Łączna liczba wyświetleń

środa, 31 maja 2017

Orędzie Izajaszowej "Pieśni o winnicy" (Iz 5,1-7)




„Pieśń o winnicy” to poemat znajdujący się w piątym rozdziale Księgi Izajasza. Ten krótki tekst, choć obejmuje zaledwie 7 wersetów, jest zaliczany do literackich arcydzieł Starego Testamentu. Treścią utworu jest relacja jaka istnieje pomiędzy Bogiem a Jego ludem. Ów związek jest przedstawiony za pomocą obrazu winnicy i jej Właściciela. Winnicą jest lud: wg 5,7 dom Izraela, ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców Judy – szczep, o który [Jahwe] troszczy się z miłością. Właścicielem wg 5,7 jest PANA Zastępów, czyli Jahwe. Więź, która łączy Właściciela z winnicą jest szczególna i dynamiczna. Werset 7 wskazuje, że pieśń jest przypowieścią.
Analizując poruszaną perykopę można dostrzec, że tłem Izajaszowej „Pieśni o winnicy” jest język odniesień małżeńsko-rodzinnych.

Rozważając postawę Opiekuna winnicy można wyróżnić następujące Jego cechy:
- kocha on swoją winnicę (5,1),
- troszczy się o nią (5,2a - okopał ją, oczyścił z kamieni),
- obdarzył łaskami (5,2 - zasadził winorośl szlachetną..., nawet w niej tłocznię sporządził),
- otacza ją opieką (5,2b – Pośrodku zbudował strażniczą wieżę),
- obdarzył ją zaufaniem (5,2c – oczekiwał, że wyda mu dobre winogrona),
- zastanawia się, co może jeszcze uczynić dla winnicy, niejako „martwi się” (5,4),
- jest cierpliwy w oczekiwaniu na owoce (5,4 - czekałem).

Rozważając postawę ludu w obrazie winnicy zauważamy następujące elementy:
- zawiodła swego Pana (5,2c i 5,4c – zrodziła cierpkie jagody [zamiast dobrych winogron]), a przejawia się to w tym, że
- lud dopuścił się bezprawia (5,7b) (nie przestrzegał przymierza „ślubnego”, jakie Jahwe zaofiarował i zawarł z Izraelem pod Synajem),
- ponadto lud wydał krzyk grozy (5,7b) zamiast sprawiedliwości,
- ponosząc konsekwencje własnego zła winnica staje się:
·        słaba (bo wg 5,5 jest pozbawiona ogrodzenia i muru, narażona na ogień i niebezpieczeństwo zewnętrzne),
·        bezowocna (bo wg 5,6 staje się pustkowiem),
·        zaniedbana (bo wg 5,6 zarośnięta chwastami),
·        głodna Boga (bo wg 5,6 pozbawiona deszczu).
Opowiadanie zbudowane jest na dwóch planach: pierwszy – to obraz zabiegów Właściciela winnicy, drugi: relacja Jahwe – naród izraelski.
Można wyciągnąć wniosek, że „Pieśń o winnicy” to zręcznie skonstruowana parabola prawna, mówiąca o nieodwzajemnionej miłości, przeciwstawiająca bezgraniczne zatroskanie Boga - grzesznemu postępowaniu Jego ludu (w wykroczeniach społecznych) oraz zapowiadająca nadchodzący sąd. Izajasz opowiada o trosce, jaką Bóg otacza swój lud. Wskazuje na Jego zawód, bo zamiast spodziewanego szacunku, miłości i braku krzywd względem innych ludzi, lud dopuścił się nieprawości, której konsekwencją jest zagłada. Poemat, który otwiera obraz szczęścia i miłosnej opieki Bożej nad winnicą, wieńczy wizja dramatycznego finału z powodu niewdzięczności Narodu Wybranego odrzucającego miłość Boga i Jego prawa.
Motyw winnicy, zastosowany w pieśni, przewija się przez cały Stary Testament. Temat winnicy Bożej (w tym winnicy niewdzięcznej), jako symbolu Izraela, tak dobrze znany z pieśni Izajasza (por. Iz 27,2-5), spotykany jest i u innych proroków, takich jak: Ozeasz (Oz 10,1), Jeremiasz (Jr 2,21; 5,10; 6,9; 12,10) czy Ezechiel (Ez 15,1-8; 19,10-14). Jednocześnie znajduje oddźwięk w Księdze Powtórzonego Prawa (Pwt 32,32n), Psalmach (Ps 80[79],9-17) i w Księdze Syracha (Syr 24,17). Sam Izajasz powraca jeszcze do tego tematu w pieśni nowej (Iz 27,2-6; 42,10; por. Ap 5,9; 14,3), aby zapowiedzieć zwycięstwo Bożej miłości.
W Nowym Testamencie Jezus nazywa sam siebie szczepem winnym, a ludzi tworzących Kościół (swą mistyczną oblubienicę) – latoroślami (J 15,1-8). Tym samym obraz winnego krzewu posłużył Chrystusowi do ukazania własnej roli pośrednika życia Bożego i dawcy miłości. W przypowieści o dzierżawcach winnicy Jezus (Mt 21,33-46; Mk 12,1-12; Łk 20,9-19) podkreślił szczególną odpowiedzialność przywódców narodu: nauczycieli Pisma i kapłanów.
Izajaszowa przypowieść mówi o relacji Boga – Izrael, ale także o stosunku Boga i każdego człowieka, podkreślając, że Pan wciąż oczekuje naszego nawrócenia i nie przestaje kochać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz