Jakie
są wartości zagadnienia korelacji sztuk? Czy można muzykę, dźwięki namalować?
Czy konieczne jest do tego bycie synestetykiem, widzącym np. tonacje w kolorach?
Czy elementy dzieła plastycznego są onomatopeiczne? Czy każda muzyka jest
ilustracyjna? Jak przedstawić muzykę, która nie ma określonego programu, a więc
jest absolutna, „czysta”, bez treści pozamuzycznych? Co jest potrzebne, by
zrozumieć język muzyki? Czy trzeba mieć słuch muzyczny, grać na instrumencie,
czy jest to tylko kwestia wyobraźni, wrażliwości? Czy są cechy wspólne pomiędzy
sztuką czasu - muzyką, którą odbieramy poprzez zmysł słuchu, a sztuką
przestrzeni - plastyką, którą odbieramy poprzez zmysł wzroku (i ewentualnie
zmysł dotyku)? W jaki sposób przedstawić melodykę, rytmikę, harmonikę, agogikę,
dynamikę, artykulację, kolorystykę dzieła muzycznego na obrazie za pomocą
elementów plastycznych takich, jak: światło, barwa, kształt, linia, walor,
faktura, płaszczyzna itd.? Powyższe pytania skłaniają mnie do rozpoczęcia
rozważań od zagadnienia motywów muzycznych w sztuce, do których serdecznie
zapraszam.
Motywy muzyczne w sztuce
Tematyka muzyczna w sztuce zaczęła
pojawiać się już w starożytnym Egipcie. Jednym z najstarszych zachowanych
przykładów jest malowidło Tancerka i dwie
muzykantki, pochodzące z nekropolii w Tebach, datowane na ok. 1410 rok
p.n.e.
Do dnia dzisiejszego powstało bardzo
wiele dzieł sztuki powiązanych z muzyką. Zainteresowanie tą tematyką miało
różne znaczenie w zależności od epoki i kontekstu. Na głębsze poznanie tego
zagadnienia pozwala obecność symboli, alegorii i atrybutów odnoszących się do
sfery dźwięków, którymi artyści posługiwali się w swoich dziełach. Oto ogólna
interpretacja motywów muzycznych w wybranych obrazach występująca na
przestrzeni wieków:
·
Związki muzyki z mitami klasycznymi w sztuce:
1)
Apolla,
będącego personifikacją kosmicznego znaczenia muzyki, często malowano
z kitarą lub innymi instrumentami strunowymi. Przykłady:
-
Malarz
z Antimene, Apollo grający na lirze i
inne bóstwa – hydria attycka (ok. 530-520 p.n.e.),
-
Pietro
Benvenuti, Apollo Pytyjski (ok.
1813);
2)
Hermesa
(Merkurego), uchodzącego za wynalazcę liry, a według niektórych źródeł aulosa,
raczej nie przedstawiano jako muzyka. Jego ikonografia najczęściej wiąże się z epizodem
uśpienia Argusa dźwiękami fletu. Przykłady:
-
Jacob
van Campen, Hermes, Argus i Io
(1630-1640);
-
Francesco
Albani, Hermes daje lirę Apollowi
(ok. 1635),
3)
Poprzez
obrazowanie muzycznego pojedynku Apolla z Marsjaszem podkreślano wyższość
rozumu nad namiętnościami. Przykład:
-
Pietro
Novelli, Muzyczny spór pomiędzy Apollem i
Marsjaszem (1631-1632);
4)
Głównym
atrybutem Pana, czyli bóstwa pasterzy wyobrażanego jako postać częściowo ludzka
i częściowo zwierzęca, była syrynga (fletnia). Przykłady:
-
Dirck
van Baburen, Pan trzymający syryngę
(1618-1619),
-
Hendrick
de Clerck, Pojedynek muzyczny pomiędzy
Apollem a Panem (ok. 1620);
5)
Muzy
zajmujące się muzyką, poezją i tańcem, symbolizowały natchnienie artystów
oraz zajęcia intelektualne. Przykłady:
-
Jan
Bruegel starszy i Hendrick van Balen, Uczta
bogów (ok. 1618),
-
Jean-Auguste
Dominique Ingres, Cherubini i muza poezji
lirycznej (1842);
6)
Nimfy,
spokrewnione z muzami, uosabiały płodność i piękno natury. Wyobrażano je m.in.
jako tańczące lub lamentujące przy dźwiękach liry. Przykłady:
-
Donato
Creti, Taniec nimf (ok. 1724),
-
Herbert
James Draper, Opłakiwanie śmierci Ikara
(1898);
7)
Syreny,
będące w połowie kobietami, a w połowie ptakami bądź rybami, uwodziły
śmiertelników śpiewem. Zazwyczaj były przedstawiane z instrumentami strunowymi,
rzadziej dętymi czy perkusyjnymi. Przykłady:
-
Python,
Syreny uwodzą Ulissesa – krater (ok.
340 p.n.e).,
-
Dante
Gabriel Rossetti, Syrena Ligeja
(1873);
8)
Dionizos
- bóg wina, wielokrotnie był wyobrażany jako prowadzący triumfalny orszak.
Muzyka, symbolizowana przez instrumenty dęte oraz taniec, podkreślała zmysłowy
charakter jego kultu. Przykłady:
-
Maarten
van Hemmskerk, Triumf Bachusa
(1536-1537),
-
Laurens
Alma-Tadema, Bachanalie (1871);
9)
Orfeusz
– mityczny śpiewak i poeta, był przedstawiany jako wywołujący swym pięknym
głosem wzruszenie wśród bóstw piekielnych lub kojący naturę grą na lirze.
W czasach chrześcijańskich jego wizerunek kojarzono z wyobrażeniem Dobrego
Pasterza. Przykłady:
-
Sinibaldo
Scorza, Orfeusz obłaskawia zwierzęta
(1630),
-
François
Perrier, Orfeusz przed Hadesem i
Persefoną (1647-1650);
10)
Ariona,
który według legendy był mistrzem gry na lirze, zazwyczaj malowano nad morzem i
z instrumentem w momencie, w którym ratuje go delfin. Ta personifikacja muzyki
(podobnie jak w przypadku Orfeusza) służyła zwróceniu uwagi na moc poezji
i sztuki dźwięków, rzucających wyzwanie śmierci. Przykład:
-
Salvator
Rosa, Arion (ok. 1645).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz