Łączna liczba wyświetleń

sobota, 21 czerwca 2014

"Letnie noce" Hectora Berlioza - cz.12.


L’île inconnue
Amor vincit omnia.[1]
            Wersja orkiestrowa ostatniej części zbioru została dedykowana pani Milde – artystce z kaplicy książęcej w Weimarze. 
            Utwór w tonacji F–dur, w tempie: Allegro spiritoso, obejmuje 135 taktów w metrum 6/8 (barkarola). Pieśń przeznaczona jest na mezzosopran lub tenor. Ambitus linii melodycznej: des¹ – g². Kompozycję tworzy forma quasi rondowa: ABACX (koda: X=A1+D+A2), w której 4-wersowy refren (A) przeplata się z 6-wersowymi zwrotkami (B i C). Kodę (X) stanowi ostatni refren podzielony na dwa dwuwersy, pomiędzy które wkomponowana jest 6-wersowa strofa finalna.  
            Wyspa nieznana to najbardziej symfoniczna pieśń Letnich nocy. Świadczy o tym po pierwsze wykorzystanie całego składu orkiestrowego, dzięki czemu kompozycja zyskuje nasycone brzmienie. Po drugie w utworze mamy do czynienia z dialogiem zespołu instrumentalnego z głosem wokalnym (np. poprzez powtarzanie motywów linii melodycznej). Pieśń, nawiązująca w charakterze do radosnej Villanelli, tworzy swoistą klamrę kompozycyjną, zgrabnie zamykając cykl. Przesiąknięta gorącym liryzmem, elementami egzotycznymi oraz humorystycznymi, przywołuje jedną z podstawowych idei romantycznych: niezaspokojone pragnienie zaczarowanej krainy szczęścia, w której miłość trwa wiecznie.
            Zasadniczy temat utworu prezentuje wstępny czterotakt orkiestry, wprowadzający inwokacyjną frazę refrenu, którą powtarza głos wokalny. Kantylenowa melodia akompaniamentu imituje fale i żeglowanie. Pierwszy wers poematu został wyróżniony poprzez skandujący typ rytmizacji, zmieniający jego prozodię. W przebiegu całej kompozycji, w sposób konsekwentny zachowany jest nadrzędny rytm fraz dwutaktowych. Rytmika i agogika, z szybkimi przebiegami szestnastkowymi, symbolizuje ruch żywiołów, zaś narastająco-malejąca dynamika obrazuje zmienność wiatru i ruch wody morskiej. Wybitnie ilustracyjne figury akompaniamentu przydają poematowi charakter programowy. W sposób niezwykle przekonujący tworzą muzyczną scenerię i klimat, jaki przywołuje wiersz Gautiera (tafla morza, daleki horyzont, ciepło plaży). Wykorzystane tutaj pełne brzmienie orkiestry zdaje się jednak nieco wyolbrzymiać fale morskie marynistycznego pejzażu muzycznego.
            Kantylenowa linia melodyczna głosu wokalnego o quasi rondowej budowie przywodzi na myśl pieśń marynarzy. Jej opadająco-wznoszące frazy muzyczne stanowią jedność z akompaniamentem orkiestry. Przeważa ruch sekundowy, jednak w celu podkreślenia kluczowych słów tekstu pojawiają się większe skoki interwałowe i długie wartości nut (np. aime toujours [kochać zawsze], na przestrzeni taktów: 89–91; souffler [powieje], w taktach 128-131).
            Pomimo eksponowania całego zespołu instrumentalnego w pieśni kompozytor zadbał o to, aby moment skupienia wystąpił również i w ostatnim utworze cyklu. Widać to w kodzie, w której w takcie 82, na słowach: Où voulez-vous aller? (Gdzie chciałabyś popłynąć?) całkowicie milknie akompaniament. Mężczyzna zdaje się nadsłuchiwać, czy jego ukochana wypowie nazwę celu podróży. Ów zwrot pytający i oczekiwanie odpowiedzi stanowi pewnego rodzaju reminiscencję do pieśni Nieobecność. Tam także podmiot liryczny, wołając: Reviens, reviens...! (Wróć, wróć...!) pragnie usłyszeć głos umiłowanej, jednak nikt mu nie odpowiada. W L’île inconnue wielokrotnie powtarzane słowo: dite (powiedz) kompozytor podkreślił poprzez najwyższy dźwięk we frazie w dynamice forte. Tym razem kobieta odpowiada ukochanemu wyrażając swą tęsknotę za wyspą wiecznej miłości. Niestety jej pragnienie szczęścia może być spełnione tylko w raju. Tęsknotę tę ilustruje orkiestra, która muzycznie imituje wiatr wieńczący dzieło.


[1]Z j. łac.: Miłość zwycięża wszystko.- [w:] Słownik wyrazów obcych, 1980, s. 818.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz