·
Malarska
symbolika muzyki – jej rola o charakterze filozoficznym i pojęciowym:
1) Od czasów średniowiecza muzyka, jako dziedzina wiedzy
oraz sztuka gry na instrumentach, była przedstawiana językiem alegorii,
podkreślającym jej „boskie” pochodzenie i związki z harmonią kosmosu.
Przykłady:
-
Nicolas Régnier, Boska inspiracja muzyki (ok. 1640),
-
Laurent de La
Hyre, Alegoria muzyki (1649);
2) W alegoriach związanych z polityką, muzyka oraz
instrumenty symbolizowały harmonię, opanowanie i pokój, które zapewniał władca.
Przykład:
-
Ambrogio
Lorenzetti, Skutki dobrych rządów w
mieście (1338-1339);
3) W przedstawieniach kolejnych etapów życia człowieka,
muzyka służyła za metaforę bytu ziemskiego i wskazywała na poszczególne momenty
ludzkiej egzystencji. Przykłady:
-
Valentin de Boulogne,
Cztery etapy życia człowieka (ok.
1629),
-
Nicolas Poussin, Taniec życia (ok. 1638);
4) Muzyka była najczęstszą metaforą miłości. Przykłady:
-
Michelangelo
Merisi da Caravaggio, Zwycięski Amor
(1601-1602),
-
Edward
Burne-Jones, Pieśń miłości
(1868-1877);
5) W portretach małżonków muzyka często symbolizowała
kulturę, harmonię i idealne porozumienie. Przykład:
-
Jean-Marc
Nattier, Malarz i jego rodzina
(1730-1762);
6) Wpływy planety Wenus występowały w ikonografii
astrologicznej i erotycznej, w której poprzez obecność instrumentów
podkreślano związek muzyki z miłosnymi rozkoszami. Przykłady:
–
Tycjan, Wenus, Amor i grający na organach
(1548),
–
Henri
Fantin-Latour, Tannhäuser na Venusberg
(1864);
7) Podobnie muzyka kontemplacyjna była często
przedstawiana jako działająca odurzająco na zmysły. W malarstwie
północnoeuropejskim XVIII wieku wiązała się szczególnie z erotyką. Przykład:
-
Gaspare Traversi,
Lekcja muzyki (ok. 1760);
8) Muzyka była kojarzona ze słuchem. Personifikacje
i alegorie pięciu zmysłów z czasem stały się tematem scen o charakterze
moralizatorskim. Przykład:
-
Jan Bruegel
starszy, Alegoria słuchu (ok. 1615);
9) Martwe natury z milczącymi instrumentami muzycznymi,
obok których leżała czaszka, książki, świeca czy kwiaty, symbolizowały motyw memento mori. Wyrażona w ten sposób
koncepcja vanitas podkreślała
nieuchronne przemijanie świata doczesnego. Przykład:
-
Simon Renard de
Saint-André, Vanitas (ok. 1650);
10)
Dance macabre
przedstawiano za pomocą orszaku lub kręgu, w którym zmarli, w postaci
szkieletów, porywają żywych do tańca i nakłaniają ich do zakończenia
egzystencji. W tym wypadku symbolizowało to napomnienie ludzi żyjących tak,
jakby Boga nie było, aby się nawrócili i żyli po chrześcijańsku. Przykład:
-
Michael Wolgemut,
Taniec śmierci, rycina z Liber chronicarum (1493).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz