Istnieją
specyficzne sposoby nabywania
przekonań religijnych,
np. nabywa
się je przez bezpośrednie doświadczenie.
Rudolf
Otto – fenomenolog religii powiedział, że człowiek doświadcza
coś tajemniczego, przerażającego, ale równocześnie
fascynującego, jeśli chodzi o religię.
Martin
Heidegger był pod wpływem poglądów Friedricha Nietzschego, który
powiedział „Bóg umarł”. Nietzsche napisał książkę, w
której zauważył, że Bóg to harmonia, wartości. Jeśli ludzie
źle czynią, to tracą horyzont i punkt zaczepienia. Heidegger
pytał: „Co mamy teraz zrobić?”. Twierdził, że trzeba
zrozumieć, że najpierw musimy mówić o świętości, potem o
boskości, a po niej dopiero o Bogu (tzw. triada działania). A zatem
trzeba zacząć od kultury religijnej, by rozbudzić w ludziach głód
świętości, wartości i transcendencji.
Przekonania
przyjmujemy na podstawie argumentów oraz świadectwa.
Przekonanie
o istnieniu Boga jest bazowe. Alvin Plantinga mówi, że przekonania
religijne są podstawowe (bazowe).
Na
Zachodzie zastanawiają się czy istnieje Bóg (widząc świat), a na
Wschodzie zastanawiają się czy istnieje świat (wierząc w Boga).
Mamy
prawo utrzymać przekonania religijne. Każdy ma prawo do wiary
(William James „Doświadczenia religijne”, „Wola wiary”).
Znaczenie
to
treść pojęcia; ma szersze określenie od pojęcia; specyficzny
rodzaj pojęcia, które jest:
-
tym, o czym myślimy w trakcie wypowiadania słowa;
-
syntezą cech, które określają pojęcie;
-
czymś indywidualnym.
Oznaczenie
to relacja między pojęciem a tym, do czego się odnosi (jego
desygnatami); oznacza wszystkich przedstawicieli, np. „słoń”
oznacza wszystkich przedstawicieli mieszczących się w tym pojęciu.
„Gwiazda
wieczorna” i „gwiazda poranna” to Wenus. Tak oto dwa różne
znaczenia mają jedno oznaczenie („Wenus”), a więc oznaczają to
samo.
W
teorii poznania zadaje się różne pytania, np: Czy
to samo zdanie może wyrażać różne sądy? Odpowiedź
na nie jest: Tak.
Przez to, że pod pojęciami kryją się różne treści, np.
„Kupiłem zamek” oznacza, że albo kupiłem zamek-budowlę, albo
zamek do drzwi, albo zamek do ubrania.
Funkcjonalizm
to
jeden
z rodzajów monizmów redukcjonistycznych. Przedstawiciel
funkcjonalizmu to np. Hilary Putnam. Funkcjonalizm głosi, że mózg
działa jak bardzo dobry komputer i że nie ma umysłu jako czegoś
duchowego.
Teoria
identyczności typicznej
to jeden z rodzajów monizmów redukcjonistycznych. Przedstawiciel
owej teorii, to U. T. Place. Stanowisko to mówi o tym, że te same
typy zdarzeń mentalnych są stale skorelowane z tymi samymi
zdarzeniami fizycznymi.
Panpsychizm (tzn.
wszystko ma formę mentalną, psychiczną, np. kamienie mają
świadomość) to pomysł nieredukcjonistyczny. Mówi o tym, że
wszystko w świecie posiada jakieś własności mentalne, tylko w
różnym stopniu. Istnieje zatem pewna protoświadomość u
rzeczy/osobników przed człowiekiem oraz brak skoku jakościowego
ku obecności świadomości w człowieku.
Autorem
okazjonalizmu
jest
Nicolas Malebranche. Okazjonalizm mówi o tym, że Bóg za każdym
razem, kiedy się coś dzieje w umyśle, działa w ciele (i
odwrotnie).
Nazwa
hylemorfizm
pojawiła się już w poglądach Arystotelesa, a potem u św. Tomasza
z Akwinu. Dotyczyła ona bytu, który według tych myślicieli,
składa się z materii (hyle)
i formy (morfe).
Hylemorfizm w teorii poznania głosi, że dusza jest zasadą życia
człowieka (a nie że jest umysłem, zasadą myślenia – jak u
Kartezjusza).
H.
Bergson
mówił, że intuicja
to specjalny sposób poznania filozoficznego, uprzywilejowany (w
poznaniu świata), inny od naukowego. Trzeba zrozumieć trwanie
rzeczy w czasie. U niego trwanie to podstawowe pojęcie. Podczas gdy
nauki wydzielają czas na cząstki nie potrafiąc ująć całości,
intuicja jest do tego zdolna. Dzięki niej poznajemy też
niepowtarzalność rzeczy, np. w miłości odkrywamy
niepowtarzalność, ale nie cech, lecz osoby – jej serca (a więc
sedna osoby).
Wśród
normalnych, standardowych źródeł
wiedzy
wyróżniamy:
- percepcję zmysłową,
- introspekcję,
- pamięć i przypomnienie,
- źródła aprioryczne,
- indukcję,
- świadectwo,
- autorytet,
- mistykę (choć niewielu ma do niej dostęp).
Poznanie
jest historyczne, ponieważ bada się historię gatunku oraz
historię kulturową.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz