Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 23 lipca 2015

Filozofia osoby - cz.6.

Antropologia filozoficzna to nauka o istocie i naturze człowieka pod kątem najgłębszych i pierwszych przyczyn. Ma ona:
  1. przedmiot materialny (którym jest człowiek – dany w bezpośrednim kontakcie poznawczym) oraz
  2. przedmiot formalny (badanie jego istoty i natury, wyjaśnianych na drodze czysto umysłowej refleksji nad człowiekiem).
Podstawową metodą antropologii filozoficznej jest czysto umysłowa refleksja nad człowiekiem (jego byciem i działaniem – umysłu i woli, które są fenomenami ludzkimi), tak jak jest on nam dany w bezpośrednim kontakcie. Dotyczy to tzw. pierwszych zasad myślenia i bytu.
Etapy analizy to:
  1. fenomenologiczny (analiza fenomenów ludzkich: umysłu i woli)
  2. metafizyczny.
Klasyczną (istotową) definicję człowieka napisał Arystoteles, w słowach:
Homo est animal rationale. (Człowiek jest zwierzęciem rozumnym.)
Definicja ta mówi, że to co nas odróżnia od świata zwierząt to rozumność, która ma charakter duchowy, a nie cielesny. Istotny problem filozofii człowieka to chęć wyjaśnienia natury rozumności człowieka i wskazanie co jest jej źródłem (przyczyną). Wnioskiem logicznym jest, że ze względu na fakt, iż działania rozumowe są niematerialne (duchowe), to i taka jest ich przyczyna.
Inne definicje, niepełne, aspektowe dotyczące człowieka pozwalają uświadomić sobie jak bogatą i złożoną rzeczywistością jest byt ludzki, m.in.:
  1. według Zygmunta Freuda: Człowiek to byt lubieżny.
  2. Jean-Paul Sartre powiedział zaś, że: Człowiek to byt wolny.
  3. Karol Wojtyła natomiast: Człowiek to byt podarowany.
Jeszcze inne określenia: człowiek to byt dialogowy, problematyczny, historyczny, religijny, mitologiczny, egzystujący, ekonomiczny.
Istnieją cztery koncepcje filozoficzne człowieka:
  1. materialistyczna,
  2. spirytualistyczna,
  3. jedności substancjalnej duszy i ciała,
  4. personalistyczna.
Koncepcja materialistyczna opiera się na twierdzeniu atomistów, że cała rzeczywistość składa się z atomów (materii). Nawet dusza jest materialna. Koncepcja materialistyczna oznacza, że człowiek jest tylko ciałem organicznym, a jego życie psychiczne, duchowe, umysłowe czy genetyczne jest wynikiem wyżej zorganizowanej materii (mózgu). Zwolennicy teorii materialistycznej negują jakikolwiek czysto duchowy pierwiastek w człowieku (duszy). Jednak taki redukcjonizm (ludzkiego działania do materii) stoi w sprzeczności z zasadami racji dostatecznej i przyczynowości, bowiem działania rozumu (duchowe) muszą mieć przyczynę niematerialną.
Koncepcja spiritualistyczna sięga do filozofii szkoły pitagorejskiej i platońskiej oraz od słowa: spiritus – duch. Człowiek jest tu redukowany do samej duszy, czyli do wymiaru duchowego. Ciało jest traktowane jako coś przejściowego i nie koniecznego do bycia człowiekiem (nazywane więzieniem duszy).
Twórcą kolejnej koncepcji jest Arystoteles, który twierdził, że człowieka stanowi substancjalne zespolenie duszy i ciała, i dzięki temu powstaje nowy byt o naturze duchowo-cielesnej (substancja ludzka). Wynika to z jego koncepcji bytu składającego się z materii (hyle) i formy (morfe) = stąd nazwa hylemorfizm. W człowieku wyodrębnił materię – ciało i formę – duszę. Rozwinął to św. Tomasz z Akwinu uzasadniając nieśmiertelność duszy stwierdzeniem, że śmierć ciała nie powoduje zaniku duszy jako formy (jak u innych bytów). Dowód: dusza może działać bez udziału ciała (działania umysłowe).
Koncepcja personalistyczna wzięła swą nazwę od słowa persona – osoba. Podkreśla się tu cechy człowieka:
- indywidualność,
- niepowtarzalność,
- transcendencję,
- wolność.
Człowiek:
- jest świadomy siebie,
- otwarty na rozwój i doskonalenie się,
- to szczególny podmiot praw i obowiązków.
O byciu człowieka osobą decydują relacje międzyludzkie, poprzez które człowiek się rozwija i dochodzi do uświadomienia sobie swej godności osobowej.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz