Łączna liczba wyświetleń

sobota, 10 maja 2014

Historia Dawida - cz.3.



Na Górze Gilboa w walce z Filistynami poległ Saul i jego synowie. W przypadku króla, wyglądało to tak, że został śmiertelnie ranny i sam się dobił (kiedy giermek nie chciał mu w tym pomóc; potem ów giermek zabił się, by uniknąć hańby). Zmarłemu Saulowi odcięto głowę, zbroję zabrano do świątyni Asztarty, ciało zaś powieszono na murach w Bet-Szean. Mieszkańcy Jabesz w Gileadzie (z plemienia Beniamina) zdjęli jednak ciało króla, spalili, a kości pogrzebali w swej miejscowości pod tamaryszkiem. Na znak żałoby pościli 7 dni.[1] Cały lud Izraela opłakiwał śmierć króla, a Dawid, na znak żałoby i czci dla Saula oraz przyjaźni do Jonatana, ułożył elegię.
Po śmieci Saula całe terytorium Izraela było opanowane przez Filistynów. Jedynym ocalałym bohaterem był Dawid pozostający wasalem króla filistyńskiego.
Hebron stał się pierwszą stolicą królestwa Dawida. Tam właśnie został on namaszczony na króla przez przedstawicieli ludu. Jednakże tylko plemię Judy go uznało.
W tym samym bowiem czasie Abner (dowódca wojska Saula) ogłosił królem Iszbaala – syna zmarłego króla, nie zgadzając się na objęcie władzy przez Dawida. Fakt ten stał się zarzewiem konfliktu i początkiem wojny domowej w Izraelu.
W pierwszym starciu polegli ochotnicy (po dwunastu z każdej ze stron), na których grobie (zgodnie ze zwyczajem) usypano stos kamieni (stąd nazwa miejsca – „Pole kamieni”). Wojsko Iszbaala doznało dotkliwej klęski i zostało zmuszone do ucieczki. Dawid stracił natomiast najlepszego z żołnierzy, szybkiego jak gazela Asaela, którego zabił Abner. Bratnia wojna nie rozstrzygnęła jednak zasadniczej kwestii, która była początkiem konfliktu.
Pewnego dnia Iszbaal zarzucił Abnerowi, że ten przespał się z żoną króla Saula. Odebrał to tak, jakoby dowódca wojska dał znak, że rości sobie pretensje do tronu. Abner zdenerwował się na niego i powiedział, że przechodzi na stronę Dawida.
Potwierdzeniem zawarcia przymierza między Abnerem a jego nowym królem miała być oddana Dawidowi żona Mikal (wcześniej była mu bowiem odebrana i dana innemu). Ponadto Abner obiecał zgromadzić dla władcy całe wojsko Izraela, mając jednocześnie nadzieję, że będzie jego dowódcą. Joab, dotychczasowy dowódca wojska Dawida, przekreślił jednak jego plany, zabijając w akcie zemsty Abnera. Był bowiem bratem Asaela, którego wcześniej zabił Abner.
Zabicie Abnera przez Joaba zniweczyło plany zjednoczenia plemion izraelskich, dlatego Dawid zdecydowanie odciął się od tej zbrodni. Na dowód swej niewinności zarządził narodową żałobę. Osobiście też wziął udział w pogrzebie Abnera, podjął post i ułożył pieśń żałobną.
Władca nie mógł skazać na śmierć Joaba za jego czyn, ponieważ to, co uczynił było dozwolone obowiązującym wówczas prawem zemsty. Jedyną karą jaką mógł mu wymierzyć Dawid było przekleństwo rzucone na Joaba i całą jego rodzinę.
Pewnego dnia dowódcy wojska Izraela zabili śpiącego Iszbaala i jego głowę przynieśli Dawidowi. Sądzili bowiem, że król ucieszy się z ich uczynku. Stało się wręcz przeciwnie. Za dokonane morderstwo król skazał ich na śmierć. Dawid był człowiekiem honorowym, mającym wciąż szacunek dla namaszczonego króla Saula, którego Iszbaal był synem.
Po raz trzeci Dawid został namaszczony przez lud na króla w Hebronie. 
Dawid zdobył Jerozolimę praktycznie bez walki. Wykorzystał bowiem kanał doprowadzający wodę do miasta, zajmując twierdzę Syjon (nazwaną potem Miastem Dawida).
W czasie przewożenia Arki Przymierza z Kiriat-Jearim w pewnym momencie woły szarpnęły wozem tak, że na moment Arkę przytrzymał Uzza. Pod wpływem dotknięcia Arki zmarł. Początkowo więc Dawid bał się jej, dlatego najpierw pozostawił Arkę w domu cudzoziemca Obed-Edoma. Dopiero po trzech  miesiącach zabrał ją stamtąd i umieścił w specjalnym Namiocie. Podczas uroczystego przenoszenia Arki Dawid tańczył, a inni grali na instrumentach. Jego pierwsza żona – Mikal, widząc tę scenę, wzgardziła królem w sercu, a potem mu o tym powiedziała krytycznie odnosząc się do jego zachowania. Dawid jednak uznał swój gest za formę czci dla Boga oraz jako akt uniżenia. Uznał ponadto, że w oczach niewolników to, co uczynił, okryje go chwałą. W tym dniu cały lud został nakarmiony chlebem, mięsem oraz ciastem z bakaliami.
Rozważając własne warunki bytowe i mieszkalne (pałac cedrowy) i porównując je z miejscem przechowywania Arki Przymierza (Namiot Spotkania) Dawid postanowił wybudować Bogu świątynię. Przez proroka Natana otrzymał jednak wskazówkę, że czyn ten zrealizuje jego syn. Teraz zaś nie on, lecz Pan Bóg obdarzy go domem dając potomstwo, z którego będzie wywodził się Mesjasz (a jego panowaniu nie będzie końca).    

[1] Tekst postów „Historia Saula” cz.1 i 2 oraz „Historia Dawida” cz.1, 2 i 3 (do tego miejsca) zostały napisane w oparciu o 1Sm.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz