Georg Friedrich Händel (1685−1759) to
niemiecki kompozytor późnego baroku. Ze względu na wieloletnią emigrację jest
uważany za narodowego kompozytora Wielkiej Brytanii. Komponował liczne gatunki
muzyki baroku, zwłaszcza opery i oratoria. Jeśli chodzi o te ostatnie, to napisał
ich ponad 20 i to właśnie wzorcowe oratoria zdecydowały o pozycji kompozytora w
historii muzyki.
Nazwa oratorium pochodzi z języka łacińskiego. Słowo oratorio oznacza miejsce spotkań modlących się chrześcijan (dom
modlitwy), miejsce dialogowanych śpiewów nabożnych. Inicjatorem tych nabożeństw
był w XVII wieku Filippo Neri. Na ukształtowanie się oratorium miały wpływ
dramaty liturgiczne, misteria i opera (stąd te same współczynniki formy: arie,
recytatywy, zespoły, chóry).
Cechy
oratorium:
1.
Utwór
epicki (akcja opowiadana, stąd narrator – świadek, testo).
2.
Treść
religijna (oratoria świeckie pojawiają się rzadko, częściej w XVIII wieku).
3.
Forma
statyczna (brak ruchu scenicznego).
4.
Brak
dodatkowych atrybutów scenicznych.
5.
Większy
udział chóru → faktury polifonicznej,
np. w Izraelu w Egipcie prawie wszystkie
części śpiewa chór, nawet recytatywy; w Baltazarze
chór bierze udział w akcji pełniąc rolę ludu.
Najsłynniejsze
oratoria G. F. Händla:
1.
Mesjasz.
2.
Izrael w
Egipcie.
3.
Saul.
4.
Salomon.
5.
Acis i Galathea.
6.
Juda Machabeusz.
7.
Samson.
8.
Józef.
9.
Alexander Balus.
10.
Jephtha.
Podział
twórczości oratoryjnej Händla według Manfreda Bukofzera w książce Muzyka okresu baroku:
a)
chóralne
opery (Semele, Alexander Balus)
b)
chóralne
kantaty (Triumf Czasu i Prawdy)
c)
chóralne
dramaty (Athalia, Saul, Izrael w Egipcie,
Samson, Juda Machabeusz)
·
Mesjasz nie mieści się w
żadnej z wymienionych grup.
Cechy
oratoriów Händla:
1.
Monumentalne
dramaty religijne.
2.
Tematyka
biblijna, głównie Starego Testamentu (w Mesjaszu
też NT; poruszanie tematyki świeckiej w oratoriach: Semele, Herkules).
3.
Wojskowe,
tzw. victory (4) – związane z
wydarzeniami historycznymi (Juda
Machabeusz, Josue, Occasional oratorio, Alexander Balus).
4.
Brak
gry aktorskiej.
5.
Podział
na trzy akty i sceny – wpływ opery (wyjątek: Izrael w Egipcie – 2 części).
6.
Wstęp
przed 11 oratoriami (francuska uwertura: część wolna akordowa – szybka fugowana
– wolna akordowa; czteroczęściowy wstęp do Saula
określany jest czasem jako sonata).
7.
Instrumentacja:
a)
malowniczość
rozwinięta przez formę statyczną,
b)
eksponowanie
skrzypiec (rzadko instrumenty dęte),
c)
raczej
ta sama obsada wykonawcza,
d)
czasem
występują instrumenty „kolorystyczne” (np. trąbka w Mesjaszu, puzon w Izraelu w
Egipcie i w Saulu, harfa w arii
Dawida w oratorium Saul, teorban –
rodzaj lutni w Saulu, Athalii,
carilloñ – dzwonki w Saulu).
8.
Różna
ilość solistów (najwięcej w Acis i Galathea).
9.
Arie
raczej da capo.
10.
Recytatywy (i ariosa) – secco i accompagnato[1].
11.
Ansamble – przewaga duetów.
12. Chóry są duszą oratoriów (pełnią bardzo ważną
rolę, np. narratora w Izraelu w Egipcie,
tu chór również śpiewa recytatywy); są męskie i żeńskie.
13.
Libreciści: Ch. Jannes (Saul, Mesjasz, Baltazar), T. Morell (Juda Machabeusz, Alexander Balus), N. Hamilton (Samson).
Najsłynniejsze
oratorium G. F. Händla to Mesjasz. Jest to kompozycja wyjątkowa przez wyrażane w niej uniwersalne
treści i syntezę stylów:
- polifonię w
stylu niemieckim,
- arie w stylu
włoskim,
- homofoniczne
chóry,
- angielskie
anthemy – motety w stylu koncertującym,
- elementy
ilustracyjne, typowe dla stylu francuskiego.
Oratorium
Mesjasz powstało niezwykle szybko:
między 22 sierpnia a 14 września 1741 roku. Premiera odbyła się zaś 13 kwietnia
1742 roku w Dublinie.
Okoliczności
powstania dzieła:
Po narosłych wokół Händla intrygach, kompozytor
postanowił na zawsze opuścić Anglię. Zaproszony na koncerty, wyjechał do
Irlandii. Tam przyjęto go entuzjastycznie. Wyznał, że w Dublinie był
najszczęśliwszy w życiu. W podzięce za serdeczną gościnę dedykował Irlandczykom
skomponowanego przez siebie Mesjasza.
Pierwsze
londyńskie wykonanie odbyło się 23 marca 1743 r.
Cechy
oratorium Mesjasz:
- oratoryjny
epos,
- brak gry
scenicznej i akcji dramatycznej,
- dzieło przeznaczone
do nabożnej kontemplacji,
- tekst
wyłącznie z Pisma Świętego (Starego i Nowego Testamentu),
- librecista Charles
Jannens,
- dzieło trzyczęściowe,
o 52 ogniwach, obejmujące cały rok liturgiczny:
·
zapowiedź
przyjścia Mesjasza,
·
mowa
o Jego życiu, śmierci i zmartwychwstaniu,
·
mowa
o misji zbawienia ludzkości;
- arie w stylu
operowym,
- recytatywy (i
ariosa) – secco i accompagnato,
- chóry: męski i
żeński,
- część II
kończy się słynną Hallelujah.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz