Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 20 lutego 2014

Od chrystianizacji do kultury religijnej



Życie wewnętrzne i religijność społeczeństwa
Odkrycia archeologiczne obaliły przypuszczenie, że nie było w Polsce masowego, z nakazu księcia, przyjmowania chrztu, albo też że masy były już chrześcijańskie, w chwili gdy książę z drużyną przyjmował chrzest. (…) Duchowość benedyktyńska wywierała silny wpływ na rodzinę książęcą.[1] Było nią: rozważanie Pisma Świętego (głównie psalmów) oraz modlitwy liturgiczne połączone ze śpiewem. Zachował się m.in. modlitewnik Gertrudy (córki Mieszka II) z modlitwami i litaniami (z silnym kultem św. Piotra). Pomnikiem duchowości polskiej jest też hymn Bogurodzica, przypisywany św. Wojciechowi.
W Polsce istniał kult świętych:
a)     pierwszych pustelników-męczenników z Międzyrzecza (3 Polaków i 2 Włochów),
b)     św. Wojciecha,
c)     św. Brunona,
d)     Pięciu Braci Męczenników;
e)     pustelników: św. Świerada-Andrzeja i św. Stosława-Benedykta (patronów Słowacji).
Zachowały się Żywoty Świętych o ich miłości Boga i bliźnich. Typ świętości godnej naśladowania z tamtych czasów, to życie pustelnicze zakończone męczeństwem.
Metody duszpasterskie:
Św. Wojciech wpływał na ludzi łagodnością, dobrocią i czarem osobistym ascety. Św. Bruno nawracał łagodną namową. Bolesław Chrobry wprowadził natomiast karę cielesną w postaci wybijania zębów za łamanie postów (zwyczaj przyjęty z Zachodu), ze względu na opór rzesz ludności.[2]
Warto przypomnieć, że na ziemiach Polan przyjęcie chrześcijaństwa było zmianą jednej religii na inną, a nie porzuceniem niedowiarstwa.[3] Stąd nie musiało ono powodować porzucenia dawnych wierzeń. Długo więc trwał kult bóstw pogańskich opiekujących się urodzajami i płodnością. Wysiłkiem Kościoła i państwa starano się obalić i zwalczyć magiczne praktyki kapłanów-wróżbitów.
Służba Boża w Polsce
Po przybyciu w XII w. do Polski nowych zakonów (kanonicy regularni św. Augustyna, norbertanie, cystersi, szpitalnicy i in.) wzrosła liczba ksiąg liturgicznych przywożonych z różnych środowisk łacińskiej liturgii średniowiecznej (wśród nich był np. Ewangeliarz kruszwicki, Godzinki św. Jadwigi, Perykopy ewangeliczne z Lublina).
Ośrodkami życia liturgicznego były wówczas:
- katedry biskupie (tu odbywały się wystawne liturgie z udziałem licznego duchowieństwa),
- kolegiaty,
- kościoły klasztorne,
- kościoły parafialne (budowane ołtarzem ku wschodowi).
Zachowane obiekty sakralne z tego okresu charakteryzują się stylem romańskim.
Msza Św.
Zasadniczo jest rzymska i łacińska. Odprawiana prawdopodobnie jeszcze twarzą do ludu. Praktyka „cichej” mszy, bez udziału ludu, pojawia się w Polsce w XII wieku.[4]  
Pobożność wiernych była wyrażana przez gesty, głębokie pokłony, klękanie. Najstarszym śpiewem ludu było Kyrie eleison. Kazania były głoszone w języku polskim już przez pierwszych misjonarzy. Nawet biskup Otto (apostoł Pomorza) wykazywał dobrą znajomość języka polskiego (jak potwierdza Kronika Galla Anonima).
Po kazaniu niedzielnym czy świątecznym czytano wypominki i odmawiano spowiedź powszechną. Wierni składali na ręce kapłana dary w naturze, obchodząc przy tym ołtarz. Rytu podniesienia nie było jeszcze. Gall Anonim wspomina (…) o Komunii świętej (…). W tym czasie (…) używano do Mszy świętej chleba przaśnego i podawano Komunię świętą bezpośrednio do ust komunikującym. W wieku XII zanika Komunia pod dwom postaciami.[5]
Sakramenty święte
Pierwotnie pojęcie sakramentu obejmowało wszystkie święte czynności i rzeczy.[6] Od wieku XII ograniczono je do tych, które ustanowił Chrystus odczytując, że było ich 7: Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia, Sakrament Pokuty, Małżeństwo, Kapłaństwo, Sakrament Chorych.
Chrzest poprzedzała tygodniowa katechizacja i 3-dniowy post. Po wstępnym kazaniu namaszczano olejem świętym. Chrzczono w baptysteriach (osobno dzieci, kobiety i mężczyzn). W wodzie 3-krotnie zanurzano głowę kandydata (katechumena) lub polewano biodro (ten typ chrztu przedstawia scena z Drzwi gnieźnieńskich z XII w. – a dotyczy chrztu Prusów).
Sakrament Pokuty
Od X wieku spowiadano się przed każdą Komunią Św., którą przyjmowano tylko raz w roku (w Wielki Czwartek), chociaż św. Otton zalecał częstszą Komunię (przynajmniej 3-4 razy w roku). Rozgrzeszano zbiorowo w Wielki Czwartek. Od około roku 1000 zaczęto udzielać rozgrzeszenia zaraz po spowiedzi świętej, odkładając wypełnienie pokuty na czas po rozgrzeszeniu.[7]  Jeśli zdarzyły się komuś cięższe grzechy (tu wymieniano: mord, świętokradztwo, cudzołóstwo, krzywoprzysięstwo), pokuty były określone w Księgach pokutnych. Wśród pokut był: post, jałmużna, biczowanie, wstąpienie do klasztoru, odbycie pielgrzymki, fundacja kościoła, klasztoru lub ich uposażenia.
Sakrament Chorych
Lud był do niego uprzedzony kojarząc go z „ostatnim namaszczeniem” przed śmiercią.
Małżeństwo
Kościół domagał się, by małżeństwa zawierano za jego wiedzą i aprobatą oraz w ramach uroczystości liturgicznej. Praca nad wdrożeniem do tego obowiązku nie była łatwa i trwała dłuższy czas. Mieszko I zawierał związki małżeńskie (np. z Odą) bez oglądania się na przepisy kościelne. Tak samo postępował Bolesław Chrobry. Trudno więc przypuszczać, że reszta społeczeństwa czyniła inaczej. Dopiero w XII wieku spotykamy prośbę o dyspensę małżeńską od przeszkody pokrewieństwa, wniesioną do Stolicy Apostolskiej przez Bolesława Krzywoustego (Kronika Galla Anonima, II, 23). Znaczny wpływ na wprowadzenie kościelnej formy małżeństwa miała działalność legatów papieskich (…).[8] 
Święta i święci
Podkreślano znaczenie Dnia Pańskiego, w tym obowiązek udziału w niedzielnej i świątecznej Służbie Bożej[9]. Zakazywano pracy fizycznej w niedzielę („niedziela” od słów: „nie działać”). Za handel w niedzielę grożono klątwą (straszył tak np. biskup Lubeki - Gerold). Brak pracy w niedzielę podobał się zwłaszcza chłopom, zależnym od swych panów, u których pracowali, stąd duże jego poparcie przez prosty lud.
Rok kościelny i jego cechy
·        Adwent ma charakter pokutny.
·        Boże Narodzenie uważano za początek roku.
·        Wielki Post charakteryzował się praktykami ścisłych umartwień (1 posiłek wieczorny, bezmięsny, bez jaj i nabiału). Zakazane były też wojny, polowania, procesy sądowe, widowiska i współżycie małżeńskie. Post obowiązywał oczywiście również w każdy piątek w ciągu roku.
·        Posypanie głów popiołem stało się powszechną praktyką wśród wiernych w Środę Popielcową od XI/XII w.


[1] Karol Górski, „Życie wewnętrzne i religijność społeczeństwa” w: „Historia Kościoła w Polsce”, red. ks. B. Kumor, ks. Z. Obertyński, Wyd. Pallottinum, Poznań-Warszawa 1974, tom I, s. 92.
[2] Tamże, s. 93.
[3] Tamże, s. 91.
[4] Ks. Wacław Schenk, „Służba Boża w Polsce” w: „Historia Kościoła w Polsce”, red. ks. B. Kumor, ks. Z. Obertyński, Wyd. Pallottinum, Poznań-Warszawa 1974, tom I, s. 95.
[5] Tamże, s. 96.
[6] Tamże.
[7] Tamże, s. 98.
[8] Tamże, s. 98−99.
[9] Tamże, s. 99.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz