Ewangelia wg św. Mateusza należy do ewangelii
synoptycznych (obok Ewangelii wg św. Marka i Ewangelii wg św. Łukasza). Przyjmuje
się, że została napisana po roku 70 n.e.[1]
oraz że była skierowana głównie do Żydów (ze środowiska
judeo-chrześcijańskiego).
Według tradycji wczesnochrześcijańskiej
autorem Ewangelii jest Lewi, Mateusz (dar
Boga), syn Alfeusza, jeden z 12 apostołów Jezusa, wcześniejszy poborca
podatkowy, celnik (Mt 2,14−15; 9,9; 10,3; Mk 2,14; Łk 5,27.29).[2]
Według większości współczesnych
biblistów autor pisząc swój tekst korzystał:
-
z Ewangelii wg św. Marka (która powstała najwcześniej z wszystkich 4
ewangelii),
-
ze źródła Q[3] oraz
-
specjalnego źródła znanego tylko Mateuszowi.
Pod względem formy Ewangelia Mateusza
jest dzielona na różne sposoby:
1)
Na pięć członów sugerujących, iż budowa
tekstu nawiązuje do Pięcioksięgu
Mojżeszowego (jako swoisty Pięcioksiąg
chrześcijański), wraz z powtarzającą się, prawie identyczną formułą: I stało się, gdy Jezus dokończył tych mów (Mt
7,28; 11,1; 13,53; 19,1; 26,1):
·
Kazanie
na górze (Mt 5,3 − Mt 7,29)
·
Mowa
misyjna (Mt 10,5−42)
·
Mowa
o królestwie niebieskim (przypowieści) (Mt 13,1−52)
·
Mowa
do uczniów o życiu wspólnoty (Mt 18,1−35)
·
Mowa
przeciw uczonym w piśmie i faryzeuszom oraz mowa o dniach ostatecznych (Mt 23,1
– Mt 25,46).
Klamrę
kompozycyjną tworzą tu części skrajne: opis dzieciństwa (na początku) oraz opis
męki i zmartwychwstania Chrystusa (na końcu).
2)
Na trzy
człony przedzielone zwrotem: Odtąd zaczął
Jezus (Mt 4,17; 16,21):
·
Osoba
Jezusa (Mt 1,1 – Mt 4,16)
·
Zwiastowanie
Jezusa (Mt 4,16 – Mt 17,20)
·
Pasja
Jezusa (Mt 16,21− Mt 28,20).
Przyjmuje
się, że pierwsze 4 rozdziały oraz 14−28 są chronologiczne, zaś rozdziały 5−13
tematyczne. Obok opisu faktów z życia Jezusa autor dołączył do ewangelii własną
interpretację.
Mateusz częściej niż inni w swych
ewangeliach cytuje Stary Testament (ok. 60 razy), chcąc wykazać, że Jezus (w
swej Osobie i życiu: czynach i nauce) był oczekiwanym Mesjaszem, potomkiem
Abrahama i spadkobiercą króla Dawida. Stąd specjalnie dopasowywał odpowiednie
fragmenty Pisma tworząc paralelizmy, by w ten sposób udowodnić spełnienie
proroctw w Osobie Nauczyciela z Nazaretu.
Mateusz określał Jezusa tytułami
mesjańskimi: „Syn Dawida” (9 razy), „Syn Boży”, „cierpiący sługa Jahwe” (Mt
8,17) i „Nowy Mojżesz” (zestawiając i porównując Jego życie z życiem Mojżesza).
W całym Nowym Testamencie tylko u Mateusza pojawia się jedyny raz wyrażenie: Jezus Galilejczyk. W jego ewangelii szczególnie
często występuje też termin: sprawiedliwość.
Tekst Mateusza podkreśla również i
koncentruje uwagę na idei królestwa niebieskiego, którego przejawem były m.in.
znaki Jezusa oraz braterska miłość.
[1] Prawdopodobnie
między rokiem 80 a 90 n.e., ponieważ wówczas nastąpił definitywny rozłam między
Kościołem a synagogą.
[2] Świadczą o tym
precyzyjne elementy wymieniane w tekście, np.: pieniądz podatkowy (Mt 22,19),
poborcy dwudrachmy (Mt 17,24−27), komora celna w pobliżu Kafarnaum (Mt 9,1.9),
denar za dniówkę robotnika (Mt 20,2), dwudrachma ateńska równa podatkowi
świątynnemu, stater równy czterem drachmom.
[3] Hipotetyczny i
rekonstruowany przez biblistykę dokument wczesnochrześcijański stanowiący zbiór
mów Jezusa Chrystusa (tzw. logiów; w liczbie ok. 240 wersetów), spisany w
języku greckim przed powstaniem Ewangelii Nowego Testamentu, i być może
pochodzący z Galilei z lat 50 n.e.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz