- Grzechy przeciw wierze w świetle teologii moralnej Kościoła katolickiego:
- Niewiara (ateizm)
Pogląd
zaprzeczający istnieniu Boga.
Ateizm
nie zawsze jest zawiniony (nie zawsze wynika ze złej woli). Sobór
Watykański II nie potępia ateizmu, ale nad nim boleje. Nie wyklucza nawet
możliwości zbawienia tych, którzy bez własnej winy nie doszli do
poznania Boga, a w życiu kierują się zasadami moralnymi wpisanymi
w ich sumieniu.
Niewiara
to nie to samo, co brak wiary. Niewiara, to odrzucenie Boga, po Jego
poznaniu. Według teologii moralnej Kościoła katolickiego to jeden z najcięższych grzechów. Cięższy jest tylko grzech nienawiści skierowany wprost i bezpośrednio do Boga.
- Agnostycyzm
To
przekonanie i teoria głosząca, że niczego nie można poznać.
Odrzucenie poznawalności bytów niematerialnych. Rozumowe poznanie
Boga jest więc niemożliwe (nawet z rzeczy stworzonych). Agnostyk
nie wyklucza jednak irracjonalnej „wiary” (religia wyłącznie
sprawą wyobrażeń i uczuć).
- Odstępstwo
To
apostazja. Postawa chrześcijanina, który całkowicie porzuca wiarę,
choć ją poznał i przez jakiś czas wyznawał. Stał się ateistą
lub przystąpił do niechrześcijańskiej religii (judaizm,
mahometanizm). Według teologii moralnej Kościoła katolickiego to bardzo poważne wykroczenie moralne i grzech.
- Herezja
Uporczywe
odrzucanie pewnych prawd wiary objawionych przez Boga i podawanych do
wierzenia przez Kościół. To błąd rozmyślny i świadomie
podtrzymywany. Heretyk nie liczy się z autorytetem nauczycielskim
Kościoła. Według teologii moralnej Kościoła katolickiego to grzech w całym rodzaju ciężki.
- Schizma
Odszczepieństwo
od wspólnoty życia chrześcijańskiego wraz z uchylaniem się od
posłuszeństwa wobec Stolicy Apostolskiej. Jeśli schizma jest
świadoma i dobrowolna to jest to grzech ciężki.
- Wątpliwość
Pozytywne
wątpienie o prawdzie objawionej. Trudności poznawcze nie są z tym
równoznaczne. Dobrowolne wątpienie w wierze jest bliskie apostazji
i herezji. Według teologii moralnej Kościoła katolickiego jest to zawsze grzech ciężki.
Grzechy
przeciw nadziei w świetle teologii moralnej Kościoła katolickiego:
- Desperacja (rozpacz)
Wykluczenie
możliwości zbawienia i brak korzystania ze środków prowadzących duszę do chwały wiecznej (grzech
ciężki).
- Presumpcja
Praesumptio
(zbytnia ufność) zuchwałe przekonanie o pewnym zbawieniu +
równoczesne wykluczenie osobistego udziału i brak pełnienia woli
Bożej.
Rodzaje
presumpcji:
-
pelagiańska (zarozumiała przekonanie o własnej cnotliwości),
-
typu luterańskiego (brak współpracy z łaską, wszystko zależy od
Boga),
-
bluźniercze grzeszenie („Bóg i tak musi grzechy odpuścić”),
Każda
presumpcja to grzech ciężki.
- Acedia (nuda egzystencjalna)
Niechęć
duszy względem dobra wymagającego jakiegoś wysiłku. Wyrzeczenie
się dobra ostatecznego, życia sakramentalnego, przeciwdziałanie
łasce Bożej, brak odwagi do dobra, małoduszność, ucieczka w
rozkosze, by zagłuszyć wyrzuty sumienia. Grzech ciężki.
Skutek
lenistwa duchowego – grzech przeciw własnemu człowieczeństwu i
wada główna.
Grzechy
przeciw miłości:
- Nienawiść Boga
Nienawiść
dlatego tylko, że Bóg jest Bogiem (np. bezpośrednia, w idolatrii,
skierowana na Jezusa lub Jego uczniów). Najgorzej, gdy ktoś pozna
Boga i Go znienawidzi przez błąd w poznaniu i nie dopuszczanie
korekty.
- Brak należnej miłości Boga.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz