- Ewangelia Janowa – autor, adresaci i czas powstania.
Autor:
-
syn Zebedeusza i Salome, brat Jakuba Starszego
-
należał najpierw do uczniów Jana Chrzciciela, potem do Dwunastu
Apostołów Jezusa
-
stał się uczniem, którego Jezus miłował i któremu (umierając
na krzyżu) oddał w opiekę swą Matkę
-
naoczny świadek słów, czynów i śmierci Jezusa na krzyżu
(fundament i gwarancja spisanej Ewangelii)
-
filar Kościoła jerozolimskiego
-
brał udział w I tzw. Soborze Jerozolimskim (Ga 2,9)
-
przebywał w Palestynie w roku 66/67, potem udał się do Efezu,
gdzie spotkał go jeszcze bp Papiasz ok. roku 96/97
-
żył ok. 100 lat, umarł śmiercią naturalną, jako jedyny
apostoł.
Ponieważ
tekst ewangelii powstawał w dość długim czasie i materiał, który
posłużył do jego budowy, był niejednolity, rozważa się też
hipotezę, że najstarsza część tekstu ewangelii pochodzi od Jana
apostoła, zaś opracowanie i kompozycja od jego ucznia bądź
uczniów ze szkoły Janowej. Tekst mógł być również sporządzony
przez skrybę (np. Prochora – sekretarza Jana na wyspie Patmos).
Adresaci:
Chrześcijanie
pochodzenia żydowskiego z kultury hellenistycznej.
Ewangelia
wg św. Jana
skierowana była do ludzi wywodzących się z kręgu judaizmu, ale i
odbiorców, którzy nie mieli styczności z religią żydowską. Stąd
też antytezy:
ciało
– duch
światłość
– ciemność
życie
– śmierć
Cel,
sens:
-
Ewangelia jest próbą odpowiedzi dotyczącej Jezusa: kim Ty jesteś?
Jan proponuje odpowiedź w stylu dramatu, akcji, dramaturgii,
spektaklu. Kto chce wiedzieć, musi stać się persona
dramatis –
wejść w tę historię.
-
Ewangelia miała pomóc adresatom, by uwierzyli w Jezusa Chrystusa,
wytrwali w wierze, w nauce Pana i w miłości, aby byli gotowi na
publiczne wyznanie Syna Bożego w Chrystusie i oddanie za Niego
życia.
Czas
powstania:
Okres
powstania był burzliwy.
Ewangelia
Jana powstała po 70 latach od wydarzeń związanych z życiem, męką,
śmiercią i zmartwychwstaniem Jezusa.
Przed
rokiem 70 powstał tekst z krajobrazem Jerozolimy i świątyni.
Zdaniem
większości współczesnych biblistów czwarta ewangelia została
napisana prawdopodobnie w Efezie, pod koniec I wieku (lata 85−90
lub późniejsze). Przyjmuje się, że jej tekst zaczął się
kształtować w środowisku palestyńskim, ale ostateczna forma
powstała już poza nim. Pewne jest, że miało to miejsce w
środowisku hellenistycznym (tłumaczone są słowa hebrajskie, np.
rabbi
– tj. nauczycielu, mesiah
– tj. christos).
2.
Rola znaków i cudów w czwartej Ewangelii – porównanie z tradycją
synoptyczną.
O
Ewangelii:
- Podział tekstu:
Rozdz. 1-12: cuda;
działalność Jezusa
Rozdz. 13n:
wieczernik + męka
- Model struktury wg Bultmana:
I część: 2-12
znaki
II część: 13-20
chwała
- Na całość Ewangelii Jana składają się opisy cudów Jezusa („księga znaków” – rozdz. 1-12) oraz historia Jego męki („księga chwały” – rozdz. 13-21)
- Ważna jest nie ilość, lecz jakość, stąd wystarczyło 7 znaków. Jan odsyła nas w nich na wyższy poziom – do tajemnicy chwały Boga, Jezusa Chrystusa posłanego przez Ojca (znaki-drogowskazy w kierunku Nieba). Znak odsyła do innej rzeczywistości.
Znak – dowód
tożsamości Jezusa. Poprzez znaki Jezusa składa swój podpis.
Potrzebny jest przewodnik po znakach (Ewangelista lub Jezus), bo
znaki otrzymują „niewidomi”.
- Znaki są potwierdzeniem autentyczności posłannictwa Chrystusa.
- Znaki:
- woda przemieniona
w wino (Jezus obdarzający w obfitości i jakości)
- ocalony syn
urzędnika (Jezus obdarzający życiem)
- uzdrowienie
paralityka w szabat (Jezus stwarza na nowo)
- rozmnożenie
chleba (Jezus – chleb życia zastępujący mannę)
- Jezus chodzi po
wodzie (objawienie Jezusa - Pana)
- uzdrowienie
niewidomego (Jezus światłością świata)
- wskrzeszenie
Łazarza (Jezus zmartwychwstaniem i życiem)
- To najbardziej dojrzały owoc chrześcijańskiej refleksji (inteligencja wiary).
- Tekst jest swoistą apologią Jezusa jako Syna Bożego (J 20,31), nakreśloną z wielkim talentem literackim i teologiczną głębią. Treścią Ewangelii Janowej jest więc chrystologia. Natchniony autor podkreśla szczególnie Osobę Chrystusa-Mesjasza.
- Kwintesencją całego przekazu Dobrej Nowiny stanowi zdanie: Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne (J 3,16).
- Mowy Jezusa to jakby oddzielne traktaty teologiczne. Występuje więc wiele zwykłych obrazów przechodzących niekiedy w alegorie. Stąd Chrystus jest:
- bramą owiec
- dobrym pasterzem
- pokarmem
niebieskim (chlebem życia/chlebem żywym)
- światłością
świata
- winnym krzewem
- zmartwychwstaniem
i życiem
- źródłem wody
żywej
- Ewangelia Jana to „Ewangelia duchowa”, bo nad pewnymi terminami czy zwrotami autor długo medytuje, odkrywając w nich prawdy wyższego rzędu
- Różnice z synoptykami:
- Inne
rozmieszczenie materiału związanego z życiem i działalnością
Jezusa,
- Inne są środki
literackie (zamiast przypowieści, długie mowy),
- Jezus przebywa i
naucza przede wszystkim w Jerozolimie (obejmując w okresie
publicznej działalności 3 Święta Paschy), a u synoptyków pobyt i
działalność Jezusa w Jerozolimie jest potraktowany pobieżnie
- Chronologicznie
jest to najpóźniejsza z czterech Ewangelii, powstała przed 100
rokiem
-
W stosunku do wcześniejszych trzech ewangelii (synoptycznych) tekst
wyróżnia się stylem (z wpływami hellenistycznymi i żydowskimi);
jest inną wersją tej samej tradycji.
- Zamiast dualizmu
horyzontalnego charakterystycznego dla synoptyków, w czwartej
ewangelii występują kontrasty: światłość – ciemność, ciało
– duch, świat – niebo, wiara – niewiara. Ponadto natchniony
autor wiele miejsca poświęca zagadnieniu śmierci Jezusa, która
stała się Jego wywyższeniem (J 3,14; 8,12; 12,32.34). W czwartej
ewangelii obrazowanie jest rozbudowane, a słownictwo wieloznaczne.
Słowo „cud”:
a) u synoptyków: dynamis (dzieło, ruch, siła, moc)
b) u Jana: semeion (nigdy w ustach Jezusa, bo on mówi o dziełach – ergon, nawiązując do dzieł Boga u początków historii, np. stworzenia, exodusu z Egiptu – tak Jan nadał im większą rangę; słowo semeion użyte jest przez innych) → 7 cudów (ale bez egzorcyzmów, bez otoczki nadzywczajności, „fajerwerków”, np. dyskretny cud w Kanie)
Słowo „cud”:
a) u synoptyków: dynamis (dzieło, ruch, siła, moc)
b) u Jana: semeion (nigdy w ustach Jezusa, bo on mówi o dziełach – ergon, nawiązując do dzieł Boga u początków historii, np. stworzenia, exodusu z Egiptu – tak Jan nadał im większą rangę; słowo semeion użyte jest przez innych) → 7 cudów (ale bez egzorcyzmów, bez otoczki nadzywczajności, „fajerwerków”, np. dyskretny cud w Kanie)
- Rola znaków Jezusa:
- wzbudzić wiarę,
- manifestacja
wielkości czyniącego znak (mocy Syna Bożego)
- objawienie
Jezusa w Ewangelii Jana to dramat (w sensie stawania
się),
a nie dogmat:
Chrystus to...
3.
Dynamika wiary według św. Jana – „wierzyć” w IV Ewangelii.
U
Jana nie ma rzeczownika „wiara” (pistis).
Zamiast niego jest 98 x czasownik „wierzyć”. Autor postrzega
rzeczywistość wiary dynamicznie, czynnie.
„Wierzyć
w” – pisteuo
eis
- powierzyć się,
- złożyć swój los w ręce Chrystusa,
- dzielić z Nim los (życie),
- iść za Chrystusem,
- przychodzić do Jezusa,
przychodzić =
nie łaknie
↨ ↨
wierzyć =
nie pragnie
- budować z Nim relację (opartą na wzajemnym zaufaniu, otwarciu, słuchaniu głosu Jezusa),
- przylgnąć do Niego całą osobą
- wyruszyć w drogę.
Konsekwencje:
ufność, poznanie nauki Jezusa, zawierzenie Mu, konkretne
nawrócenie.
Wiara
to:
-
decyzja, coś konkretnego (dzięki łasce „przyciągnięcia”
przez Ojca przez swego Syna Wywyższonego na krzyżu; stąd wiara to
dzieło Pana Boga)
-
proces, który każdego dnia się weryfikuje (albo idziemy za Panem,
albo za obcymi bogami),
-
praxis, egzystencja
-
postawa, akcja
-
odpowiedź na Boże objawienie
-
rozpoznanie w Jezusie Mesjasza – jedynego Pośrednika zbawienia.
Prawdziwe
spotkanie z Jezusem to:
- poznanie tożsamości Jezusa
- zaufanie
- zrozumienie Jego słów
Akt
wiary dla Jana, to:
-
rozpoznanie,
-
zaufanie,
-
uznanie,
-
powierzenie,
-
przylgnięcie,
-
objęcie,
-
uwierzenie,
-
nawrócenie,
-
pójście za Chrystusem.
Paradoks:
jesteśmy jednocześnie (symultanicznie) sprawiedliwi i grzeszni.
4.
Eros, philia, agape – przykazanie miłości w czwartej Ewangelii.
W
Ewangelii Jana odpowiedzią na wiarę w Jezusa jest miłość. Mówiąc
o miłości trzeba uporządkować pojęcia.
EROS
– może to być forma pożądania, ale niekoniecznie związana z
cielesnością. To pragnienie ukierunkowane na
zaspokojenie. Rodzaj fascynacji. Ciągła walka w dążeniu do
zaspokojenia potrzeby. Pragnienie podboju. Miłość eros jest bardzo
często egocentryczna. Człowiek nie spocznie, póki czegoś nie
zdobędzie. Może być, że tego typu pożądania są skierowane na
rzecz lub osobę – z powodu albo fizycznej, albo umysłowej
percepcji. To miesza priorytety. W głowie i sercu pojawia się
chaos, brak spokoju. Przestaje funkcjonować
prawda, odpowiedzialność. Jeśli do tego dojdzie wulgarność =
wielka bieda.
PhILIA
(filadelfia, filantropia, filologia – miłość do, np. człowieka,
słów) - przyjaźń, miłość ludzi, między przyjaciółmi.
Starożytni
pokazywali umiejętność miłowania, która łączy ludzi.
Philia
to pragnienie dobra drugiej osoby. Dzielenie się połączone z
odpowiedzialnością. Ludzie odpowiedzialni za siebie. Philia jest
ekskluzywana, elitarna. Łączy ludzi, którzy wykazują tę samą
pasję, zainteresowania (dotyczy tych, którzy żyją na tych samych
poziomach).
AGAPE
– miłość bezinteresowna.
To
dar, który pochodzi od Boga. Miłość Boga do człowieka. Jest to
miłość zdolna ofiarować się z wiernością i stałością.
Odpowiedzialna. Miłość taka nie jest w stanie sama siebie
rozbudzić. Wiara rodzi się z poruszenia w człowieku, który jest
dziełem Boga. To zdolność, której nam Bóg udziela. To nie my
pierwsi umiłowaliśmy Boga, ale On pierwszy nas umiłował i dał
zdolność miłowania. Miłość nie polega na robieniu tego, co się
chce. NT rezygnuje z eros i całą intensywność przenosi na agape.
Agape
u Jana występuje 36 razy, u synoptyków 8.
Phileo
u Jana 13 razy.
Te
czasowniki są zamienne (bez rozróżniania). Nie wykluczają się
(jeden zastępuje drugi).
Philia
to także miłość np. Piotra wobec Chrystusa, Ojca wobec Syna.
Jezus
zapytał Piotra: Czy ty mnie phileo?
Miłość
Chrystusa do Ojca jest zawsze użyta jako agapao.
My jesteśmy jako agapetoi
– umiłowani przez Boga. Miłość taka jest albo wstępująca,
albo zstępująca.
Jezus
wskazując na miłość jako życie Jego nauką, mówi o radykalizmie
w miłości.
5.
Struktura, tematy i przesłanie 1 Listu św. Jana.
- Wspólnota, do której św. Jan kieruje listy przeżywa schizmę (forma podziału, rozbicia). Ci, którzy wyszli ze wspólnoty, to antychryści – negujący w Chrystusie Mesjasza, ci, którzy wprowadzają w błąd (fałszywi prorocy), ci, którzy podważając Wcielenie mówią, że Chrystus nie przyszedł w ciele, są kłamcami mówiąc, że znają Boga.
- Cel listów:
-
Autor chce umocnić prawowiernych w prawdzie nauki, którą przyjęli
przypominając to, co ważne, święte.
-
Autor, chce ich wesprzeć we właściwym przeżywaniu tego, w czym
trwają.
Strategia
osiągnięcia tych celów:
- Przypomnieć nowość Objawienia (dla umocnienia na duchu)
- Wyznaczyć granicę między wiernymi a tymi, którzy nie uznają w Chrystusie Mesjasza
Bóg - świat
Prawda - fałsz
Duch Chrystusa -
duch Antychrysta
- Wiele podobieństw do czwartej Ewangelii.
- Rodzaj homilii, która zachęca wiernych do żywej wiary w Jezusa Chrystusa, bowiem adresaci 1 Listu św. Jana mają problem przełożenia wiary na praktycyzm życia wg miłości.
Struktura:
1)
Prolog
2)
Bóg jako światłość
3)
Człowiek dzieckiem Bożym
4)
Bóg jako miłość
5)
Zakończenie/Epilog
Przesłanie:
Ad.
2)
-
rozpoznanie własnej słabości, grzechów i prośba o przebaczenie
(Chrystus Parakletos – Duch Prawdy; Adwokat, Pomocnik,
Sprawiedliwy)
-
trwać w przykazaniach Jezusa, które kondensują się w miłości
(nowość polega na pójściu w głąb – zrozumienia, znalezienia
klucza, sedna)
-
żaden kompromis ze złym (nie godzić się na układ)
Ad.
3)
- zerwanie z grzechem
- realizowanie swego życia w kontekście miłości
- wiara w Syna Bożego.
Cel
pisma ukazany w 1 J 5,13: Napisałem
to wam, wierzącym w imię Syna Bożego, abyście wiedzieli, że
macie życie wieczne.
Tematy:
-
Autor wielokrotnie zachęca do trwania w łączności z Bogiem i z
bliźnimi w wierze, podkreślając przy tym, że prawdziwą relacją
z Bogiem poznaje się po uczynkach miłości względem ludzi. Wzywa
więc do głębszego poznania sprawiedliwego Boga, którego określa
jako światłość, miłość, życie, prawdę. Życie w łączności
z Bogiem i realizacja miłości braterskiej powodują pogłębienie
wiary i umożliwiają skuteczne przeciwstawienie się złu i
grzechowi. Żywa wiara realizowana w codziennym życiu okazuje się
zwycięstwem nad złem, tymi, którzy głoszą błędne poglądy i
nad światem przenikniętym fałszywymi wartościami.
-
Treść Pierwszego Listu św. Jana zmierza także do umocnienia wiary
w chrześcijańskiej wspólnocie. Fałszywi nauczyciele, wywodzący
się z kręgów gnostyckich, negowali bowiem fakt wcielenia Chrystusa
i Jego mesjańską godność. Owi nauczyciele nazywani są
antychrystami i fałszywymi prorokami. Polemiczny charakter wielu
fragmentów pisma może wskazywać na wewnętrzne napięcia we
wspólnocie. Autor stara się uświadomić adresatom, że popełniany
dobrowolnie grzech jest równoznaczny z odrzuceniem samego Boga.
-
Na podstawie Listów św. Jana można lepiej zrozumieć problemy
występujące w pierwszych wspólnotach chrześcijańskich i głębiej
doświadczyć na płaszczyźnie wiary, że Jezus jest prawdziwym
Bogiem i prawdziwym Człowiekiem, w którym dokonało się zbawienie
świata.
Pismo to, mimo braku
cech listu, jest nim faktycznie (brak adresu, pozdrowień na początku
i na końcu, brak imienia autora), o czym świadczą zwroty: „piszę
wam to”, nazwanie czytelników „dziećmi”. Stosunek autora do
czytelników jest bardzo serdeczny i bliski. Rodzajem literackim list
ten zbliża się do utworów prorockich ST. Jest listem okólnym, w
którym autor pragnie swoich wiernych w Azji Mniejszej pouczyć i
przestrzec przed fałszywą nauką pesudoapostołów.
Tematyka pierwszego
listu jest bardzo podobna do czwartej Ewangelii.
Podobieństwa,
to:
-
jest to utwór poetycki,
-
ma koloryt semicki (wyrażający się układem rytmicznym paralel i
antytez).
Z analizy stylu i
treści Ewangelii i pierwszego listu widać wyraźnie, że autorem
obydwu pism jest ktoś – ten sam, kto zna dobrze ST, myśli po
semicku, choć pisze po grecku. Mimo, że nie podaje on swego
nazwiska, widać, że był naocznym świadkiem życia i nauki Jezusa
Chrystusa, co sam zaznacza w Prologu (1,1-4). Zgodność zarówno
listu, jak i czwartej Ewangelii w treści, języku i tematyce
świadczy o tym, że autorem listy jest św. Jan Ewangelista. Podobne
wspólne właściwości stylistyczne i treściowe posiadały listy
drugi i trzeci. Za tą tezą świadczą też pisma Ojców Kościoła.
Listy powstały w
Efezie. Do niego udawali się przedstawiciele gmin Azji Mniejszej,
aby zasięgnąć rady w sprawach różnych sporów religijnych. Już
wtedy powstawało wiele błędnych nauk co do Bóstwa Chrystusa i
doskonalszego poznania Boga. I tak, współczesny św. Janowi Kerynt
nauczał, że Jezus był tylko człowiekiem o wielkiej inteligencji,
na którego w czasie chrztu zstąpił z nieba duchowy Chrystus w
postaci gołębicy i pozostał z Nim do czasu męki. Różni
nauczyciele powstałej wówczas gnozy szerzyli obok błędów
chrystologicznych błędy moralne, antynomistyczne. Sędziwy uczeń
Chrystusa, nie polemizując z błędną nauką heretyków,
przestrzega, poucza i napomina wiernych w swoich listach, pisanych
pod koniec I wieku z Efezu.
Pierwszy list nie
wykazuje jednolicie przeprowadzonej myśli teologicznej. Takie
tematy, jak: Bóg jest światłością, sprawiedliwością, życiem i
prawdą, a przede wszystkich miłością, przewijają się z
wielokrotnymi nawrotami przez cały list, następując po sobie
równolegle. Podstawowe zagadnienie pierwszego listu, jak i czwartej
Ewangelii brzmi: Kto wierzy w Jezusa jako Syna Bożego i Chrystusa,
ten żyje w trwałej i żywej łączności z Bogiem oraz w
braterskiej miłości.
Miłość Boga jest
fundamentem i źródłem miłości bliźniego. Miłość ta nie tylko
łączy nas z Ojcem i Synem tu na ziemi, jest również rękojmią
późniejszego życia, które swą pełnię osiągnie w wieczności.
To doskonałe życie wyjednał nam Chrystus. Pan, umierając na
krzyżu jako ofiara przebłagalna za nasze grzechy i dając nam
przykład jak mamy w bratniej miłości codziennie składać ofiarę.
Dzięki tej miłości, poucza św. Jan, staliśmy się dziećmi
Bożymi. Ten zarodek życia wiecznego otrzymujemy na Chrzcie św., a
doskonalimy go przez bierzmowanie. W starożytnym chrześcijaństwie
nie sam chrzest był dowodem przynależności do Chrystusa, lecz
posiadanie Ducha Świętego.*
*
Tekst napisany na podstawie wykładów z Nowego Testamentu
prowadzonych przez ks. dr Jana Nowaka oraz komentarzy biblijnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz