Łączna liczba wyświetleń

środa, 5 lutego 2014

Pierwsza konfrontacja z cywilizacją grecko-rzymską



Jerozolima i Rzym to pierwszy etap w rozwoju chrześcijaństwa (według opisu św. Łukasza). W świętym mieście żydowskim – Jerozolimie, umarł i zmartwychwstał Jezus Chrystus; w stolicy imperium rzymskiego – Rzymie, umarł śmiercią męczeńską św. Piotr.
Głoszenie Ewangelii było możliwe w różnych grupach społecznych, zwłaszcza na misjach. Do wędrowców należeli bowiem: artyści, filozofowie, kupcy, pielgrzymi, żołnierze, niewolnicy, studenci do wybitnych mistrzów i turyści. Wśród pokonywanych przez apostołów dróg, wydaje się, że najtrudniejsza była podróż lądowa – pieszo lub konno.
Ideałem misjonarza–podróżnika był św. Paweł Apostoł. Urodzony w Tarsie (Cylicja, południowe wybrzeże Azji Mniejszej), był Żydem z diaspory, a jego rodzimym językiem była greka. Miał obywatelstwo rzymskie. Aż do mistycznego objawienia pod Damaszkiem był żarliwym faryzeuszem, zwalczającym m.in. chrześcijan. Po nawróceniu zaś − gorliwym apostołem pogan w Syrii, na Cyprze, w Azji Mniejszej, Macedonii i Grecji. Zakładał wspólnoty chrześcijan (Kościoły). Poniósł śmierć męczeńską w Rzymie (64 r.). Jednakże ekspansja Ewangelii w świecie greckim była rezultatem aktywności misyjnej całego Kościoła i innych apostołów (nie tylko św. Pawła) oraz tysięcznych rzesz nieznanych wiernych.
I tak: Jakub i Tomasz działali w Mezopotamii. Pozostałe ośrodki rozwoju chrześcijaństwa, to:
·        Azja Mniejsza:
a)     Filip i Jan Apostoł (Efez) +
b)     jego uczniowie: św. Polikarp (biskup Smyrny, męczennik) i Papiasz;
c)     św. Ireneusz (Ojciec Kościoła);
Pilniusz Młodszy (namiestnik Bitynii i Pontu) w liście do cesarza Trajana napisał, że było tam dużo chrześcijan.
·        Egipt (i międzynarodowa Aleksandria):
a)     założycielem wspólnoty (według historyka – Euzebiusza z Cezarei) - Marek Ewangelista;
b)     były tu gminy nawróconych Żydów i konwertytów egipskich (Kościół koptyjski);
·        Palestyna, Syria, Cylicja (Antiochia; wschodnie wybrzeże śródziemnomorskie)
a)     Paweł i Barnaba
b)     Piotr (działał też na zachodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego i w Rzymie).
Następcy św. Piotra pierwszych dwu stuleci, to:
- 4 Rzymian,
- 3 Italczyków,
- 5 Greków,
- 1 Syryjczyk,
- Afrykańczyk (Wiktor).
·        Afryka (w tym Kartagina):
a)     cieszyła się dużą liczebnością Kościoła tak, jednakże ok. 180 r. trwają prześladowania za cesarza Marka Aureliusza;
b)     wybitnym chrześcijańskim pisarzem był Tertulian (Kartagińczyk).
Do Kościoła przystępowali ludzie wolni i niewolnicy, bogaci i biedni, patrycjusze i filozofowie, członkowie arystokratycznych rodów, a także z dworów cesarskich. Ewangelia przekraczała bowiem wszelkie bariery społeczne. Chrześcijaństwo było szczególnie atrakcyjne dla niższych warstw społecznych, ponieważ Ewangelia głosiła równość wszystkich ludzi (Nie ma już Żyda ani poganina…- Ga 3,27−28; przypadek Onezyma, niewolnika Kolosanina Filemona, za którym wstawia się św. Paweł - zob. Flm 16−17). Kościół głosząc ogólnoludzkie braterstwo, zrehabilitował zarazem fizyczną pracę, którą pogardzali Grecy. Sam św. Paweł zarabiał własnymi rękami na swe utrzymanie.   

Życie pierwszych wspólnot chrześcijańskich:
1.      Okres katechumenatu przygotowujący do chrztu trwał nawet 3 lata (był też egzamin i wymóg surowych wyrzeczeń).
2.      Ciężkie grzechy skutkowały wydaleniem ze wspólnoty lub nakazem publicznej pokuty (nawet kilkuletniej). Pokutnicy stanowili osobną grupą oczekującą na rozgrzeszenie.
3.      Spotkania wspólnoty (na modlitwę i liturgię) były regularne (na początku w prywatnych domach). Ustalił się zwyczaj odprawiania Eucharystii w niedzielę. Spotkania te wypełnione były:
a)     lekturą Biblii,
b)     „homilią”,
c)     modlitwą (śpiew hymnów),
d)     ofiarą Eucharystyczną (wspólny posiłek i „łamanie chleba” – początkowo przy „stole”, potem przy ołtarzu).
Dom i rodzina były podstawową komórką Kościoła i ogniskiem życia religijnego. Od II wieku zaczęto budować świątynie chrześcijańskie. Wśród wybitnych biskupów byli: św. Ignacy, św. Polikarp.

Gnoza chrześcijańska i gnostycyzm heretycki (gr. gnosis – poznanie, wiedza):
A)   Gnoza chrześcijańska – wiedza Boża (znajomość tajemnic, zbawczych planów).
Dla św. Pawła gnoza skupiała się w Chrystusie i ostatecznie prowadziła do poznania miłości Chrystusa, przewyższającej wszelką wiedzę (Ef 3,16−19). 
Dwa bieguny gnozy chrześcijańskiej:
a)     Krzyż Chrystusowy, otwierający się na zmartwychwstanie,
b)     Kościół, rozumiany jako ciało Chrystusa Ukrzyżowanego i Zmartwychwstałego, dopełniającego się w nas;
Taka gnoza prowadziła do mistyki (kontemplacji). Doświadczali jej charyzmatycy.
B)    Gnostycyzm
Powstał z synkretyzmu religii Wschodu i mistyki hellenistycznej. Gnostycyzm był starszy od chrześcijaństwa. W łonie chrześcijaństwa (II w.) spowodował bardzo niebezpieczny kryzys. Gnostycy próbowali rozwiązać problemy dotyczące:
- stworzenia świata,
- początków zła,
- uszczęśliwienia człowieka.
Był też tzw. gnostycki dualizm: Bóg i dobro przeciwstawione złu i materii. Wyzwolenie od zła, według gnostyków, to wyzwolenie od materii, które mogli osiągnąć tylko wtajemniczeni (tj. posiadający ową tajemną wiedzę - gnosis). Była to próba przetworzenia wiary w wiedzę.
Obok gnostycyzmu występował millenaryzm – oczekiwanie rychłej paruzji i 1000-letniego panowania Chrystusa na ziemi.
Dualistyczny gnostycyzm spowodował tendencje zmierzające do potępiania instytucji małżeństwa (w tym konieczności oczyszczania się po współżyciu małżeńskim) oraz wywyższania dziewictwa. W drugiej połowie II wieku pisarze chrześcijańscy stanęli w obronie wartości małżeństwa, godność rodzicielstwa i miłości małżonków (jako sakramentalnego znaku miłości Chrystusa do Kościoła). O dziewictwie pisali zaś, że jego uzasadnieniem jest życie kontemplacyjne i mistyczne zjednoczenie z Chrystusem.

Literatura chrześcijańska:
Po kilkudziesięciu latach ustnego głoszenia Ewangelii dążono do utrwalenia jej na piśmie (nauki Chrystusa i apostołów). Na początku objaśnienia Starego Testamentu były czynione metodą rabinistyczną. Nowością był fakt, że autor wykazywał spełnienie w Jezusie Chrystusie proroctw starotestamentalnych.
Prócz Ewangelii i listów apostolskich pojawiły się też teksty, m.in.:
- Klemensa Rzymskiego,
- Ignacego Antiocheńskiego,
- Polikarpa ze Smyrny,
- Papiasza.
Ich pisma były dla wewnętrznego użytku Kościoła.
Potem były pisma apologetyczne św. Justyniana. Chrześcijanie są w nich przedstawieni jako najlepsi obywatele Rzymu i autentyczni dziedzice cywilizacji grecko-rzymskiej. Chrystianizm jawi się jako kolejny etap po hellenizmie.
Św. Ireneusz (pochodzący ze Wschodu, Azji Mniejszej; misjonarz na Zachodzie, w Galii; uczeń św. Polikarpa, który z kolei był uczniem św. Jana apostoła) to najwybitniejszy polemista II wieku, „ojciec” teologii chrześcijańskiej, autor dzieła przeciw gnostykom - Adversus haereses (5 ksiąg). Jest on głębokim oryginalnym teoretykiem chrześcijańskiego planu zbawienia. Według św. Ireneusza tradycja Kościoła zawiera ciągłość apostolskiego przekazu, a jej nosicielami są wszyscy wierni, zaś zewnętrznym znakiem – sukcesja apostolska.   

* Tekst ułożony na podstawie książki ks. prof. Daniela Olszewskiego "Dzieje chrześcijaństwa w zarysie". 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz