Diego Rodriguez de Silva, znany jako Diego Velázquez (1599−1660), to
hiszpański malarz epoki baroku, jeden z najgenialniejszych artystów w historii
malarstwa.
Dosyć wcześnie zyskuje dojrzałość
artystyczną. Licencję malarza zdobywa w 18 roku życia. Sześć lat później staje
się nadwornym malarzem króla Filipa IV. Król darzy go szczególnym szacunkiem i
opieką ze względu na swe zamiłowanie do sztuki. Na dworze królewskim w Madrycie
Velázquez rozwija swój talent, dochodząc do mistrzostwa w dziedzinie malarstwa,
szczególnie portretowego.
Olejny obraz Chrystus na krzyżu
powstał w roku 1632 po podróży malarza do Rzymu. Dzieło zdradza pewne
powiązania z płótnami widzianymi przez Velázqueza we Włoszech. Obraz został
namalowany na zamówienie króla dla klasztoru św. Placyda. Dzieło jest jednym z
nielicznych o tematyce religijnej, powstałych w okresie dworskim, stanowiąc
przykład nieprzeciętnych zdolności, jakimi obdarzony był Diego Velázquez.
Doskonale opanowana sztuka portretu pozwalała malarzowi pracować przy wielkich płótnach
z oszałamiającą swobodą. Dowodem na to jest właśnie sakralny obraz Chrystus na krzyżu, o rozmiarach 248 na 169 cm.
Dzieło Velázqueza przedstawia postać ukrzyżowanego
Jezusa. Nad Jego pochyloną głową widnieje tabliczka z napisem: Jezus Nazarejczyk Król Żydowski (w języku
hebrajskim, łacińskim i greckim). Postać promienieje dostojeństwem. Chrystus Velázqueza
wydobywa się z mroku tła i zdecydowanie od niego odcina poprzez skoncentrowany
snop intensywnego światła. Tym samym obraz skupia uwagę na Osobie Ukrzyżowanego.
Przepaść ciemności zewsząd otaczającej krzyż napawa smutkiem i bólem. Kiedy
patrzę na ten obraz czuję samotność Cierpiącego. Czerń tła potęguje nastrój powagi
chwili. Światło zaś wskazuje na Postać Jezusa miłującego, symbolizując tu
przede wszystkim Jego jedność z Bogiem.
Surowa kompozycja, kontrast światła i
cienia oraz ascetyczny dobór barw, to celowe środki wyrazu zastosowane przez Velázqueza
dla oddania dramatyzmu wydarzenia i wielkości Chrystusa. Artysta w pełni
ujawnia tu umiejętność malarskiego oddania potężnego ładunku pełni
człowieczeństwa i godności Przybitego do krzyża. Obraz tchnie mistyką
heroicznego oddania w miłości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz