Łączna liczba wyświetleń

piątek, 3 maja 2013

Motywy biblijne u Bacha - cz.1.



Motywy biblijne w muzyce barokowej
Jana Sebastiana Bacha


BAROK w muzyce trwa od ok. 1600 do ok. 1750 r.
Do historiografii muzycznej pojęcie „barok” wprowadził niemiecki muzykolog Curt Sachs (1881−1959) w dziele Barockmusik - Muzyka okresu baroku (Lipsk, 1919). Przedtem nie posługiwano się tym terminem. Okres muzyki baroku nazywano epoką generałbasu (basu generalnego − basso continuo – był to bas ciągły, najniższy głos kompozycji, stanowiący jego podstawę; obok melodii towarzyszyły mu cyfry, stąd nazwa bas cyfrowany, uściślający następstwo funkcji harmonicznych)[1].
Muzyka baroku wykazuje ścisły związek z innymi sztukami tego okresu. Wyraźnie współdziała ze słowem, malarstwem i architekturą.
W baroku w muzyce dokonał się ogromny przełom. Rozkwitła muzyka świecka (instrumentalna, zwłaszcza smyczkowa i organowa, a także opera oraz muzyka sakralna (oratorium, kantata, magnificat, pasja). Korzystano chętnie z różnorodnych środków wyrazu i posługiwano się bogatą stylistyką. Wynaleziono takie formy muzyczne, jak sonata, koncert i uwertura. Trzema największymi kompozytorami baroku byli: Jan Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel i Antonio Vivaldi.

Gdyby muzyka mogła mieć jednego ojca, byłby nim z pewnością Jan Sebastian Bach. Napisał on ponad 1000 utworów powszechnie uważanych za dzieła doskonałe (prawdziwe perły muzyki).
Jego muzyka religijna miała za zadanie oddać chwałę Bogu i służyć ludziom. Ludziom dlatego, by dostarczyć im nie tyle zmysłowej czy intelektualnej przyjemności, ale przede wszystkim, by wzmocnić wiarę i pomóc w modlitwie, przybliżyć do Boga. Muzyka religijna Bacha była jego odpowiedzią na Słowo Boże; stanowiła formę dialogu z Bogiem.
Poprzez swoje dzieła J.S.Bach dokonał syntezy muzyki baroku, doprowadzając do doskonałości wszystkie ówczesne gatunki muzyczne (nie komponował tylko oper).
Był mistrzem polifonii, zwłaszcza architektonicznej fugi – wielogłosowej formy muzycznej w całości opartej na kontrapunkcie[2] i poddanej niezwykle ścisłym regułom, a przez to stanowiącej wyrozumowany, starannie skonstruowany i „uczony” gatunek w muzyce.


[1] Założeniem tej techniki jest współdziałanie melodii z określonymi akordami. Melodii zapisanej w basie towarzyszył system oznaczeń cyfrowych. Dawał on wykonawcy swobodę w doborze towarzyszenia (ograniczoną jednak koniecznością następstw harmonicznych wyznaczonych przez cyfry). Utwory solowe z towarzyszeniem basso continuo nosiły nazwę monodii akompaniowanej.
[2] Technika kompozytorska polegająca na prowadzeniu kilku niezależnych linii melodycznych zgodnie z określonymi zasadami harmonicznymi i rytmicznymi.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz