W owej komunii
Chrystusa i Kościoła kryje się wzór, norma, a nawet inspiracja
dla chrześcijańskiego małżeństwa. Cechy miłości Chrystusa
wobec Kościoła to elementy więzi małżeńskiej, wśród których
wyróżniamy:
-
bezinteresowną miłość,
-
definitywną wierność,
-
całkowity dar z siebie,
-
przebaczenie.
Apostoł wskazał
drogę miłości międzyosobowej w rodzinie, jednocześnie
podkreślając wielkość, godność oraz wartość chrystologiczną
i eklezjalną związku sakramentalnego mężczyzny i kobiety. Nie
pominął też faktu, że tajemnicę miłości przeżywa się nie
tylko w przymierzu między osobami odmiennej płci, lecz również w
całkowitym oddaniu się Chrystusowi i Kościołowi.
Dzięki zapatrzeniu
w Chrystusa w małżeństwie może zrealizować się pełnia
człowieczeństwa. Głęboka i autentyczna miłość małżeńska
jest świadomym wyborem wierności wobec współmałżonka oraz
nieustanym budowaniem relacji wzajemnego szacunku i partnerstwa. W
praktyce oznacza to (jak pisze święty Paweł), że żona winna
obdarzać szacunkiem swego męża i służyć mu tak, jak Kościół
służy Chrystusowi (zob. Ef 5,22.33). Mąż natomiast winien tak
chronić i miłować żonę, jak Chrystus chroni i miłuje swój
Kościół (Ef 5,25−29). Prawdziwa miłość męża do żony jest
jak ofiara Chrystusa z miłości. A zatem w małżeństwie
chrześcijańskim mąż czerpie najdoskonalszy wzór z Chrystusa.
W obrębie Bożej
tajemnicy rodzina staje się miejscem:
- zbawienia, ponieważ małżonków dosięga zbawcza miłość Chrystusa, która uwalnia ich z egoizmu i otwiera na całkowity dar z siebie;
- proroctwa, ponieważ doświadczenie daru z siebie we wzajemnej miłości jest doświadczeniem ludzkim i zapowiada rzeczywistość ostateczną ku której człowiek zmierza (czyli pełną i definitywną komunię z Bogiem);
- świadectwa, ponieważ małżonkowie chrześcijańscy promieniują na świat konkretną i widzialną miłością.1
Bóg od momentu
stworzenia ludzi chciał, aby nierozerwalna więź między kobietą i
mężczyzną wynikająca z małżeństwa była dla nich źródłem
dojrzewania do świętości. Stąd podstawą związku małżeńskiego
winna być miłość pełna oddania, która sprawia, że osoby uczą
się być dla siebie bezinteresownym darem. Tylko tak małżeństwo
chrześcijańskie będzie stanowiło odzwierciedlenie relacji
istniejącej pomiędzy Chrystusem i Kościołem.
1
Tamże, s. 278.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz