Łączna liczba wyświetleń

piątek, 5 maja 2017

Grzech Izraela w ujęciu Księgi Barucha

Księga Barucha1 ukazuje religijne życie wspólnoty żydowskiej znajdującej się na wygnaniu w Babilonie2, piętnując grzechy Żydów, wzywając do nawrócenia i żywienia nadziei na Boże miłosierdzie.
Wymienione przez Barucha grzechy Izraela to przede wszystkim:
- niewierność wobec Pana (Ba 1,19)
- nie słuchanie głosu Boga (Ba 1,19; 2,5.10; 3,4)
- zejście z drogi przykazań Bożych i ścieżek sprawiedliwości (Ba 4,13)
- brak posłuszeństwa Bogu w mowach proroków (Ba 1,21)
- postępowanie bezbożne i niegodziwe (Ba 2,12)
- postępowanie przeciw sprawiedliwym rozporządzeniom Jahwe (Ba 2,12)
- służenie innym bogom (Ba 1,22)
- składanie ofiar złym duchom (Ba 4,7).
W Księdze Barucha autor ostrzega przed bałwochwalstwem (przeciwko pierwszemu, fundamentalnemu przykazaniu Dekalogu) i idolatrią, której krótka satyra w postaci ironicznego obrazu kultu babilońskiego znajduje się w 6 rozdziale (w tzw. Liście Jeremiasza). Prorok w swoim napomnieniu pragnie przekonać odbiorców o bezmyślności i głupocie czcicieli bożków:
  • Rzemieślnik wygładził język tych bogów, sami zaś, pozłoceni i posrebrzeni, są oszustwem i nie mogą mówić. – Ba 6,7;
  • [Bożek] trzyma w prawicy miecz i siekierę, ale nie obroni siebie w czasie wojny ani przed złodziejami. – Ba 6,13;
  • Na ciała i głowy ich zlatują nietoperze, jaskółki i inne ptaki, i koty po nich łażą. – Ba 6,21;
  • Ponieważ nie mają nóg, na ramionach muszą być noszeni, pokazując w ten sposób ludziom swą nicość. – Ba 6,25;
  • (…) rzeczy drewniane, pozłacane i posrebrzane są oszustwem (…) nie są one bogami, ale dziełem rąk ludzkich i żadnego działania Bożego w nich nie ma. – Ba 6,50.
Także: Ba 6,25.27.31.70-71.
Jednocześnie natchniony autor podkreśla prawdziwość tylko Boga Jahwe i Jego pragnienie o nawróceniu człowieka na poziomie ludzkiego serca (a nie np. przez pompatyczny kult na wzór ceremonii pogańskich).
W tekście znajdujemy interpretację ówczesnej sytuacji Izraela w niewoli babilońskiej, będącej konsekwencją grzechów narodu:
  • Izraelu, (…) jesteś w kraju nieprzyjaciół, wynędzniały w ziemi obcej, uważany za nieczystego na równi z umarłymi, zaliczony do tych, co schodzą do Szeolu (…). Opuściłeś źródło mądrości – Ba 3,10-12;
  • [Grzesznicy] zniknęli i do Szeolu zstąpili – Ba 3,19;
  • Zostaliście zaprzedani poganom – Ba 4,6;
  • (…) widzę (…) niewolę moich synów i córek – Ba 4,10;
  • Prześladuje cię twój nieprzyjaciel - Ba 4,25;
  • Moje dzieci zostały uprowadzone jak stado zagrabione przez nieprzyjaciół – Ba 4,26.
Natchniony autor, wymieniając różne kategorie ludzi dotkniętych konsekwencjami grzechów (karą), chciał podkreślić współodpowiedzialność za popełnione winy. Jednocześnie wskazał potrzebę solidarności w czynieniu pokuty. Tym samym żałować za grzechy i czynić pokutę winien cały naród. Tak więc Izraelici przyjmują na siebie ciężar odpowiedzialności i winę za popełnione zło: własne i przodków: nam i przodkom naszym zawstydzenie oblicza (Ba 2,6).
Baruch, poprzez podkreślenie wyznania grzechów przez cały Izrael, ukazuje wyidealizowaną wspólnotę religijną, która źródło swego nieszczęścia widzi w osobistym nieposłuszeństwie Bogu. Widząc konsekwencje grzechów, wspólnota żyjąca w diasporze i Jerozolimie nawraca się, stając się wzorem społeczności powracającej do swego Boga.
W całej tej dramatycznej sytuacji prorok czuje się szczególnie powołany do bycia z cierpiącym narodem i jak wrażliwy opiekun zwiastuje formę wyjścia z impastu zła i niewoli. Proponuje swoim rodakom, by zachowali wiarę i ufność w Boga, który jest wierny przymierzu, mimo ludzkich grzechów: Miejcie ufność, dzieci, wołajcie do Boga, a wyrwie was z mocy, z ręki nieprzyjaciół (Ba 4,21); Ufajcie, dzieci, wołajcie do Boga, a Ten, który dopuścił to na was, będzie pamiętał o was. (…) nawróciwszy się, szukajcie Go dziesięciokrotnie (Ba 4,27-28); Nie upadaj na duchu, Jeruzalem, pocieszy cię Ten, który ci nadał imię (Ba 4,30). Prorok przypomina zatem, że Bóg, choć sprawiedliwy (czego wyrazem są skutki grzechu, jakie człowiek ponosi), jest też miłosierny: Ten, który zesłał na was to zło, wybawi was z rąk nieprzyjaciół (Ba 4,18); poprowadzi Bóg Izraela do światła swej chwały z właściwą sobie sprawiedliwością i miłosierdziem (Ba 5,9). Natchniony autor, spodziewając się dni wybawienia, pociesza i zaświadcza o swojej wierze w głosie Jerozolimy: Ja zaś z ufnością oddałam Przedwiecznemu wybawienie wasze i rozradował mię Święty miłosierdziem, jakie okaże wam prędko Przedwieczny, wasz Zbawca (Ba 4,22).
Mimo wszystkich nieszczęść (w tym ciągle jeszcze żywego w pamięci wspomnienia o zburzeniu Jerozolimy i świątyni - Ba 4,5-5,9) oraz popełnionych grzechów, Izraelici nie zostali więc pozbawieni nadziei na przyszłość. Nadzieja wygnańców opiera się na przekonaniu o wierności Boga i przymierzu, jakie zawarł Stwórca z Narodem Wybranym. Księga Barucha podnosi na duchu przekazując krzepiące słowa, iż Bóg pozwoli swemu ludowi powrócić do ziemi ojczystej i zbudować nową świątynię (Ba 4,5.21.27.30).


Literatura
Läpple A., Od egzegezy do katechezy, Warszawa 1986.
Hergesel T., Rozumieć Biblię, t. 1: Stary Testament. Jahwizm, Kraków 1992, s. 420 n;
Schedl C., Historia Starego Testamentu, t. 4, s. 318 n;
Synowiec J.S., Prorocy Izraela, ich pisma i nauka, s. 368 nn;
Witaszek G., Moc słowa prorockiego, s. 287 nn;
Strus A., Wyznanie win i nadzieja wygnańców (Księga Barucha), w: Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, t. 5: Wielki świat starotestamentalnych proroków, red. J. Frankowski, T. Brzegowy, Warszawa 2001, s. 131 nn.
Stachowiak L, Lamentacje. Księga Barucha…, s. 139.
Adamczyk D., Napiętnowanie grzechu przez proroków w okresie babilońskim [w:]

1 Z treści Księgi Barucha wynika, że autorem jest stały towarzysz, sekretarz i uczeń Jeremiasza (Ba 1,1; por. Jr 36,4). Bardziej wnikliwe badania dowodzą jednak, że autorstwo Barucha jest raczej fikcją literacką, która odpowiada zwyczajowi pseudonimii, polegającemu na przypisywaniu swoich utworów sławnym postaciom z przeszłości, w celu zapewnienia swojej twórczości powagi i poczytności.
2 Po upadku Samarii w 721 roku przed Chrystusem Judea zachowuje wprawdzie niepodległość, lecz zostaje uzależniona od Asyrii. W roku 612 Asyria zostaje pokonana. Naród wybrany dostaje się pod wpływ Babilonii. W tym okresie występują prorocy, którzy podejmują wysiłki w utrzymaniu monoteizmu i poprawieniu stosunków społecznych. Czasy niewoli babilońskiej sprzyjają pogłębieniu osobistej pobożności, co jest oparte na nauce o odpowiedzialności jednostkowej. Grzechy narodu wybranego są szczególnie w tym okresie piętnowane przez Jeremiasza i Ezechiela.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz