Ja
jestem krzewem winnym, wy – latoroślami
Godność
katolików świeckich w Kościele-Misterium
(na
podstawie: Jan Paweł II, Christifideles
laici)
Tajemnica
winnicy
Obraz winnicy oddaje
przede wszystkim tajemnicę ludu Bożego. W Starym Testamencie obraz
winnicy występuje jako symbol Narodu Wybranego. Prorok Jeremiasz
przekazuje nam słowa Boga o radości z powodu winnicy – Izraela
(Jr 2,21), podobnie Ezechiel użył tej metafory (Ez 19,10) oraz
Izajasz (Iz 5,1-2).
Winnica ma też
drugi symbol. Jest nim Chrystus. Sam Jezus, przemawiając, przywołał
ową metaforę, w słowach: Ja
jestem krzewem winnym, wy – latorośliami
(J 15,5) przekazując istotę jedności między Nim a ludźmi. Ów
życiodajny związek wskazuje na źródło dobra, czyli na Boga w
Chrystusie działającego w Duchu Świętym, bez którego nic nie
możemy uczynić. Tajemnica ewangelicznej winnicy to misterium
Kościoła. Jezus, w symbolu winnicy w jednej z przypowieści,
przekazał jednocześnie elementy Królestwa Bożego (Mk 12,1; Mt
21,28).
Kim
są świeccy
Ojcowie synodalni
zdefiniowali świeckich jako pełnoprawnych członków Kościoła
objętych jego tajemnicą i obdarzonych specyficznym powołaniem1,
którego celem jest szukanie i podążanie do Królestwa Bożego w
ramach spraw świeckich, kierując nimi zgodnie z wolą Bożą.
Jednocześnie podkreślono przynależność świeckich do ludu
Bożego. Wierni chrześcijanie to osoby, które na mocy chrztu
zostały wszczepione w Chrystusa i stały się uczestnikami Jego
urzędu: kapłańskiego, prorockiego i królewskiego. Tym samym
Kościół to nie tylko członkowie stanu kapłańskiego czy
zakonnego, z papieżem na czele, ponieważ jego autentyczną i żywą
wspólnotę współtworzą wierni świeccy.
Chrzest
i chrześcijańska nowość
W celu poznania
sylwetki świeckiego trzeba zrozumieć radykalną nowość płynącą
ze Chrztu Świętego. Wyróżniamy jej 3 podstawowe aspekty. Chrzest:
- odradza nas do życia dzieci Bożych,
- jednoczy z Jezusem Chrystusem i Jego Ciałem, którym jest Kościół,
- namaszcza w Duchu Świętym, czyniąc każdego duchową świątynią.
Ad.1)
Chrzest to jakby powtórne nowe narodzenie polegające na duchowym
odrodzeniu (J 3,5; 1 P 1,3-4). Poprzez chrzest stajemy się więc
dziećmi Boga i braćmi Chrystusa, powołanymi do istnienia z
tchnienia Ducha i z niezniszczalnego ziarna Stwórcy, dzięki Jego
żywemu i trwającemu Słowu (1 P 1,23). W obrazowaniu tej tajemnicy
można powiedzieć, że jesteśmy członkami mistycznego Ciała
Chrystusa (1 Kor 12,27).
Ad.2)
Chrzest oznacza owo mistycznie wcielenie w ukrzyżowane i
zmartwychwstałe Ciało Pana Jezusa. Sakrament ten wyznacza cel
naszego dynamizmu wiary. Razem z Chrystusem umieramy i razem z nim
rodzimy się do nowego życia w Bogu (Ga 3,27). Jako ochrzczeni
stanowimy jeden organizm, duchowo zjednoczony z Trójcą Świętą i
we wspólnocie (Rz 12,5).
W
innym obrazie ochrzczeni to jakby żywe kamienie tworzące duchową
świątynię
lub dom duchowy2
na fundamencie kamienia węgielnego, którym jest Chrystus (1 P
2,5n). Mocą Ducha Świętego każdy z ochrzczonych otrzymuje
namaszczenie
w formie duchowej, niezatartej pieczęci (1 Kor 1,21-22), stając się
napełnionym świętą obecnością Boga.
Udział
świeckich w kapłańskim, prorockim i królewskim urzędzie Jezusa
Chrystusa
Udział
w potrójnym urzędzie Chrystusa (Kapłana, Proroka i Króla)
rozpoczyna się wraz z namaszczeniem podczas Chrztu Św., potem
rozwija przez Bierzmowanie, a umacnia w każdej Eucharystii.
- Ludzie świeccy uczestniczą w urzędzie kapłańskim Chrystusa, gdyż jako wcieleni przez Chrzest Św. w Chrystusowe Ciało łączą się z Nim w ofierze, ofiarując samych siebie i wszystkie swoje uczynki (Rz 12,1-2).
- Udział w urzędzie prorockim Chrystusa uprawnia i zobowiązuje świeckich do tego, by z wiarą przyjęli Ewangelię i głosili ją słowem i czynem, demaskując i zwalczając zło. Jednocześnie wierni otrzymują udział w nadprzyrodzonym zmyśle wiary Kościoła i w łasce słowa (Dz 2,17-18; Ap 19,10).
- Świeccy jako lud Boży są wezwani do służenia Królestwu Bożemu i do jego rozszerzania w dziejach. Królewskość (z uczestnictwa w urzędzie królewskim Chrystusa) to duchowa walka z królestwem grzechu oraz dar z siebie dla bliźnich (w miłości i sprawiedliwości). W ten sposób lud przywraca stworzeniu jego pierwotną wartość.
Laikat
i jego świecki charakter
Przez
Chrzest w Chrystusie wszyscy są równi co do godności. Stąd też
płynie współodpowiedzialność świeckich (na równi z kapłanami,
zakonnikami i zakonnicami) za misję Kościoła. Jest jednak
specyficzna właściwość laikatu, a mianowicie jego świecki
charakter. W świetle zbawczego planu Boga i tajemnicy Kościoła
udział świeckich jest niezastąpiony.
Świecki
stan wiernych to miejsce realizacji ich powołania. Świeccy, żyjący,
uczący się i pracujący w świecie dążą do pełni w Jezusie
Chrystusie. Sam Jezus był żywym uczestnikiem takiej społeczności
(a nie np. w zakonie) jako rzemieślnik (cieśla). Tym samym swoją
postawą ukazał wartość i świętość tego rodzaju życia. A
zatem świeccy nie muszą wyrzekać się swego miejsca w świecie
chcąc dążyć do pełni (1 Kor 7,24). Ich powołanie bowiem
urzeczywistnia się właśnie wewnątrz świata. Jednocześnie, będąc
świadkami Chrystusa mają szansę, a nawet powołanie uświęcać
świat na kształt zaczynu (od wewnątrz)3.
Żyjąc w świecie słyszą głos Boga i w nim szukają dróg do
Królestwa Bożego. Stąd też świeccy dążą do świętości w
powołaniu małżeńskim, poprzez życie rodzinne, zawodowe, w
celibacie i różne formy działalności społecznej. Świeccy jako
świadkowie miłości Chrystusa są jak ewangeliczna sól, światło
i zaczyn. Dzięki temu zostaje upowszechniona zbawcza Ewangelia.
Powołani
do świętości
Świętość,
jako doskonała miłość, to pierwsze i najważniejsze powołanie
wszystkich ludzi z każdego stanu życia. Człowiek święty jest
najwspanialszym świadectwem godności dziecka Bożego.
Chrześcijańska godność jest źródłem równości wszystkich
członków Kościoła, siłą rozwoju braterskiej wspólnoty, a
jednocześnie tajemnicą misyjnego dynamizmu świeckich. Kościół,
jako misterium Chrystusa, jest znakiem i narzędziem świętości.
Święci Kościoła w każdym czasie są źródłem i początkiem
jego duchowej odnowy (Rz 6,22; Ga 5,22) oraz realizowania zbawczej
misji.
Wezwanie
do świętości w przypadku świeckich to życie według Ducha, o
czym mówi św. Paweł: Wszystko,
cokolwiek działacie słowem lub czynem, wszystko czyńcie w imię
Pana Jezusa, dziękując Bogu Ojcu przez Niego (Kol
3,17). Nawet troski rodzinne czy inne sprawy świeckie winny być
zanurzone w duchowej sferze tak, by codzienne sytuacje normalnego
życia stawały się inspiracją do zbliżania się do Boga,
spełniania Jego woli i służenia bliźnim, prowadząc do
zjednoczenia z Panem.4
Jak mocne trwanie latorośli w winnym krzewie warunkuje ich rozkwit i
rozrost, tak komunia z Chrystusem przynosi w duszy ludzkiej owoc
obfity.
1 Zob. Lumen gentium 31.
2 Tamże,
10.
3 Tamże, 31.
4 Zob. Dekret o apostolstwie świeckich
Apostolicam actuositatem 4.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz