Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 18 czerwca 2013

Współczesne obrazy muzyczne - cz.1.


Współczesna analiza i transpozycja świata dźwięków na „kod plastyczny” jest ze wszech miar indywidualna i bardzo często ujęta w formie abstrakcji. Korelacja obrazu z muzyką może opierać się na cząstkowej analizie budowy kompozycji dźwiękowej i wiązać np. z zaledwie jednym lub dwoma jej elementami konstrukcyjnymi. Rzadziej staje się odzwierciedleniem większej ilości cech charakterystycznych. Najczęściej jest jednak pozbawiona wnikliwej penetracji szkieletu konstrukcji muzycznej i opiera się na luźnej interpretacji. Obrazy „muzyczne”, to wielokrotnie wizualizacja samego nastroju, jaki nasunął się artyście pod wpływem danego utworu. Czasem skojarzenia są proste, a nawet naiwne, ale bywają też i wyrafinowane, wieloznaczne, symboliczne i odkrywcze.

Obraz nie może stanowić ścisłej integracji z muzyką, jeśli nie jest poprzedzony kompetentną analizą kompozycji dźwiękowej. Trudno o taką umiejętność bez wcześniejszego studium w tej dziedzinie, dlatego często sugestia tytułu utworu lub nazwisko jego autora znacznie wpływają na tworzony obraz. W przypadku braku wiedzy teoretycznej o elementach składowych dzieła muzycznego lub choćby nieznajomość nazwy kompozycji muzycznej powodują, że plastyczna interpretacja niejednokrotnie jest zupełnie oderwana od konkretnej ścieżki dźwiękowej, choć nie do końca „antymuzyczna”... Rola muzyki w tym wypadku może przejawiać się w samym tylko pobudzeniu do działania w sposób ze wszech miar wolny, bez ograniczeń formalnych. Będąc zaledwie takim twórczym impulsem niezwykle rozwija wyobraźnię i pozwala stworzyć autonomiczne, niepowtarzalne dzieło (nawet dzieło sztuki).

         Artysta zawsze działa subiektywnie, indywidualnie, według własnych odczuć. Ten sam utwór muzyczny, który interpretuje na obrazie, za drugim razem namalowałby z pewnością w inny sposób. Ilu odbiorców tej samej muzyki, tyle relatywnie różnych dzieł, z których każde może być dobre i wyjątkowe.
Jak różnorodne są interpretacje i poruszenia pod wpływem dźwięków świadczą obrazy przykładowo wybranych przeze mnie współczesnych artystów polskich, których dzieła malarskie wiążą są z tematyką muzyczną:



·        Franciszek Kafel

Studia ukończył w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki w Katowicach: malarstwo w pracowni prof. Andrzeja Kowalskiego oraz plakat w pracowni prof.  Tadeusza Grabowskiego.

W „muzycznych” obrazach przedstawia całe instrumenty lub ich fragmenty. Często dokonuje plastycznej deformacji nut, kluczy wiolinowych i pięciolinii. Kompozycje F. Kafla są tajemnicze, metaforyczne i abstrakcyjne. Wyrazista stylistyka prac oddaje osobowość ich twórcy.

Przykładowe obrazy inspirowane muzyką, to: Szklany fortepian; Zaproszenie do tańca; Mezzosopran (obraz poniżej). 

Prezentowana reprodukcja, choć abstrakcyjna, nie do końca jest zupełnie amorficzna. W polifonii barw dostrzec można rys tytułowej „postaci” śpiewaczki. Płótno o bardzo intensywnych, ekspresyjnych barwach oddaje moc wolumenu głosu operowego, dynamikę interpretacji solistki oraz temperaturę emocji towarzyszących artystce i jej odbiorcom. Dzięki tym wszystkim elementom widać wyraźną spójność obrazu z tematem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz