W
wyniku rozbiorów Polska na 123 lata zniknęła z map Europy. Ziemie polskie
znalazły się pod panowaniem Rosji, Prus i Austrii (3 mocarstw ościennych). W Rosji wyznaniem było prawosławie, w Prusach
protestantyzm, a w Austrii katolicyzm. W zaborach biskupi polscy mogli
porozumiewać się ze Stolicą Apostolską jedynie za pośrednictwem władz
państwowych.
Zabór
austriacki (Galicja)
-
poddano ścisłej kontroli państwa wszystkie kościelne sprawy finansowe,
-
prowadzono akcje kasat klasztorów,
-
likwidowano domy zakonne,
-
w Galicji była niewystarczająca liczba duchowieństwa (wyznaczono 24 rok życia
jako granicę wieku i podstawę do składania ślubów wieczystych),
-
po trzecim rozbiorze utworzono nowe biskupstwa w Kielcach i Lublinie; pierwszym
biskupem kieleckim został ks. Wojciech Górski, a lubelskim ks. bp Wojciech Skarszewski;
metropolitą lwowskim obrządku łacińskiego był Ferdynand Kicki.
Zabór
pruski
-
pod względem jurysdykcji kościelnej większość terytorium Śląska podlegała
biskupstwu we Wrocławiu,
-
nowe powszechne prawo krajowe z 1797 r. poddawało Kościół pod ścisłą kontrolę
państwa,
-
poddawano cenzurze listy pasterskie biskupów (obostrzono królewską zgodę na
publikację pism pasterskich),
-
skasowano dobra kościelne,
-
pensja dla duchownych była rządowa,
-
do seminariów wprowadzono język niemiecki (choć w urzędach równoprawny był
język polski),
-
ograniczono wiek wstępujących do seminarium (24 lata), żądając od nich posiadania
pozwolenia od urzędnika państwowego,
-
w nowych granicach zaborów powstały diecezje: warszawska (1798) i wigierska
(1798) oraz w Supraślu,
-
cechą wyróżniającą władze pruskie była niechęć do klasztorów, zwłaszcza do
zakonów kontemplacyjnych i żebrzących (kasaty klasztorów: kameduli – Wigry,
karmelici – Poznań, bernardyni – na Warmi; franciszkanów z Warszawy zmuszono do
przeniesienia do Warki).
Zabór
ruski
Katarzyna II samowolnie utworzyła
arcybiskupstwo mohylewskie. Kościół nie utracił swoich dóbr. Zniesiono diecezję
inflancką, smoleńską i kijowską. Utworzono 2 nowe ze stolicami w Mińsku i
Żytomierzu.
Wiek
XIX stał się stuleciem kasat, aż do niemal całkowitego wyeliminowania życia
zakonnego. Najliczniejsi byli bernardyni i dominikanie, lecz w 1898 r. pozostały
tylko 4 klasztory i 10 zakonników.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz