Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 30 listopada 2017

Działalność związków wyznaniowych w przestrzeni spraw własnych. - cz.1.

Dla ścisłości i jasności prezentowanego tematu na początku wyjaśnimy podstawowe pojęcia z nim związane. Pod nazwą "związki wyznaniowe" będziemy mieć na myśli związki i kościoły różnych wyznań, obecne obok Kościoła katolickiego[1]. Nazwa ta obejmuje bowiem wszystkie organizacje i wspólnoty o charakterze religijnym[2] rozpoznane i uznane przez państwo. Pod pojęciem "sprawy własne" będziemy rozumieli te, które dotyczą działalności tychże związków i kościołów, a w szczególności sprawy związane z kultem, szkolnictwem i kulturą. Temat ograniczymy więc do owych trzech zagadnień. Obszarem analizy będzie zaś sytuacja obecna na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

            Najważniejszą zasadą, jaka panuje w kościołach i związkach wyznaniowych jest ta, iż cechuje je autonomia i niezależność[3]. W art. 25 ust. 3 Konstytucji RP czytamy: "Stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi są kształtowane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie, jak również współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego". Stanowi to bazę na płaszczyźnie wszelakich działalności w przestrzeni ich spraw własnych.

KULT
            Podstawowym przejawem poszanowania wolności sumienia, wyznania[4], a więc i wolności religijnej jest wolność kultu. Gwarantuje to Konstytucja RP z 1997 r. (art. 53 ust. 2), a także: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona 10 grudnia 1948 r., Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych, uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne NZ 16 grudnia 1966 r. (art. 18), deklaracja ONZ o wyeliminowaniu wszelkich form nietolerancji i dyskryminacji z powodów religijnych lub przekonań z 25 listopada 1981 r. (art. 6 a, h), Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności uchwalona w Rzymie 4 listopada 1850 r. (art. 9 ust. 1). Wolność ta wiąże się ze swobodą organizowania i przeżywania zgromadzeń religijnych, w tym z posiadaniem budynków przeznaczonych na sprawowanie kultu[5] (obiektów kościelnych i sakralnych: świątyń, kaplic, oratorów, sanktuariów itp.). Wiąże się także z praktykowaniem modlitwy, sprawowaniem obrzędów, nauczaniem, jak również z posiadaniem cmentarzy do grzebania zmarłych. Art. 8 ust. 3 Konkordatu dotyczy nienaruszalności miejsc kultu i cmentarza. Ta nienaruszalność nie oznacza jednak prawa do odmowy pochówku na cmentarzu katolickim osoby, która miała inne wyznanie lub była niewierząca [6]. Dodatkowym elementem owej wolności, o której mowa, jest poszanowanie dni świątecznych (niedziel i świąt kościelnych) jako wolnych od pracy[7].
            Sprawowanie kultu w miejscach użyteczności publicznej[8] zasługuje na dokładniejsze przybliżenie. Według art. 16 ust. 1-2 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP "«organizowanie procesji, pielgrzymek lub innych imprez o charakterze religijnym na drogach publicznych wymaga uzgodnienia, w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, z właściwymi organami administracji rządowej lub samorządowej». Takie uzgodnienia nie są wymagane «w przypadku konduktów pogrzebowych odbywających się stosownie do miejscowego zwyczaju»"[9]. Zgromadzenia religijne w miejscach użyteczności publicznej winny odbywać się zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie z dn. 5 lipca 1990 r. - Prawo o zgromadzeniach (Dz.U. Nr 51, poz. 297 ze zm.).[10] Dodatkowe środki bezpieczeństwa zostały wprowadzone po wejściu w życie ustawy o działaniach antyterrorystycznych z dn. 10 czerwca 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 904, ze zm.), w której mowa jest m.in. o współpracy "z organami, służbami i instytucjami właściwymi w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego" (art. 4. ustawy) w celu zapewnienia ludziom maksymalnej ochrony życia i zdrowia, a więc zapobieżenia niebezpieczeństwu o charakterze terrorystycznym (lub zminimalizowania jego wystąpienia).
            Jeśli chodzi o poszanowanie dni świątecznych w innych związkach wyznaniowych niż w Kościele katolickim (bo to zostało szerzej wyjaśnione w przypisie nr 7), to sprawa wygląda następująco: ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania zapewnia takim osobom (jeśli ich święta nie są dniami ustawowo wolnymi od pracy) prawo do uzyskania zwolnienia od pracy lub nauki, jeśli wystąpią z taką prośbą osobiście osoby pełnoletnie lub poprzez prawnych opiekunów - osoby niepełnoletnie (zob. art. 42 ust. 1 i 2). "Zwolnienie to jest uwarunkowane odpracowaniem czasu zwolnienia. Jeśli odpracowanie to następuje w dni wolne od pracy lub w ramach godzin nadliczbowych, pracownikowi nie przysługują z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenia (art. 42 ust. 3)."[11]


[1] "Wszystkie (...) Kościoły są związkami religijnymi, ale nie wszystkie związki wyznaniowe są Kościołami." -  J. Cupriak, Związek wyznaniowy, [w:] Leksykon prawa wyznaniowego. 100 podstawowych pojęć, red. A. Mezglewski, Warszawa 2014, s. 586-588. Zob. też: P. Kroczek, Prawo wewnętrzne związków wyznaniowych w perspektywie organów władzy publicznej. Klauzule generalne, Kraków: Wydawnictwo Naukowe 2017, s. 24-32.
[2] Zob. M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, Warszawa: LexisNexis Polska 2010, s. 12-14.
[3] W prawie polskim gwarancje tej autonomii dotyczą: swobody komunikowania się wewnątrz wspólnoty kościelnej; dostępu kościoła do środków masowego przekazu, aby pełnić swą misję; swobody zakładania i prowadzenia własnych stowarzyszeń i organizacji, które sprzyjają prowadzeniu misji kościoła. - Zob. J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa: PWN 2008, s. 147-156; P. Kroczek, Prawo wewnętrzne związków wyznaniowych..., s. 34-51.
[4] Zob. M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, s. 21-54.
[5] Zob. art. 19 ust. 2 pkt. 2 Konstytucji RP z 1997 r.; art. 8 ust. 1 Konkordatu z 1993 r.; art. 15 ust. 1-3 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP. "Gwarancja konkordatowa obejmuje zarówno sprawowanie kultu publicznego w rozumieniu prawa kanonicznego, czyli kultu liturgicznego, jak również kultu prywatnego, czyli pozaliturgicznego (kan. 834 KPK)." - J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, s. 139.
[6] Zob. M.P. Nr 4, poz. 51 - oświadczenie rządowe z dn. 26 stycznia 1998 r. w sprawie Deklaracji rządu RP z dn. 15 kwietnia 1997 r.
[7] Zob. art. 6 lit. h - deklaracji ONZ o eliminowaniu nietolerancji i dyskryminacji; kan. 1246-1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r.; art. 9 Konkordatu. Dziś do katalogu obowiązkowych dni świątecznych w Kościele Katolickim (zobowiązujących wiernych w porządku moralnym do uczestniczenia we Mszy Świętej i powstrzymania się od pracy zarobkowej), prócz wszystkich niedziel, należą: Święto Narodzenia Jezusa Chrystusa (Boże Narodzenie 25 XII), Święto Bożej Rodzicielki (Nowy Rok - 1 I), Święto Objawienia Pańskiego (Trzech Króli - 6 I), Wielkanoc, Wniebowstąpienie Pańskie (święto ruchome - siódma niedziela po Wielkanocy), Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa (Boże Ciało; święto ruchome - czwartek po uroczystości Trójcy Przenajświętszej), Wniebowzięcia NMP (15 VIII) i Wszystkich Świętych (1 XI). Dodaktowymi dniami świątecznymi, wolnymi ustawowo od pracy są: drugi dzień Bożego Narodzenia (26 XII) oraz Poniedziałek Wielkanocny. Ponadto, dla ścisłości, dla wielu niedziele nie są wolne ustawowo od pracy.
[8] Zob. art. 8 ust. 4 Konkordatu, art. 16 ust. 1-2 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP.
[9] Bywają jednak szczególne pogrzeby, jak np. ks. biskupa Kazimierza Ryczana w Kielcach. Owo wydarzenie wiązało się z obecnością wielu zaproszonych gości, licznie zgromadzonego ludu oraz ich uczestnictwem i w różnych wcześniejszych obrzędach, prócz samego pogrzebu (stąd np. wydzielenie terenu wyłączonego z ruchu samochodowego już na 3 dni poprzedzające sam uroczysty pogrzeb).
[10] Zob. J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, s. 141.
[11] Tamże, s. 144.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz