Wiersz piąty Gautiera pt.: Lamento, u Berlioza występuje pod nazwą Au cimetière (Na cmentarzu) wraz z dopiskiem Clair de lune (Światło
księżyca). Tym razem w sześciu strofach poeta przedstawił wizję cmentarza:
obraz białego grobu z chwiejącym się nad nim cisem i obecnością „bladego
gołębia”, który śpiewa niezwykle tkliwą, dramatyczną, a zarazem piękną pieśń.
Melodia ta wywołuje u podmiotu lirycznego bolesne wspomnienie: widzi zjawę
(cień postaci anielskiej) w białym welonie, która wzbudza w nim przejmujący
lęk. W puentującej wiersz strofie zapowiada, że nigdy więcej nie przyjdzie
już o zmierzchu na cmentarz. Mroczną i tajemniczą atmosferę utworu poetyckiego
potęgują liczne symbole:
· cis – drzewo nieśmiertelności;
· gołąb – symbol pokoju, boskiego ducha,
duszy oczyszczonej z grzechów, nieskalaności, czystości, miłości, czułości,
nadziei, długowieczności;
· biel – kolor światła, symbol
nieskalaności, prawdy, niewinności i świętości oraz boskości, ale także, w
znaczeniu negatywnym kojarzy się ze strachem, tchórzostwem, poddaniem się,
chłodem, pustką i bladością śmierci;
· muzyka – ład mistyczny, próba nawiązania
kontaktu ze światem duchów;
· welon – rozdzielenie, powściągliwość w mowie,
ochrona, skromność, wycofanie się, dyskrecja, świętość, a także
personifikacja czystości;
· gałąź – symbol zmartwychwstania, triumfu.[1]
Szósty,
ostatni wiersz wykorzystany przez Berlioza w jego cyklu pieśni, to L’île inconnue (Wyspa nieznana), który u Gautiera nosi
tytuł Barcarole. Konstrukcję poematu
stanowi sześć strof ułożonych parami: refreniczny czterowiersz występuje na
przemian ze zmiennymi w treści sześciowierszami. Tym razem poeta
maluje pejzaż marynistyczny. Podmiot liryczny chce wypłynąć z ukochaną w romantyczną
podróż morską. Pełen entuzjazmu zachwala swą cudowną łódź, w której wiosło
wykonano z kości słoniowej, ster ze złota, skrzydło anioła służy za
żagiel, a pokładowym majtkiem jest serafin. Na prośbę o dokonanie
wyboru celu podróży przez ukochaną słyszy, iż pragnie ona dopłynąć do
krainy wiecznej miłości. Niestety taka wyspa nie istnieje – odpowiada żeglarz.
Oto
najważniejsze symbole obecne w wierszu:
· żagiel – symbol zesłania Ducha Świętego;
· wiatr – poetycki obraz ożywiającego ducha;
symbol zmiany, kosmicznej siły ożywiającej, organizującej i wspomagającej;
· wiosło – symbol władzy królewskiej,
przewodzenia, umiejętności;
· kość słoniowa – nieprzekupność, nieskalaność, wysoka
pozycja, ochrona;
· złoto – doskonałość, symbol boskości,
duchowego oświecenia;
· pomarańcza – symbol płodności, wspaniałości,
miłości, nieskalaności, pokory i odkupienia;
· skrzydła – szybkość, wzniosłość, aspiracja,
wolność, inteligencja, inspiracja, symbol wzlotu z ziemi do nieba;
· serafin – symbol ognia oczyszczającego
duszę;
· łódź – symbol kołyski dla duszy
i środka transportu ze świata materialnego do duchowego;
· kwiat – oznacza urodę, boskie
błogosławieństwo, wiosnę, młodość, łagodność, doskonałość duchową, niewinność,
ale także krótkotrwałość życia i radość oczekującą w raju; symbol
natury, atrybut nadziei i pokoju;[2]
wyspa – symbol nieba, schronienia i spokoju duchowego; oznacza świat oddzielony, obszar zaczarowany, miejsce duchowej podróży, wiecznego szczęścia w zaświatach, centrum dla wybranych nieśmiertelnych.[3]
wyspa – symbol nieba, schronienia i spokoju duchowego; oznacza świat oddzielony, obszar zaczarowany, miejsce duchowej podróży, wiecznego szczęścia w zaświatach, centrum dla wybranych nieśmiertelnych.[3]
[1] Ibid. s. 29 (cis), s. 55 -
56 (gołąb), s. 18 (biel), s. 135 (muzyka), s. 236 (welon), s. 53 – 54
(gałąź).
[2] Ibid. s. 259 (żagiel), s.
237 – 238 (wiatr), s. 242 (wiosło), s. 92 (kość słoniowa), s. 255 –
256 (złoto), s. 169 (pomarańcza), s. 195 (skrzydła), s. 189
(serafin), s. 119 (łódź), s. 105 (kwiat).
[3] Ibid. s. 247 – 248 („wyspy
błogosławionych”) oraz A. Tuchowski, Sergiusz
Rachmaninow: „Ostrowok” pieśń op. 14 nr 2 do
sł. K. Balmonta (1896), [w:] „Muzyka i Liryka”: Forma i ekspresja w liryce
wokalnej 1808 – 1909. Interpretacje, Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej
w Krakowie nr 2, 1989, s. 201 – 207.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz