Wchodzę do mego
ogrodu, siostro ma, oblubienico;
zbieram mirrę mą
z moim balsamem;
spożywam plaster
z miodem moim;
piję wino moje
wraz z mlekiem moim
(Pnp 5,1).
Pocałunek –
Gustava Klimta
Sięgam dziś po arcydzieło secesyjne[1],
namalowane w latach 1907−1908 przez austriackiego artystę – Gustava Klimta
(1862–1918). W jego twórczości znajdujemy syntezę symbolizmu i Art Nouveau[2].
Do namalowania płótna o wymiarach
180x180 artysta użył farb olejnych oraz… płatków szczerego złota.[3]
Dzieło przedstawia parę zakochanych ubranych w złote i pełne kolorów szaty, którzy
obejmują się na skarpie ukwieconej łąki. Obdarzając się czułym dotykiem „toną”
w dywanie kwiatów.
Intymność, dekoracyjność, piękno, eksplozja
barw i uczucie miłości to cechy pierwszoplanowe w omawianym dziele. Secesyjny Pocałunek G. Klimta stanowi niezwykle
wyrafinowane zobrazowanie zmysłowej miłości. Kochankowie pozostają zatopieni w
miłosnym przytuleniu, przyobleczeni w ozdobne, połyskujące złotem szaty i
radośnie kolorowy kwiatostan u ich stóp.
Niewiasta całowana w policzek, ma
zamknięte oczy. To znak, że czuje się bezpieczna w ramionach partnera i mu
całkowicie ufa. Jej suknię zdobią różnobarwne okręgi – symbole kobiecości i
delikatności. Artysta ukazał alabastrową cerę, ramię i nagie stopy niewiasty,
podkreślając wyjątkowe piękno kobiety. Długie, wytworne okrycie jej umiłowanego
ze złotymi, białymi i brązowymi prostokątami symbolizuje męskość, poczucie
bezpieczeństwa i opiekę nad niewiastą.
Obie postaci uzupełniają się i pozostają
w partnerskiej relacji. Podkreśla to szczególnie złoto − symbol przeżycia
mistycznego, nieba, boskości, szczęścia i światła. Płatki złota feerycznie[4]
oświetlają intymną scenę zakochanych serc. Niebiańskie uczucie podkreślają
kwiaty wplecione we włosy, jak romantyczne aureole. To wszystko sprawia, że Pocałunek G. Klimta jest jak „ikona”
miłości oblubieńczej dwojga zakochanych.
O
jak piękna jesteś, przyjaciółko moja, jakże piękna! (Pnp 4,1)
Piały
mi wdzięczniej twe szumiące lasy,
niż
słowiki Bajdaru, Salhiry dziewice.
I
weselszy deptałem twoje trzęsawice,
Niż
rubinowe morwy, złote ananasy.
(Adam
Mickiewicz, Sonety krymskie. Pielgrzym)
[1] Styl w sztuce
charakteryzujący się płynnymi, falistymi liniami, abstrakcyjną lub roślinną
ornamentacją, swobodnymi układami kompozycyjnymi, płaszczyznowością,
linearyzmem, asymetrią, subtelną, pastelową kolorystyką oraz inspirujący się sztuką
japońską.
[2] Nurt w sztuce
dekoracyjnej lat 90 XIX w., który czerpał z naturalnych form organicznych.
Stosowali go projektanci plakatów, rzeźbiarze, złotnicy i ceramicy. Do jego
rozwoju przyczynili się m.in. Pierre Bonnard i Jean-Édouard
Vuillard (operujący w swych dziełach
rozwibrowanymi formami i jasnymi barwami).
Styl charakteryzował się zmysłowością tematu oraz płynnością kształtów.
– zob. Siostra W. Beckett, Historia
malarstwa. Wędrówki po historii sztuki Zachodu, Wyd. Arkady, Warszawa 1998,
margines s. 327.
[3] Artysta był
bowiem zafascynowany złotem. Obraz powstał w tzw. „złotym” okresie twórczym G.
Klimta.
[4] Bajkowo, baśniowo,
w sposób czarodziejski, mieniąc się barwami, światłem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz