Kolebką pieśni romantycznej są Niemcy.
W I poł. XIX wieku nastąpił największy rozkwit
niemieckiej poezji (Goethe, Schiller, Heine). Pieśń niemiecką określano
rodzimym terminem LIED (w epokach wcześniejszych, w różnych okresach używano
francuskiej nazwy CHANSON).
Austriacki kompozytor Franz Schubert (1797−1828) jest
pierwszym i głównym inicjatorem pieśni romantycznej jako bezpośredniej,
intymnej, subiektywnej wypowiedzi.
Za symboliczny początek historii pieśni
romantycznej w XIX wieku uważany jest rok 1814, w którym powstała jedna z
pierwszych pieśni Schuberta pt. Gretchen am
Spinnrade op. 2 (Małgorzata przy
kołowrotku) do tekstu z Fausta Goethe’go. Pieśń była inspirowana uczuciem
kompozytora do śpiewaczki Teresy Grob.
Utwór posiada trzy plany:
-
pierwszy w głosie wokalnym (głos rozmarzonej Małgorzaty);
-
drugi w akompaniamencie fortepianu zbudowanego na stałej figuracji,
imitującej ruch i odgłos kołowrotka, przy którym Małgorzata rozmyśla o zalotach Fausta.;
-
trzeci w motywie „bicia serca” kobiety w partii fortepianu.
Pieśń została napisana w tonacji d-moll
(śmierci). W konstrukcji utwór dąży do formy przekomponowanej. Jednakże fraza
powtarza się, jest ostinatowa (posiada jednostajny rytm).
Poszczególne ogniwa miniatury ilustruje schemat:
AA1AA2B(z kulminacją na fermacie)ACA>
W momencie kulminacyjnym pieśni pojawia
się dynamika crescendo, forte oraz znak fermaty na słowie Küss (pocałunek), dla podkreślenia wspomnienia intymnego zbliżenia ust, które teraz
powoduje, że szczęście miesza się z bólem.
Pieśń
była ulubioną formą wypowiedzi muzycznej Franza Schuberta. W
ciągu zaledwie 31 lat życia skomponował ich aż 633. Inspirowały go głównie teksty takich poetów, jak:
-
Johann Wolfgang Goethe (73 wiersze; m.in. w pieśni Heidenröslein op. 3 – Polna różyczka),
-
Friedrich Schiller,
-
Heinrich Heine,
-
Wilhelm Müller (2 cykle: Die schöne Müllerin
op. 25 – Piękna młynarka oraz Winterreise
op. 89 – Podróż zimowa),
-
Friedrich Rückert (Du bist die Ruh’ op. 59
– Tyś moją ciszą),
-
Heinrich Rellstab,
-
Walter Scott (Ave Maria op. 52),
-
Mathias Claudius (Der Tod Und das Mädchen
op. 7 – Śmierć i dziewczyna).
Formy
pieśni F. Schuberta:
a)
zwrotkowa
(Das Wandern - Wędrówka),
b)
wariacyjna
(In der Ferne – W oddali),
c)
zwrotkowo-wariacyjna
(Die Forelle op. 32 - Pstrąg),
d)
przekomponowana
(Der Wanderer - Wędrowiec),
e)
deklamacyjna
(Der Doppelgänger – Sobowtór; Der Tod und das Mädchen op. 7 – Śmieć i
dziewczyna),
f)
ballada
(Erlkönig op. 1 – Król elfów).
Główne cechy artystycznej pieśni
romantycznej (wokalnej miniatury z towarzyszeniem fortepianu):
1.
Jedność
muzyki i tekstu:
-
śpiew to już nie tylko techniczny zapis koloratur (ozdobników) na wyjętych
z tekstu wygodnych dla śpiewaka samogłoskach, ale idealne odbicie rytmu i
akcentów mowy w muzyce;
-
akompaniament współtworzy pieśń (nie jest jedynie tłem).
2.
Romantyczna
treść pieśni:
-
tematyka nieszczęśliwej, romantycznej miłości, niespełnionej, pełnej
cierpienia, bólu, tęsknoty (częsty motyw śmierci),
-
dotyczy opisu uczuć, emocji, wrażeń, przeżyć,
-
przyroda miejscem rozmyślań samotnego podmiotu lirycznego, skupionego na
własnych emocjach.
3.
Pieśń
nośnikiem emocji (wrażeń, uczuć, przeżyć) i nastroju (klimatu).
Najsłynniejsze
cykle pieśni F. Schuberta:
1.
Die schöne Müllerin op. 25 – Piękna młynarka (1823)
Cykl
skomponowany do wierszy Wilhelma Müllera. Liczy 20 utworów. Jest to swoista „nowela
muzyczna”, bowiem opowiada o niespełnionym uczuciu młynarczyka do pięknej młynarki.
Kompozytor utożsamiał się z głównym bohaterem. Sceny są liryczne, niosą ludowy
romantyzm. Muzyka Schuberta ogromnie wzbogaciła teksty Müllera (kompozytor
nadał pieśniom głęboki wyraz artystyczny i emocjonalny dramatyzm).
2.
Winterreise op.
89 – Podróż zimowa (1827−1828)
Cykl
pieśni do słów Wilhelma Müllera skomponowany tuż przed śmiercią kompozytora.
Liczy 24 utwory (tylko 7 durowych; przeważają molowe, deklamacyjne). Dzieło to jest autobiograficzne i stanowi drugą część powieści muzycznej zapoczątkowanej w Pięknej młynarce. Akcja cyklu
jest więc kontynuacją wędrówki bohatera (odtrąconego, biednego chłopca), który tym razem
idzie przez posępny, zimowy krajobraz, potęgujący jego samotność (stanowi to jednocześnie bardzo mocny element podkreślający jego cierpienie). W poszczególnych pieśniach przewijają się etapy wędrówki emocjonalnej:
rezygnacja, pogrążenie w rozpaczy, zejście na dno cierpienia, tęsknota za
śmiercią. Pod względem psychicznym podmiot lityczny nie tyle wędruje, co ucieka od życia. Całość cyklu
scalają powtarzające się słowa: wędrówka,
droga, łzy, ból, cierpienie.
3.
Schwanengesang –
Łabędzi śpiew (1828)
Cykl
liczący 14 utworów do słów H. Rellstaba (7), H. Heine’go (6) i J. Seidla (1)
został wydany już pośmiertnie (stąd tytuł: Łabędzi
śpiew jako „ostatni śpiew kompozytora”).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz