Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 2 czerwca 2013

Z cyklu: Arcydzieła – cz.6. – V.van Gogh „Równina Crau”



Równina Crau – Vincenta van Gogha

Pod koniec życia Vincenta van Gogha, w artykule Samotni redaktor G. Albert Aurier o wciąż niedocenianym malarzu napisał: Czy ten mocny i rzetelny artysta o duszy oczarowanej zostanie kiedyś uznany przez publiczność? Wątpię. Jest zbyt prosty i zarazem zbyt subtelny (…). A jednak czas zweryfikował twórczość holenderskiego malarza, czyniąc go jednym z największych artystów wszech czasów.
Prawdziwe piękno i głębia dzieł Vincenta van Gogha były owocem jego bogatego wnętrza, niejednokrotnie rodziły się z przebytych doświadczeń życia i z cierpienia; niezmiennie zaś z wrażliwości i poszukiwania spełnienia. Ale nie tylko. Nade wszystko wynikały z przekraczania samego siebie, pokonywania trudności, z zapału, entuzjazmu, zachwytu i radości twórczej. Przed laty, kiedy czuł swą bezsilność w Borinage, poszukiwał odpowiedzi na pytania: „Co teraz czynić? Do jakiej pracy nadaję się najbardziej? Gdzie jest najwłaściwsze dla mnie miejsce na świecie?” W każdej czytanej książce szukał czegoś, co mogłoby nadać znów kierunek jego życiu.[1] Malarstwo okazało się tym, w czym wypowiedział się najpełniej, oddany pasji życia.
Piękny obraz Równina Crau[2] o wymiarach 72,5 na 92 cm powstał w czerwcu 1888 r., około 5 km od Arles, na południu Francji. Obraz skupia uwagę przede wszystkim na temacie i kompozycji spokojnego, ciepłego pejzażu przedstawionego przez artystę na płótnie. Obierając za punkt obserwacyjny rozległą panoramę rozciągającą się za starym młynem, van Gogh oddał uroczy, kontemplacyjny widok skąpanej w słońcu Prowansji, który ujął w głębokiej perspektywie i słońcu. Krajobraz jest bardzo urozmaicony: w oddali widnieje Montmajour, poniżej przebiega linia kolejowa, zewsząd zaś rozciągają się radosne tarasy pól i farmy. Sam Vincent o namalowanym miejscu napisał: Nieskończona równina – widziana z lotu ptaka z wysokości pagórka – winorośl, zżęte pola zbóż. To wszystko jest zwielokrotnione do nieskończoności i rozciąga się niczym powierzchnia morza do horyzontu, ograniczonego pagórkami Crau…[3].
Pocztówkowy pejzaż dowodzi dojrzałości artystycznej van Gogha, oddaje jego wrażliwość i pozytywne uczucia wyrażone śmiałym prowadzeniem pędzla, mistrzowskim ujęciem przestrzeni, doborem barw i bogactwem światła.


[1] I. Stone, Pasja życia, Warszawskie Wyd. Literackie Muza S.A., Warszawa 1998, s. 105.
[2] Pełniejszy tytuł, to: Widok równiny Crau pod Arles z Montmajour w  tle (albo: Pejzaż z ogrodem warzywnym).
[3] Vincent van Gogh; cytat za: I. F. Walther, Vincent van Gogh. 1853-1890. Wizja i rzeczywistość, Benedikt Taschen, s. 36.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz