Łączna liczba wyświetleń

środa, 23 kwietnia 2014

Św. Tomasz z Akwinu

Niezbyt długie życie Tomasza było niezwykle pracowite, pozostawił on po sobie długą listę dzieł teologicznych i filozoficznych, nauczał w wielu szkołach, brał czynny udział w życiu publicznym, znajdując się przeważnie w centrum wydarzeń, a jednocześnie był człowiekiem ogromnej wiary, którego życie podporządkowane było surowym regułom zakonnym, nakazującym pokorę i ubóstwo.[1] W średniowieczu zwany był Doktorem Anielskim i Powszechnym.
Tomasz urodził się w 1224 r. (lub rok później) koło Neapolu.
Jego rodzice byli arystokratami.
Początkowo został oddany na naukę do słynnego klasztoru benedyktynów w Monte Cassino. Mając 15 lat przeniósł się do Neapolu, by studiować na uniwersytecie. Kształcił się w tzw. sztukach wyzwolonych.
W 1244 r. (mając 19/20 lat) wstąpił do dominikanów. Wkrótce wyjechał do Paryża kontynuować studia uniwersyteckie. Rodzina naciskała, by objął wysokie stanowisko kościelne (opata benedyktyńskiego w Monte Cassino), by przysporzyło to jej splendoru i majątku. W tym celu bracia uwięzili go na przeszło rok. Tomasz kategorycznie odmówił zrzucenia habitu dominikańskiego, po czym udał się ponownie do Paryża, opuszczając opactwo. Jednocześnie, choć Tomasz przez całe życie realizował wartości, które niosło życie kontemplacyjne, przywiązywał wielką wagę do tego, by zgodnie z hasłem swego zakonu (contemplata aliis tradere) dzielić się jego efektami z innymi.
W Kolonii Tomasz otrzymał stopień bakałarza biblijnego (*najwyższy tytuł akademicki na uniwersytecie w średniowieczu) i napisał swoje pierwsze dzieła: Komentarz do Księgi Izajasza oraz postylle (*komentarz w formie egzegezy lub też zbiór kazań wyjaśniających w przystępny sposób fragmenty Biblii – nazwa postylle używana była do XIV w.) do Ksiąg Jeremiasza i Lamentacji Jeremiaszowych.  
W roku 1252 Tomasz powrócił do Paryża, gdzie otrzymał tytuł bakałarza sentencjariusza i wykładał Sentencje Piotra Lombarda. Był to podręcznik podstawowego kursu teologii. W tym czasie powstały także ważne, krótkie traktaty filozoficzne myśliciella, zwane opuscula (dosłownie: dziełka): O zasadach natury oraz O bycie i istocie. Tomasz naszkicował w nich pierwsze, istotne tezy metafizyki. Równocześnie sprecyzował używane przez siebie pojęcia filozoficzne (forma, natura, istota, materia, byt).
W 1256 r. (w wieku 32 lat) Tomasz został magistrem teologii. Skutkiem pierwszych serii wykładów profesorskich zakonnika były komentarze do dzieł Boecjusza (np. O Trójcy) oraz inne, w tym tzw. kwestie dyskutowane: O prawdzie. W tym ostatnim zawarł ważkie analizy pojęć prawdy, fałszu, idei, opatrzności, wiedzy Bożej, wiary, sumienia, dobra i łaski.
W 1261 Tomasz rozpoczął pisać Summę przeciwko poganom, którą ukończył po ok. 5 latach. Jego dzieło (napisane na zlecenie Rajmunda z Peñaforte) miało służyć jako podręcznik dla misjonarzy, by skuteczniej mogli odpierać zarzuty pogan.
W latach 1261−1265 Tomasz przebywał w Orvieto jako nauczyciel w szkole dominikańskiej. Tam jego sekretarzem został współbrat zakonny Reginald z Piperno (1230−1290).
W roku 1265 rozpoczął pracę nad Summą teologii (Summa theologiae), która miała być podręcznikiem wstępnego nauczania w szkołach dominikańskich, a faktycznie stała się pełnym, systematycznym i najdojrzalszym wyrazem myśli Tomasza (symbolem chrześcijańskiego średniowiecza). W Rzymie powstała pierwsza część dzieła. Druga w Paryżu (w latach 1270−1272). Początek trzeciej w Neapolu. Tekst części ostatniej z powodu śmierci autora został dokończony przez jego sekretarza, który uzupełnił dzieło fragmentami z Komentarza do sentencji.
Tomasz cieszył się dużym uznaniem wśród współczesnych sobie. Liczono się z jego zdaniem i zwracano się do niego jak do autorytetu. Dzięki temu rozstrzygał rozmaite spory – istotne dla życia intelektualnego i religijnego.
7 grudnia 1273 r. Tomasz przeżył silne doświadczenie mistyczne i kryzys zdrowotny, czego skutkiem było zaprzestanie pracy pisarskiej (przestał dyktować swoje teksty sekretarzowi).
Na prośbę papieża, w styczniu 1274 Tomasz udał się do Lyonu na sobór. W drodze doznał jednak ataku choroby, dlatego przerwał podróż i zatrzymał się w klasztorze cystersów w Fossanuova. Tam zmarł 7 marca 1274 r. mając niespełna  50 lat.
Tomasz został ogłoszony świętym 18 lipca 1323 r. przez Jana XXII.
Za pontyfikatu Piusa V, w roku 1567 został ogłoszony doktorem Kościoła.
Doczesne szczątki św. Tomasza znajdują się od 1369 r. w Tuluzie w kościele jakobinów.      

[tekst napisany na podstawie: Mikołaj Olszewski, Tomasz z Akwinu, Wyd. WAM, Kraków 2003]


[1] Mikołaj Olszewski, Tomasz z Akwinu, Wyd. WAM, Kraków 2003, s. 22.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz