- realizm bezpośredni- zakłada, że rzeczy poznajemy bezpośredniopodmiot-------------------------------------przedmiot (fizyczny)
- realizm pośredni- zakłada, że pomiędzy podmiotem a przedmiotem jest trzeci element: dane zmysłowe („okna”),- poznajemy jednak nie materię, lecz obraz, formę rzeczy w umyśle,
- fenomenalizm- tym, co poznajemy są dane zmysłowe;- owe „lustro” danych zmysłowych powoduje, że nie ma dostępu do przedmiotu.
Stanowiska
w źródłach wiedzy,
to:
Realizm
bezpośredni
(czy też zdroworozsądkowy) jest teorią percepcji głoszącą
jakoby zmysły
dostarczały nam kontaktu ze światem zewnętrznym w sposób
bezpośredni.
W konsekwencji ów "most" łączący podmiot poznawczy wraz
ze światem, otrzymuje niepowtarzalną zdolność. Jest on świadom
istnienia dynamicznego świata zewnętrznego.
|
|
Samoświadomość,
świadomość refleksyjna
(zgodnie z antropologią cecha specyficznie ludzka) polega na
uświadomieniu sobie swej własnej świadomości.
Uważa
się, że samoświadomość pojawiła się wówczas, gdy mózg
człowieka osiągnął objętość ponad 500 cm3
(tzw. Rubikon
mózgowy),
co miało miejsce ok. 1,7 mln lat temu (Homo
habilis).
W filozofii i psychologii trwa dyskusja nad tym, czy możliwe jest
bezpośrednie, a nie pośrednie uświadomienie sobie swej
świadomości. Za taką możliwością opowiedzieli się np. M. Kreuz
i R.
Ingarden
(koncepcja Durchleben), w opozycji są behawioryści i fenomenologia
E.
Husserla.
Model
nierefleksyjny
świadomości
to
natomiast taki model, w którym wszystkie akty i stany świadomości
są uświadamiane dzięki tzw. świadomości towarzyszącej, która
nie jest żadnym osobnym aktem refleksji (stąd problem ciągu w
nieskończoność nie powstaje), np. przeżywanie
to nierefleksyjna świadomość
zachodzenia
aktu.
Ów
model jest znany od dawna i był wykorzystywany przez różnych
teoretyków do rozwiązania problemu regresu. Jego wykorzystanie
łączy się jednak z koniecznością przyjęcia, że
niezreflektowana świadomość towarzysząca jest przejrzysta dla
siebie samej.
- Pamięć ludzka:
-
jest twórcza,
-
nastawiona na sens,
-
uwalnia się od instynktu,
-
związana ze świadomością i samoświadomością,
-
nie byłoby doświadczenia czasu.
- Pamięć zwierzęca:
-
bardzo schematyczna,
-
podporządkowana instynktowi.
Platońska
teoria anamnezy dotyczy
wiedzy (anamnesis
– wiedza). Platon pytał: Jak to jest, że ktoś rozumie
twierdzenia Pitagorasa, a do szkoły nie chodził? Jak to się
dzieje? Ów filozof (Platon) odpowiadał, że dusza może
przypomnieć sobie to, co się nauczyliśmy zanim weszliśmy do
życia (przyszliśmy na świat).
Pamięć
semantyczna to
pamięć faktów, którą da się opowiedzieć
(kognitywna-poznawcza).
Wnioskowanie
to źródło wiedzy.
Przykład:
- Człowiek jest śmiertelny.→
- Sokrates jest człowiekiem.→
- Sokrates jest śmiertelny.
Poprawność
i prawdziwość to aspekty wnioskowe. Pojawić się tu może błąd
materialny i błąd formalny.
W
sądach syntetycznych
a priori (wg
E. Kanta) nasze
działania poznajemy od strony przyczyn, a działania Boga od strony
skutków.
E.
Kant pisał o poznaniu a
priori.
On bowiem miał dokonać podziału sądów na:
- a priori – przeddoświadczeniowe – które nie wymagają doświadczenia,
- a posteriori – wydawane są w wyniku doświadczenia (po nim),
- analityczne – nie rozszerzają wiedzy,
- syntetyczne – rozszerzają wiedzę (więc wiemy więcej niż do tej pory).
E.
Kant pytał jak jest możliwy sąd
syntetyczny a
priori
– czyli taki, który bez doświadczenia rozszerza naszą wiedzę
(np. 5+7=12)? Takie bowiem sądy są w czystej matematyce, w tzw.
czystym przyrodoznawstwie oraz w metafizyce. Odpowiedzią jest jego
teoria poznania: Dzieje się tak, ponieważ pochodzi to z naszego
umysłu, który narzuca pewne rzeczy.
W
czasach Kanta panowała matematyka, którą rozumiano jako
euklidesową. Dziś natomiast jest nie tylko euklidesowa, a więc dla
filozofa była prosta sprawa. Dziś bierze się pod uwagę punkt
widzenia obserwatora. W świetle dzisiejszej nauki nie można tego
zbytnio obronić.
Natywizm
to pogląd filozoficzny głoszący, że w umyśle ludzkim istnieją
idee wrodzone, związane z samą jego konstrukcją – pewna wiedza
niezależna od doświadczenia i wszelkich zewnętrznych czynników.
Występuje w filozofii Platona, Kartezjusza i Leibniza.
- Platon mówił, że mamy wiedzę wrodzoną, którą zapomnieliśmy i chcemy sobie ją przypomnieć (teoria anamnezy),
- Kartezjusz do pojęć wrodzonych zaliczał pojęcie nieskończoności, pojęcie Boga,
- w XX wieku zasadniczym przekonaniem jest, że całą wiedzę zdobywamy dzięki doświadczeniu zmysłowemu (umysł – tabula rasa).
- N. Chomsky mówił, że umysł musi być wyposażony we wrodzone zdolności językowe, co tłumaczy fakt, że dzieci tak szybko uczą się języka (to wygląda na cud).
- G. Fodor twierdził, że wszystkie pojęcia są wrodzone. Uważał, że jest coś takiego jak język myśli i każdy myśli w tym języku. Nie ma jakiegoś uprzywilejowanego języka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz