- Cnota religijności – definicja, wezwanie, akty religijności
Człowiek
jest istotą religijną z natury. Posiada wolną wolę i rozum, ciało
i duszę. Dusza stanowi czynnik boski w człowieku, dzięki
któremu może on otworzyć się na Boga i na rzeczywistość
transcendentną. Człowiek jest więc istotą transcendentną.
Cnota
religijności to nadprzyrodzona zdolność dana człowiekowi do
prowadzenia dialogu z Bogiem.
Religijność
= rozum, wola i uczucia.
Wewnętrzne
usposobienie (w postaci dialogu człowieka z Bogiem), do jakiego
uzdalnia wiara, jest rdzeniem moralnej cnoty pobożności.
Człowiek
jest wezwany, zaproszony do postawy głębokiej czci wobec Boga w
aktach kultu.
Do
aktów religijności zaliczamy:
- Adorację
Z
adoracji wynika dziękczynienie, podziw dla Boga, kontemplacja Jego
piękności, modlitwa o przyjęcie Jego Królestwa i spełnienie się
Jego Woli.
- Modlitwę
-
prośby (błagalną),
-
dziękczynną,
-
pokutną,
-
modlitwę Kościoła (liturgia godzin - brewiarz),
Modlitwa
jest wzniesieniem duszy do Boga (jak powiedział św. Jan Damasceński). Modlitwa
jest oddechem duszy.
Prośby
godziwe: o zbawienie (można o nie prosić w sposób bezwzględny). O
inne dobra prosimy Boga warunkowo (o ile nie przeszkodzą w drodze do
zbawienia).
Należy
modlić się w duchu Jezusa (według Jego świętej woli), wytrwale, w
postawie pełnej szacunku, pokornie, zdając się na Wolę Bożą,
ufnie.
Wdzięczność
jest zarazem modlitwą, jak i postawą.
Modlitwa
pokutna jest ekspiacyjna, przebłagalna.
Modlitwa
jest środkiem nawrócenia do Pana. Nawrócenie (metanoia) to proces dynamiczny.
Liturgia
godzin (liturgia uświęcania czasu) to modlitwa, aby wszystkie pory
dnia i nocy uświęcić przez uwielbienie Boga.
- Ofiarę
Ofiara
– bezinteresowny dar. Jest też ponoszenie ofiary w razie np. wypadku.
Bóg
nie potrzebuje darów w tym sensie, jak my sobie je składamy. One nie
są Mu przydatne. Przez składanie Mu darów chcemy tylko Bogu okazać
kult, uwielbienie, dziękczynienie i przebłaganie. Składanie
daru ma sens symboliczny.
Rodzaje sensu sakralnego ofiary:
-
szeroki: wszystkiemu w życiu można nadać wartość ofiary i złożyć
to Bogu,
-
wąski: to akty bezpośrednie samej cnoty religijności (każda
czynność religijna),
-
ścisły: akty oficjalne o charakterze społecznym i uroczystym.
Wszystkie
liczne ofiary Starego Testamentu miały przygotować ludzkość na najwyższą,
najważniejszą, Najświętszą Ofiarę Jezusa Chrystusa. Całe
Jego życie można uznać za doskonały dar ofiarny.
Ofiara
z życia to ofiara w sensie ścisłym.
Cechy
ofiary Jezusa:
-
jedyna,
-
najdoskonalsza,
-
najwyższa,
-
prawdziwa,
To też Ofiara nadal składana, Eucharystyczna – jako przypomnienie, uobecnienie
Ofiary Krzyżowej.
- Śluby (przyrzeczenia)
Ślub to ścisłe zobowiązanie w stosunku do Boga.
Warunki
ważności ślubu:
-
ślubujący ślubuje w sposób rozważny to, co od niego zależy,
-
ślub ma charakter czegoś dobrego,
-
jest czynnością dobrowolną (przemyślaną decyzją),
-
jest czynnością świadomą.
Sens
praktyki ślubowania:
Ślub
jest wyrazem i afirmacją wolności przez oddanie się miłości.
Jest wyrazem uwielbienia Boga, objawem pobożnej żarliwości, a
jednocześnie stwierdzeniem żywej wiary i wspaniałomyślnej miłości
ku Bogu.
Rodzaje
ślubów:
-
osobowe i rzeczowe,
-
jednorazowe, czasowe i wieczyste,
-
bezwarunkowe i warunkowe,
-
prywatne i publiczne.
Niedotrzymanie
ślubu publicznego jest grzechem ciężkim.
Ustanie
zobowiązania (ślubu):
-
przyczyny wewnętrzne (np. śmierć współmałżonka),
-
przyczyny zewnętrzne: akty jurysdykcyjne władzy (dyspensa,
unieważnienie, zawieszenie).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz