Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 23 lipca 2013

Fala miłosierdzia



Kajfaszowi przypisuje się słowa przed Wysoką Radą: Wy nic nie rozumiecie i nie bierzecie tego pod uwagę, że lepiej jest dla was, gdy jeden człowiek umrze za lud, niż miałby zginąć cały naród (J 11,49−50). Ewangelia Jana (spisana pod koniec I wieku) dalej wyjaśnia, że słowa te z czasem odczytano jako prorocze, dodając do faktów teologiczną naukę o konsekwencjach podjętego na zebraniu arcykapłanów i faryzeuszy zamiaru morderstwa. Uznano bowiem, że Kajfasz, jako najwyższy kapłan w owym roku, wypowiedział proroctwo, że Jezus miał umrzeć za naród, a nie tylko za naród, ale także, by rozproszone dzieci Boże zgromadzić w jedno. Tego więc dnia [wrogowie] postanowili Go zabić [tj. Jezusa z Galilei] (J 11,51−53).
Biblia określa bardzo wyraźnie znaczenie Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa: by rozproszone dzieci Boże zgromadzić w jedno (J 11,52). Jest tu więc określony soteriologiczny (zbawczy) aspekt wydarzeń ostatniej paschy Syna Człowieczego. Zło ludzi, którzy zabili Jezusa, Bóg przemienił miłością Chrystusa. Trzeba więc jasno odróżniać zło od dobra, wolę ludzi od woli Boga. Innymi słowy właściwie zrozumieć motywy [ludzkie], (…) aby zła lub zbrodni popełnionych przez ludzi nie usprawiedliwiać tym, że były wypełnieniem woli Boga.[1] Trzeba więc uwielbić Boga nie za to, że została przelana niewinna krew Jego Syna, ale za Jego Miłosierną Miłość, która najgoręcej bije z Krzyża. Trzeba również uwielbić Boga za to, że z najbardziej zawiłych ludzkich poczynań potrafi wyprowadzić dobro.[2]
Być może i w naszej historii jest taki moment, który mimo największej słabości i upadku zapoczątkował falę Bożego miłosierdzia. Początek, od którego zaczęła się fascynująca przygoda z miłującym Chrystusem. Proszę o tym pomyśleć. Wiele ludzkich historii nie wyjaśnia się tak szybko i nieraz trzeba pokoleń, aby ujawnił się zamysł Boga.[3]


[1] Zob. przypis dolny [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Towarzystwa Świętego Pawła,  Wyd. Święty Paweł, Wrocław 2008, s. 110.
[2] Tamże, s. 111.
[3] Tamże.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz