Konkordat
(z j. łac. concordare
– zgadzać
się) to dwustronna umowa międzynarodowa, zawarta między Stolicą
Apostolską i danym państwem. Inne nazwy współczesne, to:
konwencja, traktat, pakt, układ i modus
vivendi1.
O wyborze nazwy decyduje wola zainteresowanych stron. W przypadku
Polski umowa ze Stolicą Apostolską (podpisana dn. 28 lipca 1993 r.)
została nazwana konkordatem. W sensie ścisłym konkordat to
uroczysta umowa (conventio
sollemnis)
zawarta zgodnie z zasadami prawa międzynarodowego na zasadzie
partnerstwa między Stolicą Apostolską a suwerennymi organami
władzy danego państwa. Tu widać już strony konkordatu. Są nimi:
Stolica Apostolska2
i dane państwo. Mówiąc o Stolicy
Apostolskiej
rozumie się nie instytucję kościelną, lecz odrębne, suwerenne i
autonomiczne państwo z Biskupem
Rzymu
jako głową (ponieważ reprezentuje najwyższą władzę w Kościele
katolickim) wraz z pomagającą mu Kurią
Rzymską
(w tym z Sekretariatem Stanu)3.
Drugą stroną konkordatu jest dane państwo.
Jeśli mówimy o państwie demokratycznym, kompetencje do zawarcia
konkordatu przysługują najwyższym organom władzy: wykonawczej
(czyli rządowi,
prezydentowi)
i ustawodawczej (czyli parlamentowi).
Przedmiotem konkordatu są sprawy, które interesują obie strony.
Należą do nich:
- relacje między państwem a Stolicą Apostolską (stosunki dyplomatyczne),
- relacje między państwem a Kościołem katolickim obecnym na jego terenie,
- relacje między państwem a katolikami należącymi do tego państwa.
Na
przestrzeni dziejów były dwa rodzaje konkordatów: przed i po
Soborze Watykańskim II. Pierwsze należały do epoki konkordatów
klasycznych
(wertykalnych).
Ich celem była ochrona interesów władzy duchowieństwa i władzy
świeckiej. Służyły głównie łagodzeniu konfliktów4.
Drugi rodzaj stanowią konkordaty
współczesne
(horyzontalne).
Przełomowym okazało się przyjęcie przez Sobór Watykański II
paradygmatu o tym, że „podstawową zasadą stosunków między
państwem a kościołem jest ochrona wolności religijnej”5,
która jest należna ze względu na zasadę poszanowania godności
człowieka (co jest prawem każdej osoby ludzkiej).
Są
różne formy
zawierania konkordatów: uroczysta, podlegająca ratyfikacji oraz
uproszczona, o charakterze deklaratywnym lub o charakterze
tymczasowych zobowiązań prawnych. Konkordat daje gwarancję
wolności religii w życiu prywatnym i publicznym, ponieważ
przedmiotem tej umowy międzynarodowej jest ochrona wolności
religijnej każdego człowieka w wymiarze indywidualnym i
wspólnotowym. Konkordaty cechuje większy stopień uszczegółowienia
konkretnych kwestii6,
stąd mają przewagę nad innymi umowami wielostronnymi7.
W
celu zawarcia konkordatu potrzebne jest zgodne oświadczenie woli obu
stron (Stolicy Apostolskiej i organów władzy danego państwa). Na
początku prowadzi się negocjacje
formalne
(by ustalić tekst umowy konkordatowej8).
Odbywają się one z zachowaniem procedury zawartej w Konwencji
Wiedeńskiej o prawie traktatów z dn. 23 maja 1969 r. (Dz.U. 1990,
nr 74, poz. 74, załącznik poz. 439). Negocjacje prowadzi się w
gronie ekspertów. W tym czasie obowiązuje na nich zasada dyskrecji.
Przed uroczystym podpisaniem tekstu dochodzi do parafowania,
czyli złożenia przez pełnomocników inicjałów (parafy) pod
sporządzonym dokumentem. Kiedy wspólnie ułożona umowa jest już
uroczyście podpisana przez prawomocnych przedstawicieli obu stron
(zob. przypis nr 7), staje się ona dokumentem prawnie obowiązującym,
który należy przedłożyć do ratyfikacji9.
„Ratyfikacja
konkordatu
oznacza włączenie go jako umowy międzynarodowej do ustawodawstwa
wewnętrznego.”10
Podpis ratyfikacyjny pod tekstem konkordatu winien złożyć
prezydent (jako głowa danego państwa)11
oraz papież (jako głowa Kościoła katolickiego). Po złożeniu obu
podpisów następuje opublikowanie dokumentu w oficjalnym organie
danego państwa12
oraz prasowym organie Stolicy Apostolskiej13.
Kolejny krok to wymiana not ratyfikacyjnych (dyplomatycznych), aby
podpisana umowa miała moc obowiązującą w stosunkach
międzynarodowych (zewnętrznych państwa).
Konkordat
między Polską a Stolicą Apostolską został zawarty dnia 28 lipca
1993 r.14
Zgodnie
z art. 29 mógł wejść w życie po upływie miesiąca od dnia
wymiany dokumentów ratyfikacyjnych. Na ich podpisanie jednak
czekaliśmy 5 lat15.
Wymiana dokumentów miała miejsce dopiero 25 marca 1998 r.16
A zatem konkordat
wszedł w życie 25 kwietnia 1998 r.
Dokument
ten składa się z dwu podstawowych części:
- preambuły (obejmuje ona cele i założenia autorów),
- 28 artykułów (obejmują one przede wszystkim treść normatywną).
Podstawowym
i głównym dokumentem regulującym normy w naszym państwie jest
Konstytucja RP. Konkordat, jako umowa międzynarodowa, w hierarchii
stoi pod Konstytucją. Ze względu więc na prymat Konstytucji
konkordat musiał być zgodny z jej zapisami. Zasady realizacji umów
międzynarodowych (w tym konkordatu) znajdują się więc w
Konstytucji, m.in. w art. 8, 9, 87 i 91. Według art. 25 ust. 4
Konstytucji stosunki między państwem a Kościołem katolickim
określa konkordat i ustawy. W art. 91 pisze, że umowy
międzynarodowe (w tym konkordat) mają pierwszeństwo przed
ustawami, stąd winny być stosowane bezpośrednio (ex
proprio vigore)17.
Preambuły
występują w tych konkordatach, które są zawierane w przełomowych
momentach dla danego państwa. Preambuły są więc obecne w polskim
konkordacie. Znajdują się tam podstawowe zasady i motywy obu stron,
które wyraziły wspólną wolę zawarcia umowy (przesłanki o
charakterze politycznym, socjologicznym, historycznym, aksjologicznym
i prawnym).
Konkordat
nie uczynił z państwa polskiego niewolnika Stolicy Apostolskiej,
ponieważ uznała ona Polskę za suwerenny naród, który dąży do
budowania demokratycznego ładu i sprawiedliwego porządku dla dobra
wspólnego. Zawarta poprzez konkordat umowa międzynarodowa nie
uczyniła też z Polski państwa wyznaniowego, ani z katolicyzmu
religii państwowej. Obie strony uznały świecki charakter państwa
i wolność religijną. Państwo polskie przyznało jednocześnie, że
Kościół katolicki odegrał niezwykle ważną i konstruktywną rolę
w dziejach państwa i rozwoju osoby ludzkiej (przez odwoływanie się
do wartości uniwersalnych zakładających poszanowanie godności
człowieka i jego praw)18.
Docenił też wielki wkład, jaki wniósł pontyfikat papieża Jana
Pawła II. Ponadto uznał nową organizację terytorialną Kościoła
katolickiego w Polsce.
Konkordat
polski jest „umową wieczystą”, tzn. zawartą na czas
nieoznaczony (który może być poddawany nowelizacji). Zawiera on
następujące dodatki: klauzulę określającą tryb regulowania
nowych rozwiązań (art. 27)19,
klauzulę interpretacyjną (art. 28)20,
ratyfikacyjną (art. 29), klauzulę terminu wejścia w życie i
klauzulę języka (art. 29).
„Konkordat
stał się integralnym elementem zarówno polskiego porządku
prawnego, jak też porządku prawnego Kościoła katolickiego”21
w Polsce.
1
Zob. J. Krukowski, Polskie
prawo wyznaniowe,
Warszawa: PWN 2000, s. 83.
2
Stroną konkordatu jest Stolica Apostolska, ponieważ ma ona
osobowość prawną (ponieważ jest miasto/państwo Watykan). Ona
reprezentuje Kościół katolicki jako uniwersalną społeczność
religijną. Tym samym „Stolica Apostolska jest pełnoprawnym
podmiotem umów międzynarodowych” - J. Krukowski, Polskie
prawo wyznaniowe…,
s. 84.
3
Zob. Kodeks Prawa
Kanonicznego, Poznań:
Pallottinum 1984, kan. 361.
4
Zob. J. Krukowski, Polskie
prawo wyznaniowe…,
s. 85.
5
Tamże.
6
Jest to „większa konkretność i lepsze dostosowanie do warunków
życia i potrzeb kościoła w danym kraju” – tamże, s. 86.
7
Zob. K. Warchałowski, Prawo
wyznaniowe. Wybór źródeł (według stanu na 1.06.2000 r.),
Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2000,
s. 190-229.
8
Czynią to pełnomocnicy obu stron na drodze rozmów. Stolica
Apostolska daje takie kompetencje swemu legatowi papieskiemu (zob.
kan. 365 § 2), zaś ze strony państwowej jest to osoba z rządu
(premier lub minister spraw zagranicznych).
9
Zob. K. Warchałowski, Prawo
wyznaniowe…, s.
234-237.
10
J. Krukowski, Polskie
prawo wyznaniowe…,
s. 85.
11
W art. 8 Konstytucji jest napisane, że prezydent może zwrócić
się o pomoc do Trybunału Konstytucyjnego, by ten sprawdził, czy
dany dokument (tu konkordat przed podpisem ratyfikacyjnym) jest
zgodny z Konstytucją RP.
12
W Polsce jest nim Dziennik Ustaw.
13
Są to „Acta Apostolicae Sedis”.
14
W dwu egzemplarzach (każdy w językach polskim i włoskim).
15
Były różne przeszkody natury politycznej. Ostatecznie ratyfikacji
konkordatu, zgodnie z art. 133 ust. 1 pkt 1 Konstytucji RP ze strony
państwa dokonał prezydent Rzeczypospolitej Polskiej (wówczas był
nim Aleksander Kwaśniewski), za uprzednią zgodą Sejmu i Senatu;
zaś ze Strony Stolicy Apostolskiej – papież Jan Paweł II (23
lutego 1998 r.).
16
Wymiana dokumentów ratyfikacyjnych nastąpiła między Sekretarzem
Stanu Stolicy Apostolskiej - Angelo Sodano a premierem Rządu
Rzeczypospolitej Polskiej – Jerzym Buzkiem w Watykanie.
17
Zasada ta dotyczy wszystkich jej adresatów, stąd np. rodzice,
którzy mają dziecko w przedszkolu publicznym mają prawo wnieść
skargę sądową w wypadku odmowy przez dyrektora placówki
nauczania tam religii (na podstawie art. 12 ust. 1 konkordatu).
18
Konkordat stanowi uzupełnienie takich umów międzynarodowych, jak:
Europejska Konwencja Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z dn.
4 listopada 1950 r. (Dz.U. 1993, nr 61, poz. 284) i Międzynarodowe
Pakty Praw Człowieka przyjęte przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z dn.
19 grudnia 1966 r. (Dz.U. 1977, nr 38, poz. 167).
19
Może to być umowa dwustronna między Stolicą Apostolską i
państwem polskim lub między Rządem RP a Konwencją Episkopatu
Polski. – zob. J. Krukowski, Polskie
prawo wyznaniowe…,
s. 98-99.
20
Możliwe do rozwiązania w trybie rozmów dyplomatycznych (poprzez
negocjacje między przedstawicielami stron).
21
J. Krukowski, Polskie
prawo wyznaniowe…,
s. 100.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz