·
Andrzej Kmiecik
Studia artystyczne ukończył w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk
Plastycznych we Wrocławiu na Wydziale Malarstwa w pracowni doc. Wandy
Gołkowskiej.
Tytuły jego „muzycznych” obrazów są zaczerpnięte z konkretnych utworów
muzyki rockowej. W swoich pracach, inspirowanych tego typu utworami, odsłania
kosmiczną przestrzeń zrodzoną w wyobraźni.
Przykładowy obraz inspirowany muzyką, to White
Horses – Rolling Stones, za który A. Kmiecik otrzymał II nagrodę na
konkursie pod hasłem Tematy muzyczne w
malarstwie, zorganizowanym w 1986 r. przez BWA w Tarnowie.
Dzieło reprezentuje oryginalny sposób plastycznej
interpretacji muzyki rozrywkowej. Kompozycję tworzą rozsypane, jakby w stanie
nieważkości, rozświetlone drobne motywy (kropki, kreski, gwiazdki, wężyki...),
spokojnie kołyszące się w granatowej otchłani kosmicznej, symbolizującej
wspaniały koncert. Zaczarowana na płótnie muzyka emanuje tęsknotą artysty za
pełną wolnością.
·
Janina Kraupe-Świderska
Należy do najwybitniejszych artystek polskich XX
wieku. Studiowała malarstwo i grafikę w krakowskiej akademii pod kierunkiem
doc. Pawła Dadleza, prof. Eugeniusza Eibischa, prof. Wacława Taranczewskiego,
doc. Andrzeja Jurkiewicza i prof. Konrada Srzednickiego, a także u prof.
Fryderyka Pautscha w Kunstgewerbeschule (ze względu na okupację). Od 1958 r.
jest członkiem Grupy Krakowskiej.
Prace artystki często wiążą się
z poezją, muzyką, filozofią i magią.
Twórczość plastyczna J.
Kraupe-Świderskiej, która powstała z inspiracji muzycznych, kryje w sobie
brzmienie świata przyrody. Kontemplacja charakterystycznych diagramów tych
kompozycji prowadzić może do wyjątkowych wrażeń, doświadczeń nie tylko
wzrokowych, ale i „akustycznych”.
Przykładowe prace artystki o tematyce muzycznej, to: Zapis do Jana Sebastiana Bacha; Tancerze; Jesienne
divertimentum; Finał symfonii; Złota symfonia; Symfonia anielska; Preludia
Chopina; Scherzo (obraz poniżej).
W mojej subiektywnej ocenie ten ostatni z wymienionych
obraz stanowi wzór bardzo świadomej i przekonującej pracy w odniesieniu do
badania sfery muzyczności i korelacji sztuk. Tytułowy „żart” (po włosku scherzo) utrzymany jest w żywiołowej tonacji
dynamicznych motywów. W tym typowo „akustycznym” temacie wyczuwa się taneczny,
powtarzalny rytm figur barwnych oraz radosny charakter kompozycji. Ostre
niebieskie zygzaki zestawione w kontraście z czerwonymi na tle ognistej
kolorystyki obrazu, sugerują burzliwy dialog różnych grup instrumentów (np.
chordofonów z aerofonami). Spójność struktury i konsekwencja konstrukcji
formy wskazują na klasyczną budowę interpretowanej muzyki. Dynamika kreski i
koloru odzwierciedlają zaś temperament wykonania i żywiołową agogikę utworu
muzycznego, który zainspirował artystkę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz