelkiemu stworzeniu! (15).
Termin „Ewangelia” u św. Marka ma 3
znaczenia:
- określa Dobrą Nowinę, którą przyniósł Jezus
(1,14),
-
wskazuje na Dobrą Nowinę, którą jest Jezus (1,1),
-
oznacza Dobrą Nowinę, która jest teraz głoszona przez Kościół (8,35).
Ze
względu na to, że czasownik „głosić” (kerussein)
oznacza głoszenie wydarzenia, radosnej wieści, a nie doktryny, Ewangelia, którą
uczniowie mają nieść całemu światu, nie jest jedynie informacją, lecz apelem.
Od jej przyjęcia bądź odrzucenia zależy los człowieka w wieczności (16).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz