Kim
człowiek jest; jaka jest jego istota i na czym polega jego
istnienie; czym jest życie i jaki jest jego sens, a zatem dokąd
człowiek winien zmierzać, by osiągnąć spełnienie; czym jest
spełnienie, a czym zadanie; jaka jest rola człowieka w świecie
pośród innych bytów – ożywionych i nieożywionych; jaki etap
rozwoju reprezentuje współczesny człowiek i do jakiego może
dojść? Te i inne pytania są wciąż aktualne, bowiem każda istota
ludzka odpowiada sobie na nie w sposób indywidualny, tym usilniej,
im głębiej pragnie przeżyć własne życie. Oto kilka refleksji na
ten temat pod tytułem: Filozofia osoby.
Człowiek
posiada dwie szczególne właściwości: rozumność i wolność. One
to świadczą o jego godności i wyróżnieniu (wielkości pośród
innych stworzeń). Dzięki wymienionym właściwościom człowiek
posiada zdolność "panowania"
nad światem, to jest dokonywania działań, które są
świadome i dobrowolne. Ponadto jest zdolny do tworzenia kultury.
Wszelkie czynności człowieka dzielimy na działania "materialne",
fizykalne oraz duchowe.
Człowiek
jako byt cielesno-duchowy został przysposobiony do tego, by odkrywać
siebie, rzeczywistość go otaczającą, świat duchowy oraz Twórcę
wszechświata. Przejawia przy tym większe zaangażowanie w myśleniu,
aniżeli w działaniu zewnętrznym, tym samym przechodząc przez
życie z realną obecnością świata wewnętrznego w jego sercu.
Jest to nie tylko rzeczywistość zewnętrzna, ale i wewnętrzna
objawiająca się w wędrówce jego myśli, poszukiwaniach i
zdobywaniu wiedzy, duchowych bądź religijnych doznaniach,
amplitudzie tęczy uczuć oraz wszelkich innych doświadczeniach
wewnętrznych. Bogactwo osoby, która posiada tego rodzaju świat
wewnętrzny nazywa się życiem osobowym. Piękno życia
wewnętrznego, które rzutuje na życie zewnętrzne dotyka przede
wszystkim tematu prawdy i dobra.
We
wspomnianych wyżej właściwościach człowieka obdarzonego duszą,
zdolnego do działań rozumnych, wolnych, dobrych i pełnych miłości
(w dodatku dzięki duszy niezależnych od ciała) objawia się w
człowieku Stwórca. To podobieństwo do Boga podkreśla godność
człowieka, który duszą, rozumnością i wolnością został
wyróżniony pośród innych stworzeń. Jest bytem pięknym Bogiem (w
nim, w sposób mistyczny "mieszka" Bóg – jak Duch Święty
w świątyni) i wiecznym (zaproszonym do nieskończonej komunii ze
swym Stwórcą – poprzez życie wieczne i duszę nieśmiertelną).
Kim
jest człowiek, że Bóg sam się w nim objawił i go tak umiłował?
Boecjusz (480-525) sformułował łacińską definicję osoby, która
brzmi: Persona est rationalis naturae indywidua substantia,
co znaczy: Osoba jest indywidualną substancją natury rozumnej. W
świetle tej definicji cechami osoby są: substancjalność
(świadcząca o istnieniu osoby), indywidualność (świadcząca o
personalizmie osoby) i rozumność (świadcząca o duchowej stronie
osoby). Indywidualność substancji w odniesieniu do człowieka
dotyczy samowystarczalności, samodzielności i odrębności osoby.
Rozumna natura w odniesieniu do człowieka dotyczy posiadania przez
niego życia duchowego, które przejawia się w aktach rozumu i woli.
Każdy człowiek jest osobą, ale nie każda osoba jest człowiekiem
(np. Duch Święty jest Osobą, choć nie jest człowiekiem).
Z
powodu godności osobowej człowiek żyjący w społeczeństwie nie
może realizować wyłącznie celów społecznych, ale posiada
jeszcze własny, osobowy cel, który objawia jego rozwój osobowy.
Celem rozwoju osobowego człowieka wierzącego jest Bóg, a ściślej
- pełne zjednoczenie z Bogiem.
Z
pojęciem osoby wiąże się słowo osobowość, które
oznacza strukturę psychologiczno-etyczną lub psychologiczno-moralną
człowieka, stanowiąc całokształt jego cech i przymiotów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz