Łączna liczba wyświetleń

środa, 8 maja 2013

Motywy biblijne u Bacha - cz.6.



Twórczość oparta na tematyce biblijnej

Jan Sebastian Bach był człowiekiem bardzo religijnym. Świadczą o tym choćby dedykacje, jakie umieszczał na rękopisach swych kompozycji: „S.D.G.” (Soli Deo Gloria – jedynemu Bogu chwała) czy „J.J.” (Jezu, wspomóż). Ponadto, związany przez większość swego życia z pracą w kościołach, na użytek liturgii pisał bardzo dużo muzyki sakralnej. Wśród nich były: chorały, kantaty, magnificaty, pasje i oratoria.

1)       Chorały luterańskie (łac. choralis – chóralny) były wykonywane podczas nabożeństw. Pisane do religijnych tekstów niemieckich, choć w swej formie nieskomplikowane, nabierały cech żarliwej modlitwy. W budowie były to najczęściej utwory 4-głosowe, z improwizowanymi zdobieniami pomiędzy poszczególnymi zwrotkami. Reprezentuje je np. Orgelbüchlein J.S.Bacha - zbiór 45 melodii chorałowych opracowanych na organy (nazywany też preludiami chorałowymi). Wśród nich przeważają chorały na czas Adwentu i Bożego Narodzenia.

2)       Kantaty (wł. cantare - śpiewać) – prawdziwe koncerty muzyki sakralnej, jako chóralne opracowania chorału protestanckiego na 1-głosowy lub wielogłosowy chór, solistów oraz zespół instrumentalny, z wykorzystaniem tekstów Starego i Nowego Testamentu (w formie muzycznych homilii). W utworach tych Bach wprowadził arie, duety i recytatywy[1], nie rezygnując jednak ze stosowania chorału protestanckiego. Świadczą o tym arie chorałowe. 

Luźną formę kantatową reprezentuje:

Magnificat - w liturgii hymn maryjny wykonywany podczas nieszporów, do tekstu z Ewangelii wg św. Łukasza (Łk 1,46−55). To słowa Maryi wypowiedziane podczas nawiedzenia Jej krewnej - św. Elżbiety. Współcześni bibliści zwracają jednak uwagę, iż warstwa słowna tego hymnu jest swobodną konstrukcją literacką, ułożoną według pewnych wzorów, jakie dostarczał Stary Testament. Stąd typowe dla tamtej poezji paralelizmy, ze szczególnym nawiązaniem do 1 Sm 2,1−10. Tekst ten jest dziękczynnym hymnem, jaki wyśpiewała Anna – żona Elkany, za wysłuchanie przebłagalnych modlitw, w wyniku których porodziła swego syna Samuela. Inne reminiscencje hymnu Maryi można znaleźć m.in. w:
Ps 113,5n
1 Sm 1,11
Ps 111,9
Ps 103,17
Ps 89,11
2 Sm 22,28
Ps 146,6
Hi 12,19
Ps 107,9
Ps 34,11
Iz 41,8n
Ps 98,3
Mi 7,20
Rdz 17,7; 18,18; 22,17.


Wiara Maryi, Matki Jezusa oraz Jej pokora były dla Bacha wzorem godnym naśladowania. Oprócz Magnificatu D-dur BWV 243 (do tekstu łacińskiego) skomponowanego w Lipsku na Boże Narodzenie 1723 r., powstał jeszcze drugi − Fuga sopra: Magnificat BWV 733 oraz 7 kantat maryjnych (cztery na dzień Oczyszczenia Maryi – 2.02., jedna na dzień Zwiastowania – 25.03. i dwie na dzień Nawiedzenia – 2.07.).
Obsada Magnificatu D-dur, to: 2 soprany, alt, tenor, bas, chór oraz zespół instrumentalny, który zmieniał się w poszczególnych częściach utworu (a jest ich 12).
Części chóralne dzieła moją charakter uroczysty, części solowe − przeważnie liryczny. W ariach Bach zrezygnował z typowej formy da capo, co wyraźnie intensyfikuje dramaturgię utworu. Nie ma też recytatywów (być może dlatego, że w trosce o zdrowie muzyków i wiernych władze Lipska zobowiązały Bacha do komponowania na okres zimowy utworów krótszych niż na lato).

„Podczas nieszporów w Lipsku Magnificat śpiewany był po niemiecku w niedziele zwykłe, a w wielkie święta wykonywano go w formie koncertującej i po łacinie.”[2]

W czasach Bacha bardzo ważna była retoryka muzyczna i odmalowanie dźwiękami afektów. Uczucia dobre i piękne (miłość, radość i uniesienie) przedstawiano w tonacjach i akordach durowych, szybkich (radosnych) tempach, konsonansami i szerokimi interwałami oraz wysokim (niebiańskim) położeniem głosów. Uczucia smutku i żalu (ogółem – dramatyczne, wstrząsające) oddawano poprzez tonacje i akordy molowe, powolne tempa, dysonanse i interwały o małym zakresie, oraz niskie położenie głosów.
Stąd i obecność owej retoryki muzycznej w Magnificacie D-dur. Przykłady:
W Omnes generationes = Wszystkie pokolenia (cz. IV) – chór gęstymi melizmatami[3] ilustruje wyobrażenie „wszystkich pokoleń”, które błogosławić będą Matkę Syna Bożego. W Fecit potentiam (cz. VII) melizmaty występują na słowach: potentiam (moc) i dispersit (rozproszył). W arii Quia respexit humilitatem = Bo wejrzał na uniżenie swojej Służebnicy (cz. III) – w rysunku melodii został odmalowany ukłon „Służebnicy Pańskiej”. W arii basowej w rytmie gawota – Quia fecit mihi magna = Gdyż wielkie rzeczy uczynił (cz. V) – w basso continuo 6-krotnie powtarza się figura (obecna również w partii solowej), którą można interpretować jako podkreślenie siły i stałości wiary. Melizmaty akcentują bowiem słowo: potens (Wszechmocny), magna (wielkie) i sanctum (Święty).


[1] Muzyczna deklamacja: secco – z basso continuo; accompagnato – z towarzyszeniem orkiestry.
[2] Ch. Wolff, Jan Sebastian Bach. Muzyk i uczony., Wyd. Lokomobila, Warszawa 2011, s. 344.
[3] Melizmat – wielość nut na jednej sylabie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz