·
Lucjan Orzech
Studiował na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii
Sztuk Pięknych w pracowni prof. Adama Marczyńskiego.
W swojej twórczości łączy wrażliwość malarską z zamiłowaniem do muzyki,
której jest gorliwym melomanem[1].
Twierdzi, że obraz jest jak utwór muzyczny, który artystycznie istnieje tylko
wówczas, kiedy ma własną dramaturgię. Jak każda kompozycja muzyczna musi
posiadać temat (ekspozycję), przetworzenie, kulminację i kadencję (rozwiązanie,
zakończenie).
„Muzyczne” obrazy Lucjana Orzecha mają charakter metafizyczny,
transcendentny i poetycki. Odbijają świat wewnętrznych refleksji artysty o
sztuce, jego filozofię życia oraz indywidualny język twórczy. Zdają się
potwierdzać motto Jonasza Sterna, że malarstwo
trzeba słyszeć, a dźwięk trzeba widzieć.
Do dzieł artysty, inspirowanych muzyką, należą np. Aria i Quartetto pizzicato (obraz
poniżej).
W tym drugim dziele, tłumaczonym dosłownie jako
„szarpany kwartecik” malarz stworzył kompozycję plastyczną złożoną z czterech
identycznych kwadratów, pełniących symbol kameralnego zespołu instrumentalistów
− kwartetu smyczkowego. Każdy z nich dopełnia pozostałe tak, jak w muzyce głos
stanowi kontrapunkt w polifonii, tworząc spójną całość kompozycyjną. Lekką
artykulację pizzicato[2]
symbolizują na płótnie swobodnie rozsypane ciemne, wąskie kreseczki. Ascetyczna
kolorystyka dzieła plastycznego, jak i oszczędna geometryzacja formy sugerują,
że artystę zainspirowała muzyka nietuzinkowa, oryginalna i głęboka w
wyrazie.
·
Stanisław Marek Tabisz
Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk
Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Juliusza Joniaka i prof. Tadeusza
Brzozowskiego.
Tematy muzyczne w twórczości artysty są bardzo częste i stanowią
integralną część jego drogi artystycznej. Swą wyobraźnię i wrażliwość
kształtował bowiem od najmłodszych lat w szkole muzycznej. Ponadto śpiewał w
„Piwnicy pod Baranami”, gdzie wykonywał również scenografię do wielu koncertów.
Jego „muzyczne” obrazy są abstrakcyjne, uproszczone w
formie, o wieloznacznej treści. Artystę inspiruje głównie muzyka klasyczna,
m.in. twórczość współczesnego kompozytora Zbigniewa Preisnera. Przykładem jest Requiem
dla Polski, nagrodzone w 1989r. główną nagrodą − „Złotą
nutą” w konkursie tarnowskiego BWA pod hasłem Tematy muzyczne w malarstwie.
W moim subiektywnym odczuciu dzieło to ma głęboką
wymowę i nawiązuje do przemian politycznych, jakie wówczas przeżywała Polska.
Artysta wykorzystał w swym obrazie temat muzyczny, by zwrócić uwagę na ważność
upadku komunizmu oraz na wiarę w odrodzenie narodu. Tytułowa „msza żałobna” w
sposób symboliczny wyraża zamknięcie dramatycznego rozdziału dotyczącego
historii naszego kraju. Za pomocą powagi granatowego kolorytu i migoczących w
oddali okręgów, niczym talerzy perkusji wybijających mroczny rytm konduktu,
artysta chce pogrzebać dawny, zły ustrój. Z mroku otchłani wyłaniają się
czerwone płomyki rozświetlające obraz − znaki nadziei na lepszą przyszłość.
Jednocześnie stanowią one symbol buntu, przelanej krwi i modlitw narodu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz