Człowiek
nieuchronnie zmierza ku śmierci biologicznej. Jest bytem przygodnym.
Nie decyduje o swoim początku, ani o swym ostatecznym losie. Z
perspektywy religijnej to doświadczenie fundamentalnej zależności
od Stwórcy.
Reinterpretowanie
prawdy o stworzeniu w teologii (w tym uzupełnianie dotychczasowej
interpretacji o nowe elementy) wynika ze zmienności obrazu świata
spowodowanego np. rozwojem nauki, by zachować spójność z tym
obrazem. Bierność teologii = przegrana teologii.
Teologia
chrześcijańska rodząc się i rozwijając w kręgu kultury
grecko-rzymskiej była pod wpływem tej tradycji. Polemika z nią
przyczyniła się do zbudowania chrześcijańskiej teologii
stworzenia.
Stworzenie i
początek to dwa różne pojęcia. Prawdą jest więc, że Bóg
stwarza świat istniejący odwiecznie.
STWORZENIE
WEDŁUG BIBLII
- Jak czytać biblijny opis stworzenia?
Do dyscyplin
naukowych, które się tym zajmują, należą:
a)
hermeneutyka (ustalająca reguły poprawnego interpretowania tekstu
biblijnego)
b)
egzegeza (cel: odkrycie przesłania tekstu biblijnego = interpretacji
zgodnej z intencją autora)
c)
teologia biblijna (zajmująca się prawdami i koncepcjami
teologicznymi zawartymi w danych fragm. Pś)
d)
archeologia i geografia biblijna
e)
historia i filologia starożytna
f)
literatura porównawcza
+
znajomość kontekstu kulturowo-historycznego i religijnego.
- Kontekst historyczno-kulturowy
Księgi ST
powstawały w różnych epokach. Ich kolejność ustalili
„redaktorzy” – kapłani żydowscy. Biblia nie jest
podręcznikiem kosmologii1.
Jej przesłanie nie jest kosmologiczne2,
lecz teologiczne. Biblijny opis stworzenia zawiera szereg prawd
teologicznych, np. Bóg jest Stwórcą całego świata.
Księga
Rodzaju3
zawiera opis stworzenia (2) – pierwsze wydarzenie całej historii
świata. Jej ostateczna redakcja: po niewoli babilońskiej (VI w.
przed Chr.). Z tego okresu pochodzi Heksameron4
– poemat o stworzeniu (Rdz 1,1-2,4a). Nie jest to fragment napisany
jako pierwszy. Wiele fragmentów powstało wcześniej.
Najpierw
przekazywano je ustnie (szeregują to 4 źródła: jahwistyczne,
elohistyczne, deuteronomiczne i kapłańskie – połączone w jedną
całość po niewoli babilońskiej; stąd powtórzenia – np. 2
opisy stworzenia, niespójności). Powód połączenia: dodanie
otuchy i nadziei wygnanym Izraelitom w obliczu głębokiego kryzysu
polityczno-religijnego po zburzeniu Jerozolimy przez Nabuchodonozora
II w 587 r. p.n.e., deportacji do Babilonu całej elity Izraela i
kontaktu z politeistyczną kulturą. Ponadto uzasadniono konieczność
przepisów kultu religijnego (np. świętowania szabatu). Na kształt
tego opisu miała wpływ cywilizacja babilońska (astronomia), stąd
podobieństwo do babilońskiego poematu „Enuma Elisz”.
Wyobrażenia mityczne stały się inspiracją, ale zostały
oczyszczone z elementów sprzecznych z religijną doktryną Izraela.
Różnica:
- w mitologiach Babilonii, Kanaanu, Fenicji kosmogonię poprzedza teogonia (opowieść o powstaniu bogów. Poszczególne części wszechświata wyłaniają się z substancji bóstwa lub odwiecznie istniejącej materii (w stanie chaosu),
- w Biblii: brak wzmianki o pochodzeniu/zaistnieniu Boga (sama idea zrodzenia Boga była dla Żydów absurdalna). Poza tym Bóg nie ukształtował świata z odwiecznie istniejącego materiału.
Podstawowe
przesłanie Heksameronu: Jahwe jest Stwórcą całego wszechświata
(jest Bogiem Izraela i innych narodów, nawet Babilończyków –
narzędzi w Jego ręku) i jest wciąż obecny w historii swojego
narodu.
- Opis stworzenia: forma literacka
Biblijny opis
stworzenia świata to tekst o przesłaniu teologicznym. Nie jest to
tekst naukowy, choć przedstawia ówczesny stan nauki (poznania)
czasu redaktorów, lecz dzieło literackie, które ma za zadanie
przekazać istotne prawdy teologiczne:
-
Bóg jest Stwórcą wszechświata,
-
człowiek winien być tym zachwycony i pełen wdzięczności wobec
Stwórcy.
Autorzy
ksiąg biblijnych posługują się zawsze pojęciami, wyobrażeniami
swej epoki i środowiska. Tylko tak można było ją ówcześnie
„zrozumieć”. Prawda o stworzeniu nie zostałaby zrozumiana przez
starożytnych Hebrajczyków5,
gdyby autor Rdz wyraził ją za pomocą równań pola grawitacyjnego,
znanych z teorii względności.
W
Rdz znajdują się 2 różne opisy stworzenia:
- Rdz 1,1-2,4a:
- woda – zagrożenie życia
- 3 części: wstęp, korpus opowiadania (2 członowy: „dzieło oddzielenia” + „dzieło wystroju”6), konkluzja.
- Rdz 2,4b-25
- woda – środek życiodajny.
Podsumowanie:
- brak współczesnych kanonów terminologii ścisłości i jednoznaczności (dla starożytnych Hebrajczyków, dwa opisy, to zdwojenie/podwojenie barwności prawdy teologicznej – jedynie ważnej, bo wszystkie inne inf. są nieistotne).
- nie jest to dokument historyczny, lecz poemat, utwór poetycki zbudowany na wzór pieśni biblijnych:
- podniosły styl,
- rytmiczny język
tekstu
Nie jest to więc
dzieło astronoma, lecz poety.
- Symbolika liczb: 6+1:
- dzieło trwało bliżej nieokreślony czas, a potem zostało zakończone,
- świętość tygodnia (wielokrotne zastosowanie liczy 7 oraz powtórzeń 7-krotnych).
- Opis stworzenia: treść (teologia biblijna)
Prawdy w
zagadnieniach dotyczących:
- Natury Boga
Cały
wszechświat pochodzi od Boga.
Hipoteza
przedwiecznego chaosu przed przystąpieniem Boga Jahwe do dzieła
stworzenia.
Polemika
ze starożytnymi kosmogoniami9,
w których świat jest albo emanacją bóstwa albo powstaje w wyniku
walki między bóstwami. Stąd elementy świata przyrody otaczano
boską czcią.
W
Biblii: nie ma mowy o emanacji. Biblijny opis stworzenia ma na celu
demitologizację świata przyrody. Wszystko stworzeniem, które ma
służyć człowiekowi – jako koronie stworzenia.
- Prymatu człowieka
Prymat
człowieka wynika stąd, że Bóg stworzył go na swój obraz. Chodzi
o podobieństwo wewnętrzne, które objawia się w tym, że człowieka
jest istotą rozumną, posiada wolną wolę = jest osobą. Człowiek
jest zaproszony by być współtwórcą tego świata (poniekąd
uczestniczy w samym akcie stworzenia.)
- Pierwotnego dobra stworzeń
Dopiero
gdy pojawił się człowiek i jego zło moralne, nastało na świecie
zło fizyczne. Człowiek jest sam twórcą zła, nie Bóg.
- Obowiązku szabatu
Opis
stworzenia był podporządkowany od dawna istniejącemu przepisowi
liturgicznemu o świętowaniu szabatu, w celu odnowienia kultu po
niewoli babilońskiej.
1
Nauka o strukturze świata.
2
Biblia nie zawiera żadnej kosmologii. Autorów biblijnego opisu
stworzenia nie interesowały techniczne szczegóły powstania
(genezy) i budowy wszechświata. To tylko tło dla zagadnień
teologicznych = uznanie absolutnej suwerenności Boga Stwórcy.
Dodatkowo był to wyraz przeciwstawienia się mitom bóstw innych
religii, mających charakter opowiadań kosmologicznych.
3
Wchodzi w skład Pięcioksięgu (Pentateuch) – w tradycji
grecko-łac.; w skład Tory – w tradycji hebrajskiej.
4
Ozn. 6 dni; nazwa od Filona z Aleksandrii.
5
Potomków nomadów, rolników i kupców, posiadających niezwykłe
zdolności gawędziarskie.
6
Wg św. Tomasza z Akwinu.
7
By było łatwiej zapamiętać tekst (w celach liturgicznych). To
zabiegi mnemotechniczne tradycji ustnej.
8
Powtórzenie tej samej samogłoski w wyrazach wiersza.
9
Nauka o pochodzeniu świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz