O
rozdziale dotyczącym islamu przeczytałam:
(…) dobrobyt
materialny, pełne rozkoszy przyjemności, przesyt seksualnością prowadzą do
popadania w bagno nerwowych i psychicznych chorób, (…) niosą z sobą zboczenia
seksualne, ciągłe poczucie strachu, duchowe zagubienie, szerzącą się
przestępczość i utratę ludzkiej godności.[1]
Dżihad jest (…)
zdecydowanie przede wszystkim walką ze złem i działaniem na rzecz dobra w życiu
jednostek i społeczeństwa.[2]
Dalej
zagadnienie przemocy opisane było w hinduizmie:
Według
obietnicy, śmierć poniesiona w walce, w „sprawiedliwej wojnie”, w dharmayuddha,
pozwala pójść prosto do nieba.[3]
Wojownik kieruje
przemoc przeciwko innym ludziom, asceta zaś przeciwko sobie.[4]
(…) podstawowy
motyw ascezy [w hinduizmie]: cierpienie dla osiągnięcia szczęścia.[5]
Niestosowanie
przemocy jest najważniejszą zasadą religijną, niestosowanie przemocy jest
największą ascezą.[6]
Pierwszym i
najważniejszym obowiązkiem uprawiającego jogę, a więc sadhu – hinduistycznego
ascety i człowieka świątobliwego, jest unikanie zranienia bądź obrażenia w
myślach, słowach lub w czynach jakiejkolwiek istoty żyjącej, człowieka czy
zwierzęcia.[7]
Ideały
Mahatmy Gandhiego, to: niestosowanie
przemocy (ahisna), życie w prawdzie (satja), nieposiadanie majątku
(aparigraha), asceza, opanowanie ciała przez ducha (brahmaczarja) oraz różne
posty związane z określonymi celami (post pokutny, głodówka). [One to] mają
swoje korzenie w hinduskiej jodze, ale też w
dżinizmie i w buddyzmie.[8]
Hindus
staje się fundamentalistą, gdy chce siłą
narzucić swoje przekonania religijne innym, choćby to były jego własne dzieci.[9]
W
rozdziale dotyczącym buddyzmu spotkałam m.in. takie fragmenty:
Świeccy powinni
praktykować całkowitą abstynencję seksualną jedynie w określone święta.[10]
(…) jest
wyraźnie zabronione zabijanie nawet tak małych zwierząt jak mrówki.[11]
(…) przemoc
spontaniczna, w afekcie lub w sytuacji bez wyjścia, nie odpowiada ideałowi,
lecz ma inną wagę niż przemoc zaplanowana, będąca wynikiem przyzwyczajenia.[12]
[1] Sayed Quath, Dieser Glaube, der Islam, b.r., s. 44
[za:] Adel Theodor Khoury, Wojna i
przemoc w islamie [w:] Wojna i
przemoc w religiach świata…, s. 64.
[2] Adel Theodor Khoury, Wojna i przemoc w islamie [w:] Wojna i przemoc w religiach świata…, s.
69.
[3] Konrad Meisig, Wojna i przemoc w hinduizmie [w:] Wojna i przemoc w religiach świata…, s.
74.
[4] Tamże, s. 75.
[5] Tamże, s. 78.
[6] Drugi rozdział Gity [za:],
Konrad Meisig, Wojna i przemoc w
hinduizmie [w:] Wojna i przemoc w
religiach świata…, s. 80−81.
[7] Konrad Meisig, Wojna i przemoc w hinduizmie [w:] Wojna i przemoc w religiach świata…, s.
81.
[8] Tamże, s. 82−83.
[9] Tamże, s. 87.
[10] Lambert Schmithausen, Problem przemocy w buddyzmie [w:] Wojna i przemoc w religiach świata…, s.
95.
[11] Tamże.
[12] Tamże, s. 96.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz