Antropologia
filozoficzna to nauka o istocie i naturze człowieka pod kątem
najgłębszych i pierwszych przyczyn. Ma ona:
- przedmiot materialny (którym jest człowiek – dany w bezpośrednim kontakcie poznawczym) oraz
- przedmiot formalny (badanie jego istoty i natury, wyjaśnianych na drodze czysto umysłowej refleksji nad człowiekiem).
Podstawową
metodą antropologii filozoficznej jest czysto umysłowa refleksja
nad człowiekiem (jego byciem i działaniem – umysłu i woli, które
są fenomenami ludzkimi), tak jak jest on nam dany w bezpośrednim
kontakcie. Dotyczy to tzw. pierwszych zasad myślenia i bytu.
Etapy
analizy to:
- fenomenologiczny (analiza fenomenów ludzkich: umysłu i woli)
- metafizyczny.
Klasyczną
(istotową) definicję człowieka napisał Arystoteles, w słowach:
Homo
est animal rationale. (Człowiek jest zwierzęciem rozumnym.)
Definicja
ta mówi, że to co nas odróżnia od świata zwierząt to rozumność,
która ma charakter duchowy, a nie cielesny. Istotny problem
filozofii człowieka to chęć wyjaśnienia natury rozumności
człowieka i wskazanie co jest jej źródłem (przyczyną). Wnioskiem
logicznym jest, że ze względu na fakt, iż działania rozumowe są
niematerialne (duchowe), to i taka jest ich przyczyna.
Inne
definicje, niepełne, aspektowe dotyczące człowieka pozwalają
uświadomić sobie jak bogatą i złożoną rzeczywistością jest
byt ludzki, m.in.:
- według Zygmunta Freuda: Człowiek to byt lubieżny.
- Jean-Paul Sartre powiedział zaś, że: Człowiek to byt wolny.
- Karol Wojtyła natomiast: Człowiek to byt podarowany.
Jeszcze
inne określenia: człowiek to byt dialogowy, problematyczny,
historyczny, religijny, mitologiczny, egzystujący, ekonomiczny.
Istnieją
cztery koncepcje filozoficzne człowieka:
- materialistyczna,
- spirytualistyczna,
- jedności substancjalnej duszy i ciała,
- personalistyczna.
Koncepcja
materialistyczna opiera się na twierdzeniu atomistów, że cała
rzeczywistość składa się z atomów (materii). Nawet dusza jest
materialna. Koncepcja materialistyczna oznacza, że człowiek jest
tylko ciałem organicznym, a jego życie psychiczne, duchowe,
umysłowe czy genetyczne jest wynikiem wyżej zorganizowanej materii
(mózgu). Zwolennicy teorii materialistycznej negują jakikolwiek
czysto duchowy pierwiastek w człowieku (duszy). Jednak taki
redukcjonizm (ludzkiego działania do materii) stoi w sprzeczności z
zasadami racji dostatecznej i przyczynowości, bowiem działania
rozumu (duchowe) muszą mieć przyczynę niematerialną.
Koncepcja
spiritualistyczna sięga do filozofii szkoły pitagorejskiej i
platońskiej oraz od słowa: spiritus
– duch. Człowiek
jest tu redukowany do samej duszy, czyli do wymiaru duchowego. Ciało
jest traktowane jako coś przejściowego i nie koniecznego do bycia
człowiekiem (nazywane więzieniem duszy).
Twórcą
kolejnej koncepcji jest Arystoteles, który twierdził, że człowieka
stanowi substancjalne zespolenie duszy i ciała, i dzięki temu
powstaje nowy byt o naturze duchowo-cielesnej (substancja ludzka).
Wynika to z jego koncepcji bytu składającego się z materii (hyle)
i formy (morfe)
= stąd nazwa hylemorfizm.
W człowieku wyodrębnił materię – ciało i formę – duszę.
Rozwinął to św. Tomasz z Akwinu uzasadniając nieśmiertelność
duszy stwierdzeniem, że śmierć ciała nie powoduje zaniku duszy
jako formy (jak u innych bytów). Dowód: dusza może działać bez
udziału ciała (działania umysłowe).
Koncepcja
personalistyczna wzięła swą nazwę od słowa persona
– osoba. Podkreśla
się tu cechy człowieka:
-
indywidualność,
-
niepowtarzalność,
-
transcendencję,
-
wolność.
Człowiek:
-
jest świadomy siebie,
-
otwarty na rozwój i doskonalenie się,
-
to szczególny podmiot praw i obowiązków.
O
byciu człowieka osobą decydują relacje międzyludzkie, poprzez
które człowiek się rozwija i dochodzi do uświadomienia sobie swej
godności osobowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz