Zapoczątkowany
pod koniec XIX wieku filozoficzny nurt zwany personalizmem zaczął
stawiać osobę ludzką i jej problemy w centrum zainteresowań. Na
początku XX wieku myśliciele zwani relacjonistami problematykę
osoby ujmowali w kategoriach relacji, a więc i dialogu. Dialog
stanowi szczególny rodzaj komunikacji w relacjach międzyosobowych.
Najpiękniej jest, gdy zdolność przyjmowania i przekazywania treści
jest wzajemna, świadoma i dobrowolna. Dialog międzyosobowy nie jest
tylko werbalny. To, co składa się na całokształt życia osobowego
człowieka (a więc język, wiedza, życie moralno-religijne itp.) -
wszystko to nosi w sobie znamię dialogu międzyosobowego. Stąd
dialog taki stanowi twórczą wartość.
Istotą
miłości osobowej (według św. Tomasza z Akwinu) jest chcieć
dobra dla drugiego (velle alicui bonum). Oznacza to pragnienie i
pomaganie drugiemu, by ten mógł osiągać to, co jest potrzebne dla
jego pełnego, osobowego rozwoju (integralnego). Stąd można rzec,
iż każdy prawdziwy dialog osobowy jest zapoczątkowaniem miłości.
Dodatkowo, chcąc dobra dla drugiego pośrednio chcemy dobra dla
samych siebie. Dochodzi do wzajemności. Osoba miłowana staje się
większym dobrem dla tego, kto ją miłuje, a poprzez rozwój osobowy
ona sama otwiera się jeszcze bardziej na miłość i zaczyna głębiej
miłować (odpowiadać miłością na miłość). Miłość jest
zatem najwyższą formą dialogu. Wzorem mistycznego dialogu miłości
jest Bóg w tajemnicy Trójcy Świętej – trwający w dynamicznym
dialogu Trzech Osób Boskich. Dialog i miłość stanowi w Bogu
jedność i wyraz pełni życia. Dlatego również i człowiek tylko
w klimacie dialogu i miłości może w pełni kształtować swoją
osobowość. Oczywisty staje się więc podkreślany przez Jezusa
Chrystusa dialog życia - przykazanie miłości. Przykazanie to
podkreśla ludzką godność i wartość, wskazuje na normę myślenia
i postępowania względem siebie i innych. Daje pozytywny program na
wieczność.
Człowiek
jest zdolny do przekraczania samego siebie oraz do transcendencji
otaczającej go rzeczywistości. Przejawami transcendencji człowieka
wobec świata jest jego zdolność do umysłowego poznania, zdolność
do miłości, zdolność do wolności, godność i podmiotowość
wobec prawa (które winno mieć na uwadze dobro człowieka, a
równocześnie nie powinno być tworzone przeciwko niemu). Osoba
spełniająca czyn spełnia w nim siebie, zwłaszcza wtedy, gdy pełni
go w sposób świadomy i dobrowolny. Ten rodzaj aktywności nazywa
się autotranscendencją, która w istotny sposób decyduje o byciu
sobą osoby. Jeśli bowiem człowiek sam o sobie stanowi (realizuje
czyny świadome i dobrowolne) to równocześnie niejako
autodeterminuje się (mówimy, że decyduje). Owo autodecydowanie to
realizowanie autotranscendencji, która posiada dwie warstwy: element
statyczny i element dynamiczny. Elementem statycznym jest
samoposiadanie, które oznacza, że człowiek należy do siebie,
doświadcza posiadania siebie. Elementem dynamicznym jest
samopanowanie, które polega na tym, że człowiek ma władzę nad
sobą, jest panem siebie, może sobą kierować (decydować,
wybierać).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz