O spójności cyklu poetyckiego
świadczą następujące czynniki:
1. Wspólna treść wierszy.
Romantycznie ujęty temat miłości,
jako szczęścia nieosiągalnego, z wplecionym weń wewnętrznym wątkiem dramaturgicznym.
Dramaturgia cyklu stopniowo narasta: „od pogodnego wiosennego marzenia o szczęściu
miłosnym [Villanelli], poprzez
przeniknięte przeczuciem śmierci Widmo
róży, aż po kulminacyjny lament żałobny nad trumną kochanki [Na lagunach]”[1].
Potem napięcie opada: w Nieobecności
wybuchy rozpaczy ustępują uczuciu melancholii, żalu i smutku rozstania.
Scena Na cmentarzu przypomina
krajobraz duszy po duchowej burzy. Podmiot liryczny godzi się z faktem
śmierci ukochanej, którą teraz może tylko wspominać. Finałowa Wyspa nieznana w poetyckim cyklu
Gautiera spełnia rolę epilogu wieńczącego dzieło. Nastrój znów staje się
pogodny i pełen nadziei, a marzenia o wiecznym szczęściu -
nieśmiertelne.
2. Symetria i pokrewieństwa
charakterów poszczególnych poematów.
Utwory skrajne: Villanella i Wyspa
nieznana, poprzez podobieństwo stylu i nastroju tworzą klamrę
kompozycyjną cyklu. Pokrewny, impresyjno−wizyjny klimat łączy oniryczne Widmo róży ze statyczną sceną Na cmentarzu. Pozostałe wiersze: Na lagunach i Nieobecność, będące silnie ekspresyjnymi lamentami, stanowią
kulminacyjne centrum poetyckiego dzieła.
3. Wspólny dla poematów, typowo
romantyczny podmiot liryczny, który jednoczy wiersze.
Dzieje się to poprzez:
a) umiłowanie przyrody, kryjącej w sobie
dziewiczość i tajemniczość oraz stanowiącej dogodne miejsce do kontemplacji
w samotności;
b) skupienie na własnych emocjach (stąd
głęboko przeżywany zarówno ból istnienia, jak i miłość do kobiety).[2]
4. Ukochana kobieta, jako adresat wyznań
podmiotu lirycznego.
5. Symetria związków czasowych
w obrębie cyklu poetyckiego:
a) Villanella
(poemat nr 1) – w zwrotce pierwszej tekst w czasie przyszłym, w pozostałych
- teraźniejszym (opis wyobrażeń podmiotu lirycznego);
b) Widmo róży (nr
2) – teraźniejszość ze wspominaniem przeszłości i zapowiedzią przyszłości;
c) Na lagunach
(nr 3) – teraźniejszość (przeżycia podmiotu lirycznego związane ze śmiercią
ukochanej sugerują niejako zatrzymanie w czasie);
d) Nieobecność
(nr 4) – teraźniejszość (nadal czas „stoi w miejscu”);
e) Na cmentarzu
(nr 5) – teraźniejszość ze wspomnieniem przeszłości;
f) Wyspa nieznana
(nr 6) – teraźniejszość dotycząca przyszłości.
6. Symbole przewijające się wielokrotnie
w poszczególnych poematach:
·
barwy:
„srebrne łzy” i „alabastrowa pierś” (wiersz nr 2); „białe ciało”
(nr 3); „różany uśmiech” (nr 4); „biały grób”, „blady gołąb”, „biały
welon” i „czarny płaszcz” (nr 5); „złoty ster” (nr 6);
·
kwiaty:
„konwalia w lesie” (nr 1); „róża perląca się” (nr 2); „kwiat
zamknięty” (nr 4); „kwiat śniegu” i „kwiat Angsoka” (nr 6);
·
ptaki: „kosy
gwiżdżące” (nr 1); „zapomniany gołąb” (nr 3); „blady gołąb”
(nr 5);
·
anioł: „anioł,
który ją zabrał” (nr 3); „zakochany anioł” (nr 5); „serafin”
(nr 6);
·
raj: „raj”,
z którego przybywa róża (nr 2); „niebo”, do którego odeszła ukochana
(nr 3); „kraina miłości”, gdzie „kocha się zawsze” (nr 6);
·
śpiew:
„gwiżdżące kosy” (nr 2); „romans” śpiewany przez rybaka (nr 3);
„gruchanie bladego gołębia” (nr 5);
·
grób: „grób na
piersi” (nr 2); „grób, który pochłania” (nr 3); „biały grób”
(nr 5);
·
łzy, płacz:
„srebrne łzy” (nr 2); rybak wyznający: „będę płakał”; „gołąb płacze”
(nr 3); „dusza płacze” (nr 5);
·
los:
„wspaniały los” róży (nr 2); „gorzki los” podmiotu lirycznego (nr 3
i 4);
·
morze:
„wypłynąć w morze” (nr 3); „popłynąć (...) na Bałtyk, (...) na Pacyfik”
(nr 6);
·
widmo, zjawa:
„widmo róży” (nr 2); „cień w kształcie anielskim”, „zjawa o miękkich
ruchach” (nr 5);
·
śmierć (nr 2,
3, 4, 5);
·
życie, wieczność
(nr 1, 2, 6);
·
podróż (nr 1,
3, 6);
·
wieczór, noc
(nr 2, 3, 5);
·
słońce (nr 4,
5);
·
pocałunek (nr
2, 4);
·
rosa (nr 1,
2);
·
woń (nr 2, 5);
·
owoce (nr 1,
6).
7. Bogactwo palety uczuć od radości i miłości,
poprzez ból, rozpacz, rozdarcie i smutek, aż po zaufanie i szczęście.
8. Szeroki wachlarz przeciwieństw: życie i śmierć,
zdrowie i cierpienie, radość i smutek (płacz), nadzieja
i rozpacz, bycie razem i samotność, sen i rzeczywistość, podróżowanie,
aktywność i bezruch, dźwięki i cisza.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz