Łączna liczba wyświetleń

piątek, 19 lutego 2016

Teologia moralna szczegółowa - cz.1.

  1. Cnota religijności – definicja, wezwanie, akty religijności

Człowiek jest istotą religijną z natury. Posiada wolną wolę i rozum, ciało i duszę. Dusza stanowi czynnik boski w człowieku, dzięki któremu może on otworzyć się na Boga i na rzeczywistość transcendentną. Człowiek jest więc istotą transcendentną.
Cnota religijności to nadprzyrodzona zdolność dana człowiekowi do prowadzenia dialogu z Bogiem.
Religijność = rozum, wola i uczucia.
Wewnętrzne usposobienie (w postaci dialogu człowieka z Bogiem), do jakiego uzdalnia wiara, jest rdzeniem moralnej cnoty pobożności.
Człowiek jest wezwany, zaproszony do postawy głębokiej czci wobec Boga w aktach kultu.

Do aktów religijności zaliczamy:

  1. Adorację
Z adoracji wynika dziękczynienie, podziw dla Boga, kontemplacja Jego piękności, modlitwa o przyjęcie Jego Królestwa i spełnienie się Jego Woli.

  1. Modlitwę
- prośby (błagalną),
- dziękczynną,
- pokutną,
- modlitwę Kościoła (liturgia godzin - brewiarz),

Modlitwa jest wzniesieniem duszy do Boga (jak powiedział św. Jan Damasceński). Modlitwa jest oddechem duszy.
Prośby godziwe: o zbawienie (można o nie prosić w sposób bezwzględny). O inne dobra prosimy Boga warunkowo (o ile nie przeszkodzą w drodze do zbawienia).
Należy modlić się w duchu Jezusa (według Jego świętej woli), wytrwale, w postawie pełnej szacunku, pokornie, zdając się na Wolę Bożą, ufnie.
Wdzięczność jest zarazem modlitwą, jak i postawą.
Modlitwa pokutna jest ekspiacyjna, przebłagalna.
Modlitwa jest środkiem nawrócenia do Pana. Nawrócenie (metanoia) to proces dynamiczny.
Liturgia godzin (liturgia uświęcania czasu) to modlitwa, aby wszystkie pory dnia i nocy uświęcić przez uwielbienie Boga.

  1. Ofiarę
Ofiara – bezinteresowny dar. Jest też ponoszenie ofiary w razie np. wypadku.
Bóg nie potrzebuje darów w tym sensie, jak my sobie je składamy. One nie są Mu przydatne. Przez składanie Mu darów chcemy tylko Bogu okazać kult, uwielbienie, dziękczynienie i przebłaganie. Składanie daru ma sens symboliczny. 
Rodzaje sensu sakralnego ofiary:
- szeroki: wszystkiemu w życiu można nadać wartość ofiary i złożyć to Bogu,
- wąski: to akty bezpośrednie samej cnoty religijności (każda czynność religijna),
- ścisły: akty oficjalne o charakterze społecznym i uroczystym.
Wszystkie liczne ofiary Starego Testamentu miały przygotować ludzkość na najwyższą, najważniejszą, Najświętszą Ofiarę Jezusa Chrystusa. Całe Jego życie można uznać za doskonały dar ofiarny.
Ofiara z życia to ofiara w sensie ścisłym.

Cechy ofiary Jezusa:
- jedyna,
- najdoskonalsza,
- najwyższa,
- prawdziwa,
To też Ofiara nadal składana, Eucharystyczna – jako przypomnienie, uobecnienie Ofiary Krzyżowej.

  1. Śluby (przyrzeczenia)
Ślub to ścisłe zobowiązanie w stosunku do Boga.
Warunki ważności ślubu:
- ślubujący ślubuje w sposób rozważny to, co od niego zależy,
- ślub ma charakter czegoś dobrego,
- jest czynnością dobrowolną (przemyślaną decyzją),
- jest czynnością świadomą.
Sens praktyki ślubowania:
Ślub jest wyrazem i afirmacją wolności przez oddanie się miłości. Jest wyrazem uwielbienia Boga, objawem pobożnej żarliwości, a jednocześnie stwierdzeniem żywej wiary i wspaniałomyślnej miłości ku Bogu.
Rodzaje ślubów:
- osobowe i rzeczowe,
- jednorazowe, czasowe i wieczyste,
- bezwarunkowe i warunkowe,
- prywatne i publiczne.
Niedotrzymanie ślubu publicznego jest grzechem ciężkim.
Ustanie zobowiązania (ślubu):
- przyczyny wewnętrzne (np. śmierć współmałżonka),
- przyczyny zewnętrzne: akty jurysdykcyjne władzy (dyspensa, unieważnienie, zawieszenie).


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz